Författare Ämne: Begreppet Uppsala  (läst 588922 gånger)

Utloggad Marty

• Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Begreppet Uppsala
« Svar #920 skrivet: april 06, 2013, 00:22 »
Skoglar
Nu finns inga Västgötister här på listan (det hade märkts). Uppsalorna är precis som du beskriver inte placerade på de "fina" ställena i VG. Du fuskar kanske lite när du inte nämner att Uppsala nära Östra Tunhem och Gudhem ligger nära en av Sveriges rikaste järnåldersmiljöer. Uppsala en bit från Varnhem; samma sak. Sen är det kanske lite skumt att den enda runstenen som nämner Uppsla och nån som satt där finns i VG. Sen är motsvarigheterna till Uppsala i VG inte undersökta i nån större omfattning. Gör motsvarande analys av fornlämningar och fynd runt Gudhem och Varnhem så får man en mycket stark indikation på var makten i VG satt.

Utloggad 123hopp

• Stammis
  • Antal inlägg: 377
« Svar #921 skrivet: april 06, 2013, 09:12 »
Var det inte så att "uppsala" betecknade platsen där man kunde möta gudarna däruppe? OT Jag undrar också hur frekvent namnen "Hellasgården" och "Jungfrudansen" kunde vara. 

Utloggad Skoglar

• Veteran
  • Antal inlägg: 945
  • Amatör utan skolning
« Svar #922 skrivet: april 06, 2013, 09:45 »
Jag vill först säga att jag tycker det är ett blindspår att hela tiden referera till Västergötland. Som startare av tråden har jag väl rätt att påstå att det inte handlar om Uppland vs. Västergötland.

Kanske borde jag ha varit tydligare, men Västra Götaland är alltså bara att se som ett exempel. Om mitt sätt att tänka håller streck, fortsätter jag gärna med andra län. Men kanske vill någon annan i tråden ge återkoppling på metoden

Dock så vill jag svara på en fråga, och det är frågan om det finns andra kända Uppsalor äm de LM presenterar. SOFI har ett fantastiskt ortsnamnsregiter (världsunikt?) och där dyker ett stort antal fler Uppsalor upp.   Norska Uppsalor eller Oppsalar bör väl kunna återfinnas på nätet. Tyvärr har jag tappat bort länken, men någonstans finns en tjänst liknande LM's.

www.sofi.se/ortnamnsregistret
Registret är fantastiskt, jag håller med! Samtidigt har det sina egenheter, man måste förstå hur det är uppbyggt. SOFI har alltså digitaliserat ett stort antal ”skolådor” fyllda med lappar där varje enskild lapp avser just en nedteckning om ett visst ortnamn. Alltså finns det dubletter, gott om dem.

T ex i Färentuna härad, Lovö socken, presenterar SOFI inte mindre än 29 olika ”Drottningholm”. En ”villbabebyggelse”, ett ”saknas”, fem ”lustslott” och 22 ”slott”. Men det ger oss förstås inte 29 olika sökområden ute i terrängen.

I Fallet Uppsala ger SOFI 36 lokaliteter i Skaraborgs län (de kör gamla länsindelningen), men en första överblick säger mig att jag fick med alla dessa inom de femton jag skrev om igår.

Däremot hittade jag ett nytt Uppsala utanför Kungälv (Göteborgs och Bohus Län), ”bebyggelse under Skälebräcke by”, känt från 1359. Ortnamnet är utdött, finns alltså inte längre, men det finns faktiskt ett par fornminnen från brons- och järnåldern i området

Man kan också reflektera över hur man ska leta efter intressanta Uppsalor. Jag har ställt mig den frågan själv och den är knappast enkel att besvara. Om det beskriver en funktion, vilken är det?  Felet många har gjort är att försöka jämföra det med Gamla Uppsala, man har räknat primärenheter och gravfält och så vidare. Problemet är att utan känd funktion finns det inget som säger att där borde finnas primärenheter eller gravfält....

