Författare Ämne: Ett brev från Påven 1080 e.kr till en kung i Götaland  (läst 49878 gånger)

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Ett brev från Påven 1080 e.kr till en kung i Götaland
« Svar #20 skrivet: april 28, 2013, 21:26 »
Carl Thomas: Jag tycker fortfarande att den mest intressanta frågan är hur långt kristendomen var utbredd kring 1080 e.kr i dagens Sverige när breven skrevs och skickades.

Det är en väldigt bra skriftligt källa.

Thomas I

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Ett brev från Påven 1080 e.kr till en kung i Götaland
« Svar #21 skrivet: april 28, 2013, 22:06 »
Kan vi få fram vilken kung "I" var och var han var Kung så dår du i alla fall ett delsvar, det var min tanke. Men tråden är din, jag avslutar min argumentation :)

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Ett brev från Påven 1080 e.kr till en kung i Götaland
« Svar #22 skrivet: april 28, 2013, 22:10 »
Kör på Carl Thomas. Inge DÄ är intressant. Begreppet kung under slutet av vikingatiden skall kanske ha sin egen tråd?

Thomas I

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Ett brev från Påven 1080 e.kr till en kung i Götaland
« Svar #23 skrivet: april 29, 2013, 15:00 »
Gå in på Tacitus.nu, klicka er fram via kungar, stenkilsätten, till Inge den äldre. Läs sidan och följ länkar, där ges en bakgrund till Påverbreven som beslyser ämnet.

"I"skickade efter brev nummer en biskop "R" till Påven. K brev 2 tackar Påven för besöket och informationen samt använder titlen visigoternas Kung om"I". Det är en intressant uppgift. Påven byter alltså kungens titulation efter ett personligt besök av en biskop från Skara.

Biskop "R" vet vi inte vem det var, men han var från Skara och där fanns två Biskopar vars namn började på "R", en av dessa var alltså på besök hos Påven och gav honom information. Det är också en intressant information.

Det verkar alltså som om kung "I" var verksam i Skaratrakten.

Inge den äldre anlade Vreta kloster. Han skänkte 20 gårdar till Vreta kloster, cilket är den främsta orsaken till att man pekar ut Inge som den som anlade klostret. I alla källor står de att "de flesta"gårdar  som Inge skänkte till vreta låg i ÖG. Jag är lite ( mycket) misstänksam när jag läser sådana formuleringar. De flesta gårdar kan innebär att 20 gårdar låg i ÖG - men att 19 onämnda gårdar kan ligga i t.ex. I VG eller i annat landskap, i värsta fall kan inge ha skänkt 100 gårdar utspridda i alla landskap, men från ÖG var det en majoritet av gårdar på 20 st. Det hela beror på vad man cill uppnå med det man skriver. Det vore intressant att hitta gåvodokumentet oxh se totalt vilka gårdar Inge skänkte rill Vreta.

Thomas

Historia är färskvara.

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Ett brev från Påven 1080 e.kr till en kung i Götaland
« Svar #24 skrivet: maj 04, 2013, 20:08 »
I samma dokumentär nämner Maja att det var samma engelska myntmästare i Sigtuna som slog mynt i Lund. Jag tror att Maja hade koll på sina källor när serien spelades in men har det kommit fram något nytt efteråt som omkullkastar detta eller bekräftar?

Jag undrar också över åldern på nuvarande Upplands tidigaste kyrkor trä eller sten? Vill sätta det i relation till de två påvebreven.

Thomas I

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Ett brev från Påven 1080 e.kr till en kung i Götaland
« Svar #25 skrivet: maj 04, 2013, 22:08 »
I samma dokumentär nämner Maja att det var samma engelska myntmästare i Sigtuna som slog mynt i Lund. Jag tror att Maja hade koll på sina källor när serien spelades in men har det kommit fram något nytt efteråt som omkullkastar detta eller bekräftar?

Jag undrar också över åldern på nuvarande Upplands tidigaste kyrkor trä eller sten? Vill sätta det i relation till de två påvebreven.

