Den här diskussionen blir alltmer underlig.
För det första verkar de järnålderstida temperaturvariationerna inte vara våldsamt stora.
Det verkar vara upp/ner en celsiusgrad eller mindre.
Som jämförelse kan man se på skillnaderna på årsmedeltemperaturer mellan några större städer idag: Malmö (8,2-8,4), Göteborg (7,6), Stockholm (6,0), Sundsvall (3,4) och Kiruna (-1,6). Siffrorna från SMHI (1961-90).
Hur säker är egentligen vetenskapen på att temperaturfall utlöste folkvandringarna? Det kan absolut inte ha varit fråga om överbefolkning? eller hunner?
För det andra, hur säker är man på att kyla medför blöta? Kyla tenderar att binda vatten till is, vilket bygger på polerna och sålunda minskar mängden vatten tillgängligt för nederbörd. Flertalet prognoser jag sett som rör vår tids växthuseffekt talar om varmare
och blötare klimat. Sambandet temperatur/nederbörd idag anses alltså vara det motsatta mot hur det funkade på järnåldern, om jag förstått debatten korrekt...
För det tredje.
Om fukt driver bort bosättningarna från leran, varför flyttade de inte tillbaka till åkerjorden under den varmare (och om jag förstår forumet rätt) torrare vikingatiden?
Jag undrar över hur begåvat det är, oavsett väder, att bo på bördig jord (En diskussion som f ö borde föras med större engagemeng i SV Skåne idag). Kanske kom man fram till att en flytt av bostäderna upp på pedimenten frigjorde nyttig åkerjord. Kanske ville man bygga en typ av större hus som krävde hårdare fundament än åkern kunde ge. Kanske kom influenser söderifrån där man gärna lade husen på höjder.
Sedan är ju MD intressant ur ett visst perspektiv. På få ställen i norra Europa tillkom väl ny åkerjord i samma omfattning som just där, i och med kombinationen av landhöjning, ett flackt landskap och lersjöbotten. Eller?
...Däremot påstår jag att det faktum att Myrby träsk är en sjö under perioden antyder att klimatförändringen inte inneburit ovanlig torka.
Ja, då borde väl alla de som i detta forum påstått att järnåldern var en period av "ovanlig torka" ta intryck av dina argument...