Östergötlands län:
Uppsala, Östkinds hd: "Lars i Upsala" 1381. Försvunnet.
Uppsala, Godegård sn, Finspånga läns hd: gård omnämnd 1451 och 1543.
Uppsala, Ljung sn, Gullbergs hd: torp. Inga medeltida källor.
Uppsala, Malexander sn, Göstrings hd: "Upsalatorp" 1914.
Uppsala, Östra Ny sn, Björkekinds hd: torp. Inga medeltida källor.
Uppsala, St. Anna sn, Hammarkinds hd: "riven lägenhet å Båstebo", även känd som "Kärret", "torpet Upsala" å Båstebo, 1841.
Uppsala, Tjällmo sn, Finspånga hd: backstuga till Göl. F.d. torp väster om gården. Inga medeltida källor.
Uppsala, Stora Åby sn, Lysings hd: kallad "by" och "gård". Inga medeltida källor.
Skaraborgs län:
Uppsala, Grevebäck sn, Kåkinds hd: "Torp å Munkeberg". Inga medeltida källor.
Uppsala, Hassle sn, Vadsbo hd: "hemmansdel å nr 4 i Rör" (Hasslerör). "ägarna ville vara klokare än andra". Inga medeltida källor.
Uppsala, Ledsjö sn, Kinne hd: gård. Inga medeltida källor.
Uppsala, Otterstad sn, Kållands hd: lägenhetsb. till Läckö. "Torparen på Upsala brukade kallas "biskopen". Inga medeltida källor.
Uppsala, Ugglums sn, Gudhems hd: "å gården Upsala" 1505, "Anders Svensson i Upsala" 1526, "till gården Upsala" 1531
Uppsala, Varnhem sn, Valle hd: gård. "läge i småhullig terräng på Billingens västsida". Inga medeltida källor.
Uppsala, Vinköl sn, Skånings hd: "före detta torp på Blombacka" 1808
Uppsala, Våmb sn, Kåkinds hd: "före detta torp under Klasberg". "ett torp Upsala kallat" 1788-89.
Uppsala, Våmb sn, Kåkinds hd: "torp å nr 4 Wåmbs by". Inga medeltida källor.
Älvsborgs län:
Uppsala, Eggvena sn, Kullings hd: torp. Inga medeltida källor.
Jönköpings län:
Uppsala, Flisby sn, S. Vedbo hd: avstyckning från Råstorp. Inga medeltida källor.
Uppsala, Färgaryd sn, Västbo hd: "lägenhetsbebyggelse å Staffanstorp". Inga medeltida källor.
Uppsala, Haurida sn, N. Vedbo hd: by/gård. "Upsala" 1686.
Uppsala, Hånger sn, Östbo hd: hemmansdel å Rådmanshög (?). Inga medeltida källor.
Uppsala, Linderås sn, N. Vedbo hd: by/gård/hemman. Inga medeltida källor (två gårdar idag).
Uppsala, Öggestorp sn, Tveta hd: "backstuga å Stommen". Inga medeltida källor.
Av de här 24 "Uppsala"-platserna så kan 2 föras tillbaka till medeltid (1300- och 1400-tal), en till 1500-talet och en till 1600-talet. 6 kallas för gårdar. Resten, 18 st, är torp, lägenhetsbebyggelse, backstugor eller hemmansdelar tillhörande en annan enhet.
Om jag ska tolka det här materialet, så skulle jag säga att det tyder på att namnet "Uppsala" framför allt varit använt när man etablerat torp och lägenhetsbebyggelse. Detta tyder på att aktivitetsperioden framför allt tillhör yngre medeltid och tidig modern tid. Få vikingatida och tidigmedeltida enheter som blivit etablerade byar eller gårdar har burit på namnet.
För att gå vidare så kan man undersöka fornlämningsbilden på varje enhet. Hur ser torpens generella fornlämningsbild och belägenhet ut jämför med de sex gårdarnas? Är gårdarna primärenheter (kan de knytas till järnåldersgravfält, fosil åkermark, medeltida bytomter?) eller sekundärenheter? Osv osv.
(Och japp, jag gör det här för att jag tycker att det är kul... Alltid kul att kolla hur ens teorier passar med materialet

)