Ett försök att besvara frågan är kanske ändå att gå genom alla kända Uppsala som man kan finns, för att se vilka av dessa som lämnat spår efter sig.
Om det funnits flera Uppsalor, men de inte har varit kunga/hövdingasäten, inte har varit handelsplatser, inte har varit kultcentra, inte varit försvarsanläggningar, inte har haft någon annan form av funktion som kan lämna några som helst arkeologiska spår, inte är lokaliserade på ”intressanta” platser (vägsystem, vattenleder, hamnar, dominerande höjder, etc) och inte har överlevt in i vår tid, då är det kanske inte fråga om speciellt intressanta platser?

Du fuskar kanske lite när du inte nämner att Uppsala nära Östra Tunhem och Gudhem ligger nära en av Sveriges rikaste järnåldersmiljöer. Uppsala en bit från Varnhem; samma sak.

Eller så fuskar jag inte alls. Som exempel Uppsala nära Varnhem. Det är namnet på en gård som ligger vid övergången från slätt till skog. Närmaste fornlämning ligger 2-300 meter västerut (Varnhem 83:1), en rund stensättning från brons/järnålder. En annan på samma avstånd är en kolera/pestkyrkogård i sydväst, tidigast medeltid. Rakt österut 3-400 meter finns lite husgrunder, o vägmärken, medeltida eller nyare. Visst, på det hela taget kryllar Varnhemsområdet av fornminnen, men runt gården Uppsala är det osedvanligt tomt.

Utloggad Skoglar

• Veteran
  • Amatör utan skolning
« Svar #923 skrivet: april 06, 2013, 13:14 »
Har gått vidare, och nu även involverat SOFI Ortregister i loopen. Ytterligare två län.

I Stockholms län finns ett Uppsala, i Huddinge vid sjön Orlången. Några enstaka fynd, men inget man kan bygga en centralort av.

I Kalmar län ger Lantmäteriet 8 träffar och SOFI 23. Borträknat dubbletter i SOFIS register återstår 14.

Ingen av Lantmäteriets åtta indikerar särskilt intressanta fyndorter. Platserna har noll eller få fornfynd, oftast medeltida/yngre.

Av de sex som tillkom i SOFI:s register, avser två torp/stugor: Mörlunda sn (stuga), Odenvi sn (torp)

Återstår fyra historiska Uppsala (vilka har funnits men inte finns längre) i Kalmar län. Om dessa vet jag inte mycket mer än i vilken socken de ligger.

Dessa finns i: Målilla sn (Kronohemman/gård), Persnäs sn på Öland, Ålem sn och Överum sn.

En snabb koll på Fornsök visade att det i var och en av dessa socknar absolut finns fornfynd, men ingenstans av den oerhörda mängd vi kan se i andra delar av Småland/Öland eller i andra landskap.

Finns det någon som vet om just dessa socknar kan vara kandidater för att vara järnålderscentra av betydelse?
Eller bör vi räkna bort Kalmar län från diskussionen om andra "Uppsalor"?

Utloggad Yngwe

• Gode
  • Antal inlägg: 5 702
« Svar #924 skrivet: april 06, 2013, 13:34 »
Har gått vidare, och nu även involverat SOFI Ortregister i loopen. Ytterligare två län.

I Stockholms län finns ett Uppsala, i Huddinge vid sjön Orlången. Några enstaka fynd, men inget man kan bygga en centralort av.

I Kalmar län ger Lantmäteriet 8 träffar och SOFI 23. Borträknat dubbletter i SOFIS register återstår 14.

Ingen av Lantmäteriets åtta indikerar särskilt intressanta fyndorter. Platserna har noll eller få fornfynd, oftast medeltida/yngre.

Av de sex som tillkom i SOFI:s register, avser två torp/stugor: Mörlunda sn (stuga), Odenvi sn (torp)

Återstår fyra historiska Uppsala (vilka har funnits men inte finns längre) i Kalmar län. Om dessa vet jag inte mycket mer än i vilken socken de ligger.

Dessa finns i: Målilla sn (Kronohemman/gård), Persnäs sn på Öland, Ålem sn och Överum sn.

En snabb koll på Fornsök visade att det i var och en av dessa socknar absolut finns fornfynd, men ingenstans av den oerhörda mängd vi kan se i andra delar av Småland/Öland eller i andra landskap.

