Yngwe!Visst! Enkelt för en högättad. Denne har kanske trälar eller ofria som gör jobbet. Men detta är ju ingen Kaukausisk bergsflod med karga stränder. Dra och hela tiden vika för hinder längs strandkanterna. ...
...Om man arkeologiskt kan fastställa dragstigar längs en å och dragplatser typ Trollhättan, då vet vi att "segelbarheten" är reell och organiserad. Tills dess är den ett önsketänkande.
Varför skulle det finnas hinder längs med stranden? Vid en etablerad led är det givetvis underhållet, och handlar det om att dra så finns det dragstigar. Det är ett väl etablerat förfarande ín i modern tid i Europa.
Vid en etablerad led så är givetvis svåra passager försedda med dragrännor av olika slag, det är inga avancerade anordningar.
Drag är omdiskuterat i Sverige, så kallade förståsigpåare av rang påstår att det är besvärligt. Men de glömmer för det första att alla andra alternativ är besvärligt också, och de glömmer för det adra och framförallt att metoden faktiskt är väl dokumenterade världen över. Det finns svenska skrifter som i detalj beskriver vattenleder i dåtidens Sverige, inklusive drag och lyft, med deras längd och tidsåtgång redovisade. Motsvarigheten finns runt om i Europa.
Det finns dessutom en mängd toponymer på en massa olika språk till stöd för dessa. Bl.a. i Uppland. Toponymer som beskriver drag eller lyft är förmodligen den vanligaste funktionsbeskrivande toponymtypen vi har i detta land, dom räknas i hundratal eller tusental.
Däremot finns inte en enda interregionel väg äldre än medeltid bevisad i detta land....
Angående kövjade djur. För det första, dessa måste också lastas, minst en gång om dan, troligen fler.
Dessutom är hastigheten på klövjade djur inte högre än människans gång, dvs ca 5 km i timmen. Det är för övrigt ungefär samma hastighet som en rodd båt håller. Varken hästar eller oxar är särdeles uthålliga, de blir trötta fortare än människor. Dom är dessutom troligen dyra, säkert dyrare än en urholkad stock.
Jag menar inte att de inte användes, men att det skulle vara ett bättre alternativ än båten saknar rim och reson, särskilt som båten är den dokumenterat mest använda metoden för tyngre transport fram tills järnvägen kom.
Detta är givetvis under sommartid, Under vintertid använder man slädar. Jag kan tänka mig att det är då man utför de allra tyngsta transporterna. Dessa transporters omfattning är givetvis oerhört svår att bedömma, min gissning är att aktiviteten är relativt låg. Djup snö är ganska motigt...
Och återigen, om Uppland vattendrag vet vi inte så mycket, men klart är att havsnivån var högre och att skillnarerna mellan hög och lågvatten var lägre. Vi vet också att hundratals sjöar är helt försvunna.
Jag påstår inte att Uppsala genomkorsades av utmärkta vattenleder, men jag påstår att vi inte vet, och att man därför inte kan bygga hypoteser på dåligt underbyggda föreställningar om vattenvägarnas kvalitet.