Thomas I

900-talsmynt från både Sigtuna, Danmark och Norge bär namnet Godwine. Om det är samma myntmästare som det handlar om vet vi inte, men många antar det. Jag tvivlar på källäget skulle ha förändrats sedan slutet av 90-talet. De flesta tidiga myntmästare i Skandinavien verkar ha varit engelsmän. Troligtvis bjöds de in/anställdes av den som ville slå mynt, och de duktiga myntmästarns var säkert eftertraktade och hann arbeta på flera olika platser.

När det gäller de medeltida kyrkorna i Uppland så är kunskapen ganska dålig. Det har vad jag vet inte gjorts något samlat grepp runt deras datering, som tex dendrodateringarna som gjorts i ÖG och på Öland. De flesta kyrkorna är enbart daterade genom arkitektonisk stil. Äldsta stenkyrkan som är känd är från 1000-talet och ligger i Sigtuna. I GU finns det nästan säkert en eller flera äldre kyrkor, dokumenterade arkeologiskt på 20-talet och genom geofysiska undersökningar på 2000-talet. Det finns dock inga bra dateringar på dessa. De är dock äldre än domkyrkan som troligtvis är från första halvan av 1100-talet.

Äldre träkyrkor under medeltida stenkyrkor finns belagda, tex under 1200-talskyrkan i Häverö i Roslagen.

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Ett brev från Påven 1080 e.kr till en kung i Götaland
« Svar #26 skrivet: maj 05, 2013, 15:05 »
Tack Andreas. Jag skall köpa Medeltidens Uppland och titta vidare.

Thomas I

Utloggad Bornholm

  • Veteran
  • Antal inlägg: 544
SV: Ett brev från Påven 1080 e.kr till en kung i Götaland
« Svar #27 skrivet: maj 08, 2013, 10:54 »
Det har været klart i mange år, at der ikke var noget tempel i Uppsala, og jeg forstår ikke, at det ikke er gået op for alle. Til gengæld var der kirker. Adam af Bremen digtede lige så meget som Saxo, det gjorde han i lighed med Saxo for at behage sin arbejdsgiver. Hvad han omtalte som hedninge, var kristne fra en anden - eller andre – kirke/r end Hamburg-Bremen, sikkert den gallikanske kirke. Adam af Bremen var kun en brik i det spil, der startede med pave Gregor VII og den følgende investiturstrid, som kom til at betyde, at der ingen reaktion kom fra paven vedrørende Paderborns bortløbne munk Rikwal, der var biskop i Lund i 17 år.
Som det fremgår af pavens første brev til "Svearnes ærerige konge":
"Da vi har hørt, at dit rige besøgtes af nogle af det hellige ords tjenere, må din ophøjethed vide at vi i Herren meget glædes derved; vi imødekomme også et stort håb for din fremtidige velstand. Den gallikanske kirkes lære er ikke fremmed, men har givet dig sund undervisning, hvad hun har taget fra sin moder den hellige romerske kirke. Derfor, for at I kan få en rigere nåde i den kristne religion og doktrin, ligesom os, kan Deres Majestæt sende en biskop eller en passende klerk til Pavestolen, som både kan informere os om Deres Excellences lands traditioner og folks vaner, og blive korrekt instrueret om alt, i hvert fald i stand til at udtrykke den apostolske lære."

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Ett brev från Påven 1080 e.kr till en kung i Götaland
« Svar #28 skrivet: maj 08, 2013, 11:59 »
Jag sticker ut hakan och lägger lite ved på brasan genom att hävda att historieskrivningen inom Sverige snarare är underutvecklad för tiden 400-ca 1250 jämfört med utvecklingen av kunskap inom resten av norden resp Baltikum. I varje fall är det ingen historiker, som vågar bryta tankebanorna i Sverige, trots mängden av (i varje fall minst) indicier för en annan historia. Ämnet är ju vidsträckt i sina detaljer, men hela tiden verkar det i Sverige vara amatörerna som vågar sticka ut näsan och påvisa den ena slutsatsen efter den andra med grund i 1800-talets historiesyn som mindre korrekt.

