Jag vill fortsätta med spåret Olaus Petri. Här nämns i dennes förord om 4 riken, som föregår hans tids Sverige. Lägg märke till att den Romersk Katolska organiseringen av det blivande Sverige, enligt min mening, kan kopplas till vid tiden autonoma regioner av typen "Rike/land".
Göta Rike bör då vara ungefär blivande Skara medeltida stift.
Tuna (Tuna Stad, Selånger) stift bör vara detsamma som Olaus Helsingland.
Inom den region, som vi vanligen betecknar som Svea Rike, Mälarområdet, blir bilden genast mer splittrad, då det här redovisas 3 stift, vilket borde innebära att det finns 3 autonoma områden i regionen. Alltså bör bara ett av dessa områden vara ett Svea Rike vid Adams tid. Eller kanske inget av dem ännu?
Hur kommer då Vendland in i bilden? Landets namn är alltså känt, Vendland, men eg bara genom Olaus. Vem styr i Vendland? Detta nämns aldrig i någon annan källa, liksom landet Vendland, eller så nämner ALLA källor ständigt detta Rike och dess elitskikt, MEN UNDER ETT ANNAT NAMN? Är det här de svear, som nämns i de tyska, danska m fl källorna härskar? Men vilket stift svarar då mot ett Vendland/Svea Rike? Det borde bli "birca"stift, som ju ansvarade för "öarna", vilket stämmer på Vendland men inget annat alternativ.
Ponera att Björköstaden inte är götarnas stad, utan "GUTARNAS" stad. Vi vet att gutarna var involverade i mängder med stadsanläggningar runt Östersjön, medan götarna inte med säkerhet kan tillskrivas en enda. På tyska finns faktiskt bara en översättning för ordet Goth och det är Gute och Adam är tysk. I något inlägg hänvisas till Hyenstrands artikel i Fornvännen. Där kommenteras en översättning av Adams beskrivning av ett birca. Utan vidare anges där "upp till birca", men så skulle inte en vägbeskrivning formuleras vid Adams tid. Man hade inga grafiska kartor och upp/ned är senare hämtat ur grafiska kartors återgivningar. Finns verkligen ordet "upp" i texten? Kan det stå "fram" till, vilket är en helt annan sak? Vid Adams tid finns ju endast ETT birca, vilket Adam väl borde veta eftersom orten birca är säte för en av Hamburg-Bremens biskopar, nämnligen dagens Köpingsvik, beläget i förhållande till Jumne resp Kurland. Ansgars birca kan set under alla omständigheter inte röra sig om. Adam rapporterar ju dessutom om att han vet att "Ansgars birca" sedan länge är övergivet och förstört.
Det finns ytterligare ett område i bilden, nämnligen Växsjö stift, vilket indikerar en region, som var autonom ganska långt fram i tiden. Källorna är vaga men Liunga Stift tillåts aldrig lägga sig i Växsjö stifts inre angelägenheter, vilket borde innebära att den elit, som politiskt behärskar tiohäradsbygden stödjer stiftet och omvänt. Hamburg-Bremen nämner heller aldrig något om att placera biskopar här, men jag känner till minst en avhandling, som föreslår att biskopssätet i Dalby organiserade för att utföra mission norrut. Detta pekar mot områdena utanför SV halvan av dagens Skåne (eg Skåne) och mot tiohäradsbygderna. Kanske stod både Växsjö- och Tuna stift för en annan kristendom än Romersk katolicism, eller i varje fall att de inte erkände Påven som den främste biskopen.
Forts.....