Tack för informationen AndreasE.
25-30 meter långa husplatåer är alltså 50 meter istället enligt FMIS. Bra. Jag läste att man med spett letat efter längden på långhus i Signhildsberg - är uppgifterna från dennas petning - eller har man grävt och undersökt arkeologiskt? Vet du det - eller kan du enkelt ta reda på det. Det borde stå i FMIS var uppgiften kommer ifrån.
Arkeologiskt undersökt - är det de amatörutgrävningar som utfördes på 80 talet - eller har man utfört utgrävningar senare? Kan du hänvisa mig till utgrävningsrapporten i så fall?
Håriga 99:1 vet jag inte var det ligger

du får hjälpa mig lite här. Jag diskuterar Signhildsberg och enbart Sighildsberg. Vilken fastighetsbeteckning har Signhildsberg?
Det du nämner med olika fastighetesbeteckninhar- tillhör det Signhildsberg - eller är vi inne på grannfastigheter nu? Du nämner avstånd på 200 meter mellan husgrupper, det låter för mig långt för att tillhöra samma gård.
Vi började med 8 husterasser varav två var husplatåer. Nu är vi uppe i 14? Du skriver att de åtta du nämt var de som var bebyggda, det finns alltså nu totalt 14 man made terasser i Signhildsberg.
Jag misstänkte starkt att dessa terasser inte byggdes samtidgt. Vad jag har förstått finns inte heller någon ålderdatering eller inbördes ordning på när respektive terass är byggd.
Vi står alltså, med dina nya uppgifter, kvar där vi stod tidigare - fast med 20 meter längre terasser - samt 14 terasser istället för 8 - som de som grävde ut Signhildsberg mätte till 25 meter och 8 terasser. Skillnaden i längd, och fler terasser kan mycket väl komma från senare undersökningar som jag inte känner till eller har hittat på nätet.
Thomas