Tänk så många känslor som kan väckas. Ett problem med propaganda och Snorre är väl varför han skulle engagera sig på Island gällande svenska inrikesfrågor, ett annat är att vad jag förstått är hans anknytning gällande Sverige Västergötland, och som vi alla vet är VG Svearnas ursprung och en tid placerades Uppsala på Kinnekulle. Nå detta var då, nu är väld de flesta överens om Uppsala i Uppland. Men om allt är en konspiration där politiken vinklade historien till Mälardalens favör hur kommer det sig att en 1200 tals islänning med anknytning till VG låter sig köpas. Logik var ett ord som nämndes här.
Historiker är konsekventa när de analyserar historiska källor för historiska fakta, till detta duger antagligen inte Ynglingatal. Dock duger den mycket väl för kulturhistoria, religionshistoria, etnografi osv gällande tiden. Vi har några personnamn och geografiska namn som uppenbarligen lever sig kvar in i nutid från olika källor. Detta är ett praktexempel på gränslanden mellan olika vetenskapsgrenar där utgångslägen och metoder fallerar, här krävs då tvärvetenskapliga insatser med en stor del ödmjukhet ifall man skall komma någon stans. Vi kan kvantifiera men den vägen blir torftig utifrån kvantabrist och tveksamt bevisvärde. Det behövs humanistisk tvärvetenskaplig ansats med inslag av kvantitativ forskning där så går, mer på micro än macro.
Att hänvisa sagorna till historiens skräpkammare är inte bara synd utan en stor förlust för historian. Ett exempel är den rekonstruktion av Uppsala tempel som finns som bygger på beskrivning och arkeologi med snegling mot stavkyrkorna har rent förlöjligats, sedan dyker Uppåkra templet upp som har slående likeheter i sin rekonstruktion i förhållande till nämnda Uppsala rek och dessutom bekräftas stora likheter med stavkyrkorna. I retroperspektiv inte så fantastiskt, nordborna byggde sina första kyrkor efter befintlig kunskap och modeller. Dock kvarstår en viss genans, eller borde, kring tidigare hån. Vågar vi lyfta våra blickar kommer vi mycket långt, en absolut sann bild? Nja, snarare en sannolik bild. Men det mesta är sociala konstruktioner som är sanna till en viss del men inte absoluta.