Finns det någon som vet om just dessa socknar kan vara kandidater för att vara järnålderscentra av betydelse?
Eller bör vi räkna bort Kalmar län från diskussionen om andra "Uppsalor"?

Du får ursäkta, men det där är inte bra forskning. Du går precis som AndreasE in i uppgiften med intentionen att se om Uppsalorna du finner matchar en viss bild.  Problemet är att du själv valt den bilden.  Ditt kriterie är att det ska finnas många fornlämningar i närheten.    Vilken sorts fornlämningar är det du söker och varför?
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Carl Thomas

• Gode
  • Antal inlägg: 2 876
« Svar #925 skrivet: april 06, 2013, 14:18 »
Skoglar, vi har en enda källa, Adam. Han skriver att det finns ett tempel som heter Ubsola.  Vi tolkar detta Ubsola som Uppsala (GU).
Adam nämner offer, nio av allt hankön, som hängts upp i offerträd där de skall hänga tills de faller ned efter deras förruttnelse. De hängdes upp i december månad och bör då ha hängt där fram över vår och sommar innan de föll ned. Stanken bör ha varit mycket besvärande, liksom träck från diverse fåglar.

Ett sådant tempel med offerlund bör alltså ha legat mycket enskilt.  Min tro är att ingen ens ville vistas i närområdet. Jag tror också att ingen ville bli begravd i närheten av offerlunden och templet. Det bör ha varit en obehaglig plats för de flesta människor. Platsen kanske bara användes var nionde år. Däremellan stod den tom?

Jag är ingen motståndare till att Adams Ubsolatempel fanns invid GU. Invid - absolut inte i GU. Någon/ några kilometer bort gissar jag, på en öde plats, utan gravar eller annat i sin omgivning. Idag bör där inte finns någonting som minner om denna tid. Men, det är min tro.

Ubsola kan alltså vara ett funktionsnamn på en blotplats som användes var nionde år? Kanske låg Adams offerlund en bit bort från själva templet? I så fall kanske Ubsolatemplet användes oftare.

Kanske ville folk bli begravda i templets närhet, men personligen tror jag att vi gör en koppling till kyrkogårdar intill kyrkor och att vi därmed tror att hednatempel också hade gravfält intill sig?

Så, hur såg en Ubsola plats ut? Heter de alla Uppsala lite senare i folkmun? Eller, försvann Ubsolanamnen helt när landet kristnades?

Snorre använde ordet Upsalir i början, alltså "Uppsalarna". Skall vi tolka detta att det fanns flera Uppsalar? Låg de då tillsammans - eller fanns de på olika platser?

Min tro är att det finns mycket angående detta som behöver utredas så långt det nu går att utreda. Men, allt härstammar från en enda källa. Adams originaltext finns inte kvar. Vad vi har är en avskrift från en avskrift. Det medför att källan är osäker eftersom vi inte vet om Adam verkligen skrev detta, eller om det tillfördes i någon av avskrifterna.

En plats med forniminnen, eller helt utan forniminnen, kan alltså vara en Ubsolaplats - om nu sådana platser verkligen fanns?

Thomas

Historia är färskvara.

Utloggad AndreasE

• Gode
  • Antal inlägg: 2 947
« Svar #926 skrivet: april 06, 2013, 16:59 »

Du får ursäkta, men det där är inte bra forskning. Du går precis som AndreasE in i uppgiften med intentionen att se om Uppsalorna du finner matchar en viss bild.  Problemet är att du själv valt den bilden.  Ditt kriterie är att det ska finnas många fornlämningar i närheten.    Vilken sorts fornlämningar är det du söker och varför?

Nu ligger det väl på den som anser att Uppsala skulle stå för ett begrepp eller en funktion att definiera vad man skulle kunna hitta på sådana platser rent arkeologiskt. Då ingen verkar vara villig att göra det, hur mycket man än vurmar för idén, så får man nog acceptera att de som tvivlar tittar efter vanliga fornlämningar som gravfält och tecken på förhistorisk bebyggelse. Det faktum att dessa Uppsala-platser generellt sett är synnerligen fornlämningsfattiga måste ses som synnerligen problematiskt för teorin, oberoende av vilken sorts plats de var.

