Visst finns det föremålskategorier där vi inte är säkra på proveniensen. Sen tror jag att de flesta forskare idag anser att guldhalskragarna är inhemska arbeten. Men absolut, vi kan ofta inte vara helt säkra för hantverksplatser är så ovanliga i det kända materialet.
Jag vet inte säkert att prakthjälmarna har tillverkats i Mälardalen, eller ens i Sverige. Men utifrån det material vi har idag så är det en god tolkning att de är inhemska arbeten, och att åtminstone ett tillverkningsområde var Mälardalen. Mängden fynd från denna region, och de tidiga dateringarna på vissa av dem, antyder även att typen kan ha utvecklats i detta område, självklart dock utifrån äldre förlagor.
Står dessa tolkningar skrivna i sten? Självklart inte. De är tolkningar, baserade på det material som finns tillgängligt idag, och kommer revideras i och med att nytt material framkommer.
Personligen så undrar jag om man inte är en möjlig tillverkningsplats för prakthjälmarna och praktvapnen i Uppland på spåren i Gamla Uppsala. Norra platån där en mindre forskningsgrävning utfördes förra sommaren uppvisade spår efter extensiv och exklusivt metallhantverk från just 600-talet.