Vad är det du förväntar dig ska finnas i dagern på en "primär enhet"? Hur definierar du sen en primär enhet...
Vill bara infoga här en liten förklaring till "primär enhet" eftersom jag ser att du studsade lite på det, Yngwe. Begreppet är ingen uppfinning av Andreas här utan är en ganska vedertagen term bland järnåldersarkeologer och kulturgeografer. Det betyder i stort sett en vikingatida gård, eller för att citera Åke Hyenstrand som ju var den som införde begreppet (Centralbygd - Randbygd 1974):
Primärenhet: bebyggelse-enhet som rimligen var etablerad senast vid forntidens slut.
Beteckningen låter nästan lite märkvärdigare än det är - det finns ingen värdering i det begreppet av att det måste vara en centralpunkt i regionen, eller så.
Hyenstrand satte upp fyra kriterier för att definiera denna "sannolika" vikingatida bebyggelse, fyra krav kan man väl säga:
1. Det ska vara ett ålderdomligt (=järnålders-) namn. Som ska kunna knytas tidigt (under medeltid) till platsen.
2. Enheten ska finnas med i medeltida skriftligt material, typiskt i jordeböcker.
3. Det ska finnas fornlämningar från yngre järnålder nära gården, helst sådana som tyder på just gårdsbebyggelse, främst gravfält eller husgrunder.
4. Utsträckning och gränser för gården ska vara anpassade till naturliga förhållanden.
Ett exempel på tillämpning av detta hittar du bland annat i Reuterdahls uppsats om Visingsö (tog den eftersom jag vet att du är svag för den platsen

):
http://inventerare.files.wordpress.com/2008/04/visingso_1.pdfEgentligen tycker jag inte "primärenhet" är ett bra namn, men det är ett bra ord att kunna för oss amatörarkeologer som forskar lite i hembygden emellanåt, när man vill lära sig vad bebyggelsehistoriker och arkeologer har skrivit om järnåldersbebyggelse i allmänhet. Att ordet "primär" kan vilseleda: ja, den yngre järnåldersgården behöver ju inte ha varit den första på platsen (Hyenstrand använder ordet "ursprungsenhet" för de äldre järnålders-gårdarna).
I fullåkersbygder måste man väl ta hänsyn till att gravfält kan vara bortodlade, så dessa kriterier är väl inte helt ristade i sten, men ändå. Det är väl dessa krav jag antar att Andreas vill ställa på en ev. annan Uppsala-plats för att den ens ska kunna vara med i resonemanget.
Jag har för övrigt ett bra exempel på en plats som
inte uppfyller kraven enl. ovan: Bromma "by" i Stockholm. Namnet är ålderdomligt, och finns omnämnt i dokument kring kyrkan och prästgården från 1300-talet. Gränserna för detta prästboställe är i viss mån naturliga. Men det saknas riktiga gårdsgravfält i kyrkans närhet, trots att det finns bevarade gårdsgravfält i alla andra gårdar omkring. Bromma är alltså ingen primärenhet, ingen vikingatida gård, och man måste söka en annan förklaring (än en forntida gård vid kyrkan) till att kyrkan och socknen fick detta namn.
/Mats