Att sedan påstå att "vi kan inte veta vilka sorters lämningar vi ska hitta på platser som heter Uppsala, så avsaknaden av fornlämningar är betydelselös" är att avsäga sig alla bevisföringskrav, och stärker knappast den vetenskapliga argumentationen. Om ni har en teori om att Uppsala skulle stå för en viss sorts plats - argumentera då för det vetenskapligt! Definiera vad för plats ni pratar om, vad ni skulle förvänts en att hitta där, hur man skulle kunna visa det rent arkeologiskt. Försök sen applicera det på materialet för att bevisa att teorin bär vatten.

Min ståndpunkt i frågan är välkänd.

Utloggad Skoglar

• Veteran
  • Amatör utan skolning
« Svar #927 skrivet: april 06, 2013, 17:08 »
Du får ursäkta, men det där är inte bra forskning. Du går precis som AndreasE in i uppgiften med intentionen att se om Uppsalorna du finner matchar en viss bild.  Problemet är att du själv valt den bilden.  Ditt kriterie är att det ska finnas många fornlämningar i närheten.  Vilken sorts fornlämningar är det du söker och varför?

OK, hur kan jag göra det bättre?

Det finns vissa fall jag anser vara solklara. En sentida torpgrund med fruktträd ser jag inte utan vidare som en pendang till det järnålderstida Uppsala som ligger sju mil N om Stockholm. Jag vill se mer för att tro på sambandet. Är det sunt förnuft, eller ett allvarligt slag av subjektivitet?

Sedan pekar du på en berättigad fråga, hur ska en bild se ut som hjälper oss att objektivt bedöma rimligheten av att vi har att göra med ett annat, järnålderstida Uppsala eller inte? Jag kan tänka mig några riktlinjer:

1.   Endast lämningar vikingatid eller äldre är relevanta. Naturligtvis.
2.   Det måste finnas fler än enstaka fornminnen på platsen eller i den omedelbara omgivningen. Vad sägs om minst tio i omedelbar anslutning och minst tjugo inom en kilometers omkrets?
(Det är en mycket försiktig begränsning. Sökningar via Fornsök ger Gudhem 629 fornminnen, Medelplana 138, Vendel 772 och Väderstad 878 för att se som jämförelse.)
3.   Vilken typ av fornminnen söker man efter? Tja, eftersom det hittills (efter tre län) är gräsligt ont om fornminnen vid Uppsalalokaliteterna, så föreslår jag tills vidare att alla slag av fornminnen ger poäng. Åtminstone intill dess att vi vet mer.

Syftet med mitt förslag till förfaringssätt är att vi ska kunna dra ner antalet ”möjliga” Uppsala från runt 100 eller fler till kanske ett dussin. Får vi ner antalet möjliga kandidater drastiskt genom att ta bort de som uppenbart är villospår, blir frågan om ett eller flera Uppsala lite mindre svår att besvara.

Så, hur kan jag göra avgränsningen bättre? Eller anser du det vara en omöjlig/olämplig strävan?

Skoglar, vi har en enda källa, Adam. Han skriver att det finns ett tempel som heter Ubsola.  Vi tolkar detta Ubsola som Uppsala (GU).
Adam nämner offer, nio av allt hankön, som hängts upp i offerträd där de skall hänga tills de faller ned efter deras förruttnelse. De hängdes upp i december månad och bör då ha hängt där fram över vår och sommar innan de föll ned. Stanken bör ha varit mycket besvärande, liksom träck från diverse fåglar.

Frågan om offerplatsen låg i GU eller i dess omedelbara närhet ligger väl vid sidan av trådens syfte? Även andra Uppsalors offerplatser borde väl ha legat vid sidan av något som faktiskt syns i arkeologin? Åtminstone på något av ställena?

Men. Om man lyssnar på vad en kyrkans man, verksam inom missionärsbranschen, har att säga om hedningar, efter att han har tagit emot uppgifter i andra hand, ska man kanske inte dra alltför vida slutsatser baserat på vad han har berättat om dessa hedningars offervanor...