Vad gäller icke kristen kult, så anses väl denna i huvudsak ha utövats i "lundar och harg". Visst förekommer det även byggnader i kulten, men är de inte undantagen brukade av eliterna? Kan kultbyggnaderna (typ Uppåkra) vara konkurrensmotiverade i en kamp mot en närvarande kristendom? Kan de kända kultbyggnaderna kanske vara "kyrkor" inom en nordisk variant av arianismen med tanke på de 3 pålarna man ofta kan spåra???
Det har sagts mig att ett problem för svensk historia är att översättningar till svenska av de klassiska källorna ofta verkar vara utförda utan att alla ord medtages, rätt form på ord inte används, latin från 1000-talet resp 1100-talet har inte använts utan i bästa fall 1600-talets, etc. Betydelserna blir då annorlunda än texten eg framställer. Henrik Janson har påpeka att i flera av de klassiska källorna omnämns detaljer om kristendom från FÖRE resp region "antagit" (alltså erkänt påven som kristenhetens främste biskop) kristendomen. I flera avsnitt omnämns kyrkor i dåtid resp i plural, samtidigt med att Hamburg-Bremens texter berömmer sig för att ha påbörjat mission?
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Ättelägg

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 188
SV: Ett brev från Påven 1080 e.kr till en kung i Götaland
« Svar #29 skrivet: maj 08, 2013, 17:01 »
Så man tror alltså att inga tempel det fanns före kristendom, att kristendomen är kidnappad av påven och att forskarna i Sverige är sämre än amatörer och att sanningen ligger utom rikets gränser. Många konspirationer och nedsättande omdömen på en gång. Angående forskning inom landet och tempel så har vi flertalet sannolika idag, trots våra forskares enfald. Apropå utländska forskare har jag läst en del litteratur från utsocken och kan inte säga att tankar och forskningsläge skiljer sig märkbart från den svenska men det vore intressant med lite tips. Vilka och gärna titlar.
Erik

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Ett brev från Påven 1080 e.kr till en kung i Götaland
« Svar #30 skrivet: maj 08, 2013, 18:10 »
Det har været klart i mange år, at der ikke var noget tempel i Uppsala, og jeg forstår ikke, at det ikke er gået op for alle.

Men så kan man faktiskt inte säga. Vi vet inte om det funnits ett tempel i Uppsala, men endast några procent av kungsgården har över huvud taget undersökts arkeologiskt. Det finns massor av ytor där det skulle kunna stått, för att inte tala om de lämningar som är dokumenterade under domkyrkan på 20-talet och därmed mycket svårtolkade. Frågan är alltså fortfarande helt öppen.

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Ett brev från Påven 1080 e.kr till en kung i Götaland
« Svar #31 skrivet: maj 08, 2013, 19:26 »
Som sagt! Lite ved på brasan.
Citera
Så man tror alltså att inga tempel det fanns före kristendom,
Man har hittat kultplatser, ja. Men de är väl närmast "harg" i så fall. Platsen för lundar har man väl inte sökt eller tagit på allvar. Att det sedan förekommer fynd av speciella hus, som "kan" tolkas som "tempel" är en sak. Hur många fler tydliga än Uppåkra har man hittat? Märkligt att t ex Adam inte nämner det så närliggande Uppåkra. De beskrivningar man har från t ex Adam stämmer inte med dessa hus. Däremot är väl planlösningarna väldigt lik den för vissa norska stavkyrkor. Hus kan ju dessutom byta funktion.
Citera
att kristendomen är kidnappad av påven
Just det! I varje fall inom Västeuropa.
Citera
och att forskarna i Sverige är sämre än amatörer
Eg inte, men de är väldigt dåliga på att presentera sina kunskaper jämfört med omgivande länders forskning. Att presentera sin kunskap innebär att man samtidigt antagligen kommer att kriticera andra, i värsta fall någon auktoritét, men blir även öppen för att utsättas för kritik. Detta är inget svenskt drag direkt.
Citera
och att sanningen ligger utom rikets gränser.
Ja, faktiskt. Hur många forskarstudenter historia finns idag inne i Ryssland och studerar källor, UTOM NESTOR (det finns fler parallella krönikor), om nordisk historia?

