Ja, jag väljer att se på huruvida källan är samtida, och vad källans syfte är. En samtida uppgift om fastigheter eller verksamheter är alltså enligt mig betydligt mer trovärdig än en ättelängd beskrivande händelser som skett långt tidigare. Jag är medveten om att även fastighetslängder och kyrkliga verksamhetsberättelser också är förljugna, så det blir till att uppskatta källvärdet och det är inte oemotsägbart.
Hur evaluerar du i såfall källor som Paulus Diaconis, Bede, Alcuin, Dudo, Orosius, Widukind, Rimbert och Adam?
Mera pålitliga än Eyrbyggjasaga, Sverrissaga, Islänningabok, Historia Norvegica, Àgrip, Fagrskinna, Morkirskinna, Speculum Regale, Eyrbyggjasaga, Heimskringla och Eddorna?!
Hur evaluerar du dessa upp emot varandra - och i vilka avseenden är en mer pålitlig än en annan?
Slutligen får man även begrunda varför en samtidig källa - skriven i sluten miljö med monopol på publisering - skulle vara av större värde än en ättesaga som enbart skrev ner det alla redan kände till, genom fasta, gemensamma berättelser som levde i alla lager av befolkningen - som fasta historier i en muntlig berättar-tradition, vars "uppdatering" skedde med jämna mellanrum - och i varje bygd inom samma språkområde?
Vad berättar egentligen modern forskning om sådana, muntliga kultur-traditioner?
Faktiskt är det mycket konstigt då historikerna, de som specialiserat sig på att studera källorna,i regel tillskriver Ynglingatal mycket lågt källvärde.
-
Eh, jaha.
Vilka historiker skulle det vara - andra än
möjligen Claus Kragh - som efter 1980-talet hävdat en sådan syn?!