Utloggad Frågvis Amatör

• Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
« Svar #928 skrivet: april 06, 2013, 17:41 »
För bekräfta det nuvarande Uppsala utifrån Adam av Bremen  saknas fortfarande följande objekt:

-Ett hednatempel
-En guldkedja som har funnits runt templet
-Monster med tre huvuden i närheten av Uppsala.

Thomas I

Utloggad Marty

• Gode
  • Antal inlägg: 1 469
« Svar #929 skrivet: april 06, 2013, 17:45 »
För att höja blicken lite gjorde jag en koll på Alvhem som även det nämns i sagorna och hittade ca 15 stycken. Av dessa verkar bara Alvhem vid Göta Älv ha den högsta kalibern med storhög, guldfynd, kungligt ägande etc. Gudhem (som även det nämns i sagorna) finns både i Danmark och Sverige och här är Gudme på Fyn och Gudhem i VG av högsta kalibern. Övriga verkar ligga i sämre lägen. Det är sålunda inte helt ovanligt att "fina" namn är spridda över stora områden. Kanske är det en plats som inspirerat flera andra som att det finns Goteborg i USA etc. Gudhem kanske tyder på att vid en viss tidpunkt så kallade man de tyngsta religiösa orterna i en region för Gudhem (FYN och VG). Hur Uppsala-namnen kommer in detta resonemang är osäkert. Helt klart är att forskare generellt anser att Uppsala i Uppland skall vara en grund som inspirerat till namnet på andra mindre viktiga Uppsala-platser.

Utloggad AndreasE

• Gode
  • Antal inlägg: 2 947
« Svar #930 skrivet: april 06, 2013, 18:05 »
För bekräfta det nuvarande Uppsala utifrån Adam av Bremen  saknas fortfarande följande objekt:

-Ett hednatempel
-En guldkedja som har funnits runt templet
-Monster med tre huvuden i närheten av Uppsala.

Thomas I

Nu ger Adam en ganska god lägesbeskrivning av den plats han kallar Uppsala. Sen tror nog verkligen ingen på uppgiften om en guldkedja runt en byggnad, och om den en gång funnits så tror jag nog att vi kan säga med stor säkerhet att den troligtvis smälts ned för länge, länge sedan.

Carl Thomas, som vanligt ignorerar du att Adam bara några stycken senare använder namnet Uppsala för en plats, inte ett tempel.

Utloggad Frågvis Amatör

• Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
« Svar #931 skrivet: april 06, 2013, 18:09 »
Andreas:

Återstår hednatemplet och monster med tre huvuden!

Thomas I

Utloggad supergeten

• Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
« Svar #932 skrivet: april 06, 2013, 18:30 »
Börjar bli rätt sorgligt hur ofantligt lågt vissa debatterar här inne.

Utloggad Skoglar

• Veteran
  • Amatör utan skolning
« Svar #933 skrivet: april 06, 2013, 18:49 »
Vilka är egentligen källorna för att det skall ha funnits flera parallella "Uppsalor" med likartade (men tydligen okända) funktioner?
Är det bara en tolkning av pluralformer, typ "salir", eller finns det något mer, substantiellt?

Jag menar, om jag t ex hade uppfattningen att Uppåkrakomplexet endast var en plats i en serie av liknande orter runt om i Skandinavien, skulle inte jag då känna tyngden av bevisbördan?

Oavsett vilket. Det finns inte fler "Uppsalor" i landet än att jag kan gå genom allihop. Ge mig ett par dagar, så kan jag ha fått fram en grov uppskattning av hur många "Uppsalor" som är möjliga - eller väldigt osannolika - som järnålderstida kandidater till "Uppsalaklibben".

Utloggad Yngwe

• Gode
« Svar #934 skrivet: april 06, 2013, 19:54 »
Skoglar.  Om vi ska sätta ett minimi-antal av fornlämningar för att det ska vara intressant, hur ska vi då hantera saker som bortodling och undersökningsgrad? Dess effekter är ju direkt avgörande. Om vi pratar om fornlämingar från vikingatid så är det ju i stort sett bara gravar som kan antas vara synliga utan att området undersökts närmare, och om gravarna då sedan länge är bortodlade står vi ju handfallna. Och om de finns där, på vilket sätt kan vi stödja tanken att ett Uppsala med funktion skulle behöva ha ett gravfält intill?  Du skriver att några exempel saknar spår av centralplats . Varifrån har du fått uppfattningen om att ett Uppsala måste ligga i en centralplats? Och menar du en centripetal eller centrifugal sådan?

" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Yngwe

• Gode
« Svar #935 skrivet: april 06, 2013, 20:44 »
Nu ligger det väl på den som anser att Uppsala skulle stå för ett begrepp eller en funktion att definiera vad man skulle kunna hitta på sådana platser rent arkeologiskt. Då ingen verkar vara villig att göra det, hur mycket man än vurmar för idén, så får man nog acceptera att de som tvivlar tittar efter vanliga fornlämningar som gravfält och tecken på förhistorisk bebyggelse. Det faktum att dessa Uppsala-platser generellt sett är synnerligen fornlämningsfattiga måste ses som synnerligen problematiskt för teorin, oberoende av vilken sorts plats de var.

Att sedan påstå att "vi kan inte veta vilka sorters lämningar vi ska hitta på platser som heter Uppsala, så avsaknaden av fornlämningar är betydelselös" är att avsäga sig alla bevisföringskrav, och stärker knappast den vetenskapliga argumentationen. Om ni har en teori om att Uppsala skulle stå för en viss sorts plats - argumentera då för det vetenskapligt! Definiera vad för plats ni pratar om, vad ni skulle förvänts en att hitta där, hur man skulle kunna visa det rent arkeologiskt. Försök sen applicera det på materialet för att bevisa att teorin bär vatten.

Min ståndpunkt i frågan är välkänd.

Din ståndpunkt är väl känd, inget tvivel om det.

Visst åligger det den som framför en hypotes att säga vilken sorts arkeologi som skulle sättas i samband med funktionen. Men nu är vi inte i det stadiet att vi framför en hypotes, vi är i stadiet att diskutera vad för slags funktion det skulle kunna vara. Det är alltså ett fritt resonemang om arkeologi, geografi och etymologi för att se vad man kan komma fram till.  Det är alltså det du från första början bemöter genom att påtala frånvaro av gravfält, primärenheter äldre belägg och så vidare. När vi påtalat att vissa platser faktiskt har arkeologi och äldre belägg och när vi förklarat varför primärenheter är ett synnerligen klumpigt verktyg, och när vi problematiserat den närmast totala frånvaron av Uppsalor i senmedeltida kolonisreingsområden, och när vi påtalat Uppsalor i såväl Norge som England, så har du ändå bara återgått till att ifrågasätta hela frågeställningen.  Din ambition verkar alltså lika klar som din ståndpunkt, och det fast du bevisligen vet lika lite som vi andra.

I fotboll hade du fått gult kort för obstruktion. :P

Utloggad Carl Thomas

• Gode
  • Antal inlägg: 2 876
« Svar #936 skrivet: april 06, 2013, 22:02 »
Uppsalir är flertal, alltså uppsalar. Klartext från snorre. Senare skriver han ental om Uppsala. Frågan är hur man vill tolka detta. Allt går naturligtvis att ifrågasätta.

Som jag ser det har Ubsola med begreppet Uppsala att göra eftersom jag ser det som en möjlighet att ett Ubsolatempel kan ligga invid Uppsala. Det kan alltså vara två skllda företeelser på samma plats.

AndreasE, jag negligerar inte att Uppsala nämns som ort, tag gärna fram vad Adam skriver om Uppsala som ort och hur han beskriver dess läge geografiskt. Som du vet tror jag att GU är Adams Uppsala. Tror - jag VET inte.

Skoglar, före Uppåkra fanns inte Uppåkra. Före träborgar i sjöar nekades det i sten att sådana fanns i vårt land. ingenting finns förrän man hittat det. Innan man hittat det nekas det i sten att det eventuelltmkan finnas, efteråt är det helt naturligt att de finns - eftersom det då bevsiligen finns...