Citera
Men så kan man faktiskt inte säga. Vi vet inte om det funnits ett tempel i Uppsala, men endast några procent av kungsgården har över huvud taget undersökts arkeologiskt. Det finns massor av ytor där det skulle kunna stått, för att inte tala om de lämningar som är dokumenterade under domkyrkan på 20-talet och därmed mycket svårtolkade. Frågan är alltså fortfarande helt öppen.
Hur många resonemang förs om helheten inom Uppsalaområdet? För mig ser det ut som ett politiskt centrum och att det borde finnas ett annat centrum i närheten (politiskt kontrollavstånd) för de religiösa aktivitéterna. De byggnader som finns/funnits där Gamla Uppsala kyrka står har givetvis inte varit annat än just kyrkor. Oavsett vilken kristen bekännelse det gäller, så har de alla sökt stöd hos regionens högsta politiska ledning, vilken alltså bör suttit i Gamla Uppsala. Men vad säger att denna kristendom måste ha varit Romersk Katolsk från början?
Var man skall söka det religiösa centrat är en fråga. Ett stalltips är att söka ett ev tempel inom området där Uppsala domkyrka och Heliga Trefaldighetskyrkan står och att tillhörande lund har växt på sluttningarna av "slottskullen".
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Ett brev från Påven 1080 e.kr till en kung i Götaland
« Svar #32 skrivet: maj 08, 2013, 21:39 »
Vetgirig:

Citera
Hur många resonemang förs om helheten inom Uppsalaområdet? För mig ser det ut som ett politiskt centrum och att det borde finnas ett annat centrum i närheten (politiskt kontrollavstånd) för de religiösa aktivitéterna

1436 e.kr hålls något riksmöte i Uppsala och det är nog den första händelsen i Uppsalas politiska historia.

Under järnåldern finns det ingen politisk historia i Skandinavien  eftersom en riksbildning kom igång tidigast kring 1100 e.kr. Före denna tid har vi mer fragmentariska maktbildningar som mest liknar dagens maffia i södra Italien med vissa tongivande släkter.

Läs gärna Anna Lihammers utmärkta bok "Vikingatidens Härskare". Inte ens Uppåkra var en huvudstad i Skåne som kontrollerade hela Skåne, under järnåldern, men det är vi kanske eniga om på basis av dina tidigare kommentarer.

Thomas I

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Ett brev från Påven 1080 e.kr till en kung i Götaland
« Svar #33 skrivet: maj 08, 2013, 22:05 »
Jag tycker själv att de mest intressanta frågorna i detta sammanhang är denna svearnas kung som fanns i Västergötland eller Östergötland 1080 e.kr och att det påstås finnas kvar ett hednatempel i Uppsala tio år tidigare, enligt Adam.

Sigtunas status kring 980 e.kr så nära ett hednatempel i Uppsala är också svår att få ihop.

Vi har även faktumet att det bedrevs missioner i Skandinavien från minst två olika håll, nuvarande England och Tyskland och att vi saknar krönikörer om den engelska. Särskilt tydligt är detta i Skåne, under en kort period,  med en biskop i Lund och en i Dalby utsända från två olika håll. Vi har bara Adams bild i källorna.

En annan intressant fråga är varför inte detta faktum, om breven från Påven, aldrig nämndes i Svea rikes vagga debatten för 30 år sedan.

Vill bara lägga till en kommentar så att diskussionerna inte blir ett nytt krig om Uppsala isolerat från det sammahang som handlar om hur den katolska kyrkan såg på Svea rike kring 1080 e.kr.

Thomas I


Utloggad Bornholm

  • Veteran
  • Antal inlägg: 544
SV: Ett brev från Påven 1080 e.kr till en kung i Götaland
« Svar #34 skrivet: maj 08, 2013, 23:26 »
"Jag tycker själv att de mest intressanta frågorna i detta sammanhang är denna svearnas kung som fanns i Västergötland eller Östergötland 1080 e.kr och att det påstås finnas kvar ett hednatempel i Uppsala tio år tidigare, enligt Adam."

