Skralt? Vi har en enda källa om ett ”tempel” och det är Adam. För honom hette detta tempel Upsal – och det lågt inte långt från Sigtun. Några missförstånd i själva översättningen fins inte. Det står som det står.
Jag har absolut ingenting emot att ett ”Upsaltempel” finns i Gamla Uppsala – och det är mycket möjligt att Adam försöker peka ut just detta Upsaltempel – som då kanske faktiskt låg i Gamla Uppsala – så jag ifrågasätter inte Gamla Uppsala på något sätt. Men jag misstänker att det fanns fler ”Upsaltempel”, kanske knutna till Kungamakten?
Det halmstrå du nämner tycker jag är omvänt… En enda källa finns om detta Upsaltempel och den källan nämner absolut ingenting om något Uppsala – och halmstråt har placerat templet i Gamla Uppsala. (Den som placerade Upsaltemplet i Gamla Uppsala var Rudbeck – och för att göra detta använde han sig av ren och skär historieförfalskning. Även i sin samtid fick han våldsam kritik – så Kungen utfärdade dödstraff för att ens ifrågasätta gällande historiesyn. Det var tider det)!
Vi har många Uppsala i landet, över 60 om jag minns rätt. Några av dessa var kanske ”Upsalplatser”.
Jag brukar använda Kinnekulle som exempel. Där finns flera Uppsalar, ett Uppsala, området heter: Gamla Riket, det större området heter Sviakind. Intressanta namn, de får i alla fall mig att börja tänka – och ställa frågor.
Här ligger alltså Gamla Riket, mitt i en stor centralbygd där det bor mest folk i riket - och området heter Sviakind.
Nu ”tävlar” inte Kinnekulle med Gamla Uppsala på minsta sätt, i alla fall inte för mig. Den ena platsen utesluter inte den andra platsen – och båda är lika intressanta – och lika mycket värda.
Kinnekulles ”Gamla Riket” hotar inte Gamla Uppsala, tvärtom faktiskt. Här har funnits många riken under olika tider. Ett av dem fanns säkert vid Kinnekulle, ett annat i Gamla Uppsala och det finns högst troligt många sådana platser runt om i landet. Troligen i varenda landskap.
Jag ser alltså mångfald, många Upsaltempel, många Kungsgårsdar, många Gamla Riken, många viktiga platser i olika sekler. Inte enfald (

) – alltså bara en enda plats (Gamla Uppsala) där ”allt” fanns - under alla tider. På alla andra platser fanns ingenting, inte ens en vikingatid…
Thomas