När man hittat det måste det tolkas. Beroende på vars och ens grundsyn tolkas det på flera olika sätt. Ingen har fel, ingen har rätt, alla bara tror - en del tror hårdare än andra. En del tror så hårt att de hånar andras tro. Så fungerar det.

Kvar har vi Adams trovärdighet som källa. Har man en grundsyn som till exempel sammanfaller med äldre historiesyn tolkar man naturligtvis Adam efter sin grundsyn. Ubsola blir Uppsala. Birka tillhör Svearna i Mälardalen. När Adam skriver att Birka är Götarnas stad har Adam fel, likaså har han fel i att Götarnas land sträcker sig upp till Birka.

Har men en VG skolesyn har Adam naturligtvis rätt i att Birka är Götarnas stad och att deras land sträcker sig dit, Adam har natirligvis fel om Uppsala....osv. Var och en försöker bevisa att just hans grunduppfattning är rätt.

I våra diskussioner hänvisas ofta till Adam, nästan alltid tar man ut brottstycken som sammanfaller med ens egen grunduppfattning. Vad Adam skriver för övrigt nämner man inte. Tas det upp ifrågasätter man Adam som källa eller försöker bortförklara varför han skrev just så. Sedan stödjer man sig på Adam som källa igen...

Thomas
.

Historia är färskvara.

Utloggad Yngwe

• Gode
« Svar #937 skrivet: april 07, 2013, 01:15 »
Om man ska spekulera omkring Upp så är det kanske intresant att spåna om den Shetländska högtiden Up Helly Aa, vilken sägs ha nordiska rötter. Den firas i samband med jul och årskiftet.  Här tolkas Up som slut, över.  Det är lätt att jämföra med just över när man skriver "det är över nu" och man kan kanske se det i "sluta upp" och "upphör".
Helly tolkas vidare som helg, högtid  och Aa som allt.    Mycket fritt översatt blir det då slutet helg allt. Onekligen en rätt märklig mening. Men det är ändå inte ointressant att en fest vid jul och årskifte innehåller termen Up.

Utloggad 123hopp

• Stammis
  • Antal inlägg: 377
« Svar #938 skrivet: april 07, 2013, 09:20 »
Kanske ursprungligen med "uppsala" menades terrängen omkring tingshögen, där årslutets högtidligheter hölls?

Utloggad Skoglar

• Veteran
  • Amatör utan skolning
« Svar #939 skrivet: april 07, 2013, 10:00 »
Skoglar.  Om vi ska sätta ett minimi-antal av fornlämningar för att det ska vara intressant, hur ska vi då hantera saker som bortodling och undersökningsgrad? Dess effekter är ju direkt avgörande. Om vi pratar om fornlämingar från vikingatid så är det ju i stort sett bara gravar som kan antas vara synliga utan att området undersökts närmare, och om gravarna då sedan länge är bortodlade står vi ju handfallna. Och om de finns där, på vilket sätt kan vi stödja tanken att ett Uppsala med funktion skulle behöva ha ett gravfält intill?  Du skriver att några exempel saknar spår av centralplats . Varifrån har du fått uppfattningen om att ett Uppsala måste ligga i en centralplats? Och menar du en centripetal eller centrifugal sådan?

Förstår jag dig rätt? Om en plats heter Uppsala så kan det vara ett av flera järnålderstida Uppsala oavsett total brist på skrivna källor, oavsett dess belägenhet och oavsett om det helt saknas någon som helst form av fornminnen på platsen?

Då kanske vi samtidigt skulle resonera om den stora förekomsten av Isis-tempel i Sverige. Visst är källmaterialet lite tunt och tyvärr är alla spår bortodlade, men vi kan väl gräva på alla platser som innehåller "is" i ortnamnet?
Allvarligt talat, när du saknar källor och uppenbarligen anser att det är OK att även sakna arkeologi, vad bygger du då resonemanget på?

GU får väl anses vara en plats där många (alla?) funktioner står att finna. Om det vid sidan av GU finns flera andra Uppsalor så har jag ingen aning om vilken sorts platser det är. Att svara på den frågan kanske faller på den som för fram idén att de finns. Men som sagt, något spår av arkeologi måste ha överlevt plogen. Med mindre än så finns det ingenting alls att tro på.