Som tidligere skrevet,kan du kan ikke bruge Adam som sandhedsvidne. Hvad han påstod, er uinteressant at diskutere i dag. Man skal kende de analyser, der er lavet af hans såkaldte "historieskrivning",hvis fejlagtighed er påvist af flere historikere.
Allerede i midten af 1960'erne viste Olaf Olsen i sin undersøgelse (og dr disputats) at der ikke var rester af noget tempel i Uppsala. Han er ikke blevet modsagt i de forløbne 47 år.
Tværtimod har Henrik Janson fremlagt en del fakta i sin afhandling, som kustoder i andre dele af Sverige prøve at se bort fra. Som dengang de samme kustoder ikke ville høre om tidlig kristendom i Västergötland,noget som til fulde er påvist efterfølgende.
-----------
Titler? ja gerne.
Olaf Olsen: Hørg, hov og kirke.
Henrik Janson: Templum Nobilissimum.
Eric Knibbs: Ansgar, Rimbert and the Forged Foundations of Hamburg-Bremen.
Læs og forstå disse kilder i stedet for at levere da samme automatsvar, baseret på uvidenhed og hvad der lige kan findes hurtigt på en obskur web-side uden kilder.
God helg.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Ett brev från Påven 1080 e.kr till en kung i Götaland
« Svar #35 skrivet: maj 08, 2013, 23:29 »

Under järnåldern finns det ingen politisk historia i Skandinavien  eftersom en riksbildning kom igång tidigast kring 1100 e.kr. Före denna tid har vi mer fragmentariska maktbildningar som mest liknar dagens maffia i södra Italien med vissa tongivande släkter.

Thomas I

Bygger på en spekulation över vaga indicier - och har blivit en ren anakronism. Du borde läsa Lihammar, etc. något mer kritiskt.
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Ett brev från Påven 1080 e.kr till en kung i Götaland
« Svar #36 skrivet: maj 08, 2013, 23:38 »

Allerede i midten af 1960'erne viste Olaf Olsen i sin undersøgelse (og dr disputats) at der ikke var rester af noget tempel i Uppsala. Han er ikke blevet modsagt i de forløbne 47 år.


Olaf Olsen hadde desverre ikke noe som likner ett tilstrekkelig grundlag av fakta for å konkludere i dette spørsmål.

Selv etter senere års mange og ganske oppsiktsvekkende fund fra Uppsala-området er det en smule tidlig å trekke klare konklutioner i dette sprørsmål.

Seneste års fund har imidlertid gitt klare indikationer på att man her har hatt centrale bygg med kultfunktioner. Blant annet har man funnet større utgaver av spiralen, den hedenske oldtids helligste symboler ved siden av solhjulet/hjulkorset - utenfor en større byggnnig som har tjent som forsamlingslokale - også kalt kulthus, hov og tempel.

DEN sak er numer brakt på det rene.

Forøvrig kan man minne om 'kristendommens' opprinnelse som en gradvis overgang fra den hedenske kulturs mytologi - såvel blant trakier og kelter som goter og vender:

Citera
... the finely crafted gold treasures from Sveshtari help confirm the ancient writers’ accounts of Thracian culture. The craftsmanship also reveals previously unknown stylistic connections to the northern and western regions of the Black Sea, providing evidence for a wide cultural ring across Thracian lands.

 The site could also provide new insight into the Thracian religion, including their belief in the immortal nature of the human soul, which may have influenced early Christianity, says Gergova. “These finds have given us an incredible amount of information about the burial and post-burial practices of the northern Thracians.”

http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,5533.msg51734.html#msg51734

http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,5533.msg51709.html#msg51709


“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Ett brev från Påven 1080 e.kr till en kung i Götaland
« Svar #37 skrivet: maj 08, 2013, 23:42 »
Boreas :

Citera
Bygger på en spekulation över vaga indicier - och har blivit en ren anakronism. Du borde läsa Lihammar, etc. något mer kritiskt

AL är en etablerad och erkänd forskare.  Det är inte du.  Du håller på med 1500-1600 tals utgångspunkter baserat på återskapandet av ärorik historia.

