Att götar skulle vara svear är knappast kontroversiellt eftersom i stort sett alla källor från Adam till idag beskriver det just så, med den vetskapen blir det inget motsägelsefullt i de olika lagarna.
Eller så kan man uttrycka det raka motsatta, att i stort sett alla källor från Adam och framåt beskriver "svear och götar" som ett parbegrepp. Eller hur? Jag vidhåller att idén om "överlappande begrepp" är nonsens. Otydliga enstaka citat ur de källor du normalt förkastar, är inte mycket till "bevis".
Skillnaden är att i UPL så sägs att Uppländningarna ska välja först av alla landskap, vilket inte alls är konstigt med tanke på att ärkestiftet, kungamaktens viktigaste partner, finns där.
Då är vi äntligen överens om att ÄVgL och UpL beskriver val av samma kung?
Men du menar vidare att skillnaden består i att under de sjuttio år som skiljer lagarna åt, så bestämmer man att Uppland väljer först?
Är det då ändå inte minsta uns bara lite konstigt att i ett Sverige som enligt många domineras av götar, att man ändå under 1200-talet väljer att göra Tiundaland till utgångspunkt för kungavalet? Undrar hur Birger Jarl tänkte där...
Du försöker alltså skapa kontroverser som inte finns för att komplicera vad källorna faktiskt säger.
Jag förespråkar alltså idén att bägge lagtexterna beskriver samma valprocess, men UpL är mer detaljerad. Det är tydligen både komplicerande och kontroversskapande?
Kan du förtydliga var Adam kallar Svealand för Suetia eller Sueonia. Snorre kallar "Svealand" för det egentliga Svitjod. Jag påstår att Adam överhuvudtaget inte nämner något namn för området.
Det är svårt. Jag har försökt att borra i hur Adam använt Suetia/Sueonia respektive folknamnen, men de texter vi har är inkonsekventa. På frågan om det är Adam själv som rör till eller eller om avskrivarna gjort fel, så vet vi inte, men jag gissar på det senare.
I polemik med Tore Nyberg (tror jag, har inte tillgång till källorna nu) så hävdade Björn Ambrosiani att Adam menade Sueonia = Svitjod/Svealand och Suetia = Sverige, men jag fattar inte hur han tänkte, eftersom hans källor inte var mindre inkonsekvent än våra.
I kapitel IV:14, om ostkusten utläser i alla fall jag att gothi + sueoni = sueti (hoppas jag kommer ihåg rätt nu) men i andra sammanhang skulle man kunna läsa att sueoni är det större begreppet. Irriterande!
Det vi vet, utan osäkerhet, är att Adam använder två begrepp för landet respektive folket, medan han för danskar och norrmän endast använder ett begrepp per folk/land.
Som jag ser det ska man vara försiktig och inte tvärsäker när man använder denna del av Adams texter som belägg.