Intressant tråd som jag nyligen hittat. Webbplatsarkeologi om man så vill...
Flera inlägg luftar frågan om Uppsala 7 mil norr om Stockholm verkligen är samma Uppsala som nämns i olika sagor. Därför har jag funderat på en metod som kanske kan ge vägledning i svaret på denna fråga och jag har nu testkört metoden i Västergötland:
Jag har roat mig med att granska Uppsalanamnen i Västra Götalands län via Kartsök (Lantmäteriet). Endast stavningen Upp- gav träff, sammanlagt 15. Träffar på Up-, Ob- och Op- finns inte.
För var och en av dessa 15 träffar har jag sedan gått in i Fornsök (RAÄ) för att se hur många registrerade fornminnen som finns vid var och en av dessa femton Uppsala-platser. Flest fanns runt
Uppsala pålar i Götene kommun (öster om centralorten) där det fanns sex kolningsgropar och två sentida vägmärken.
Intressantast förefaller dock Uppsala vid Nitta i Ulricehamns kommun vara: två rösen, två gravar och en fossil åker.
Men, av detta kartrotande har jag dragit två slutsatser, bägge baserade på rimlighetsresonemang:
a. Om det fanns
ett forntida Uppsala som är det vi idag känner från sagorna, så finns
inga arkeologiska belägg som pekar på att detta enda Uppsala har legat i det nuvarande Västra Götalands län.
b. Om ”Uppsala” var benämningen på en viss typ av kultisk, politisk och/eller administrativ plats och att det då fanns
flera orter som bar detta namn (typ Husabyar, Rinkebyar) så finns
inga arkeologiska belägg för att någon av dessa fanns i nuvarande Västra Götalands län.
Det finns ytterligare 71 Uppsala enligt Lantmäteriet, fördelat på 11 län inkl Uppsala län. (Man skulle förstås kunna välja bort Skåne, Jämtland och Halland, så blir det lite färre) Men innan jag fortsätter med fler län så undrar jag:
- Håller ni med mig i mina slutsatser? Om inte, på vilket sätt har jag tänkt fel?
- Kan min metod tillföra ny kunskap eller leder den fel? Och om den leder fel, vad har jag missat?
- Känner någon till andra, tidigare Uppsalanamn, i Västergötland eller annorstädes, vilka inte är kända av Lantmäteriverket?
- Finns det några Uppsalaområden (förutom GU, förstås) som någon ser som särskilt intressanta? Eller annorlunda uttryckt i vilket län ska jag börja?