Författare Ämne: Ett brev från Påven 1080 e.kr till en kung i Götaland  (läst 49873 gånger)

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Ett brev från Påven 1080 e.kr till en kung i Götaland
« Svar #140 skrivet: maj 14, 2013, 22:30 »
Gangrade, från Sparlösastenen fram till Adam skrevs; Ubsal, Ub:Salum och Ubsola.  Ub var alltså ganska så konsekvent från 800 talet fram till 1070. (Ynglingatal skiljer sig med sitt "Upsǫlum").

Det är enkelt att översätta Ub till Upp eller ovan eller varianter på dessa eftersom så har det tolkats under lång tid, vi har alltså en sorts facit på den tolkningen - vilken kanske är helt rätt - helt fel, eller delvis rätt/fel.

Skrivs "Ub" i något annat sammanhang någonstans?

Min fråga baseras på de Skånska runstenarnas Ub:salum, alltså två ord. I Uppsala finns sala Backe och Sala Källa. De borde heta (?) Uppsala backe och Uppsala Källa, men enbart efterleden Sala används. Sala kan ha varit ett känt större område längs Salaån. Därav namnen Sala backe, Sala Källa - och Upp Sala/Upsal/Ub:Ssalum och Ubsola? (Mellan Sala backe och GU är det ca: 4 km).

Om namnen är gamla borde det heta Östra Aros backe, osv...

Lite tankar kring detta kanske är intressant i sammanhanget.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Ett brev från Påven 1080 e.kr till en kung i Götaland
« Svar #141 skrivet: maj 14, 2013, 22:53 »
Hjälp tråden "begreppet Uppsala" med denna intressanta diskussion:

Citera
Gangrade, från Sparlösastenen fram till Adam skrevs; Ubsal, Ub:Salum och Ubsola.  Ub var alltså ganska så konsekvent från 800 talet fram till 1070. (Ynglingatal skiljer sig med sitt "Upsǫlum").

Det är enkelt att översätta Ub till Upp eller ovan eller varianter på dessa eftersom så har det tolkats under lång tid, vi har alltså en sorts facit på den tolkningen - vilken kanske är helt rätt - helt fel, eller delvis rätt/fel.

Skrivs "Ub" i något annat sammanhang någonstans?

Min fråga baseras på de Skånska runstenarnas Ub:salum, alltså två ord. I Uppsala finns sala Backe och Sala Källa. De borde heta (?) Uppsala backe och Uppsala Källa, men enbart efterleden Sala används. Sala kan ha varit ett känt större område längs Salaån. Därav namnen Sala backe, Sala Källa - och Upp Sala/Upsal/Ub:Ssalum och Ubsola? (Mellan Sala backe och GU är det ca: 4 km).

Om namnen är gamla borde det heta Östra Aros backe, osv...

Lite tankar kring detta kanske är intressant i sammanhanget.

Ni skriver vad ni vill men rätt kommentarer under rätt ämne hjälper läsandet av vad vi skriver.

Thomas I

Utloggad Skoglar

  • Veteran
  • Antal inlägg: 945
  • Amatör utan skolning
SV: Ett brev från Påven 1080 e.kr till en kung i Götaland
« Svar #142 skrivet: maj 14, 2013, 23:10 »
Hjälp tråden "begreppet Uppsala" med denna intressanta diskussion:

Ni skriver vad ni vill men rätt kommentarer under rätt ämne hjälper läsandet av vad vi skriver.

Thomas I

Helt rätt, Thomas I!

Jag har nu svarat Carl Thomas men jag gjorde det i rätt tråd.  ;D