Vi har tjafsat om detta många gånger men visa mig något seriöst om dina tankar som publicerats efter 1930? Då menar jag seriös historisk forskning.

Thomas I 

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Ett brev från Påven 1080 e.kr till en kung i Götaland
« Svar #38 skrivet: maj 09, 2013, 00:48 »
Det betyder alltså att du inte förmår läsa en etablerad forskare med kritiska ögon?

Din naiva tro på auktoriteter verkar enbart övergås av en märklig förakt för folk som söker alternativa vinklar och vidare synssätt. Därmed blir det problematiskt diskutera något som helst med - försöksvis - objektiva ögon. Kan man enbart kan hålla sej till etablerade och auktoriserade uppfattningar står man fort fast bland fundamentala skeptiker i encyklopedins förenklade verkligheter.

Här borde man diskutera nyheter ut från sak, fakta och reson - inte gamla 'sanningar', uppfattningar, tro och person - med mindre vi vil förflata debatten och göra varandra enögda. Men, det trodde jag vi redan utrett...

---

Förövrigt är 95 % av dom teman och länkar jag själv lyft fram a-l-l-t-i-d baserat på dom senaste rapporter från aktuell forskning. Den verklighetsuppfattning du själv ofta refererar till - vad gäller Nordens historia - hör i gärna hemma i 1970-talet, då den post-moderna materialismen stod i sin högtid. Lihammars senaste arbeten har - så långt jag sett - rört sej relativt försiktigt in på 80- och 90-talets akademiska premisser, där bl.a. genusperspektivet var en obligatiorisk delmängd. Det betyder givetvis  inte att hennes arbete är utan värde, men det återstår det ju att se hur etablerade hennes teorier och konklutioner kommer bli. Det är ju en av orsakerna till att dom borde tåla en närmare kritik og förtjäna en vidare utveckling - men det är tydligen inte i ditt interesse...

---

Om mina akademiska meriter vet han förövrigt ingenting, vilket häller inte hör till saken. Ditt personliga påhopp vittnar enbart om at du själv inte tål den kritik du själv kräver att få framföra.

Hade du läst och förstått hälften av dom inspel och länkar jag bidragit med ville du faktisk upptäckt att jag ständigt hänvisar till dom nyheter och framsteg som framläggs inom den historiska forskningen. Senaste resultaten från dom paleolitiska och mesolitiska perioderna i Östersjön borde vara en tankeväckare, även för amatörer. Dom senaste verk om nordisk brons- och järnålder likaså. Det är implikationerna av dessa fynd och fakta som diskutteras på detta forum - hälst innan dom inarbetas i den etablerade forskningen och kommer till uttryck i nya läsböcker och  standardvärk.

Ditt snack om 1600-talets "ärorikhet", 1700-talets "romaniticism" eller 1800-talets "göticism" har alltså i-n-g-e-n-t-i-n-g med mej, eller foprskningsläget här och nu, att göra. Det är det minsta du borde anamma - med mindre du vill idiotförklara dej själv, i vidare försök på att förlöjliga inspel och uppfattningar du (ännu) inte hittat i NE.

Vill du diskutera sak får även du framlägga fakta som kan bestyrka dina påståenden, antingen dom framförs som teorier eller som kritik av teorier. Billiga invektiver och gamla sterotypier gör varken någon nytta eller något vidare intryck. Nyheter från fyndorter och tankar ikring arkeologisk och kulturell kontext däremot. Då kan du också bättre förstå hur och varför den akademiska processen - speciellt inom humaniora och historia - fortfarande behöver utvecklas i öppna dialoger över professionsgränserna. Inte minst i det här landet...
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Ett brev från Påven 1080 e.kr till en kung i Götaland
« Svar #39 skrivet: maj 09, 2013, 01:45 »
Som sagt! Lite ved på brasan. Man har hittat kultplatser, ja. Men de är väl närmast "harg" i så fall. Platsen för lundar har man väl inte sökt eller tagit på allvar. Att det sedan förekommer fynd av speciella hus, som "kan" tolkas som "tempel" är en sak. Hur många fler tydliga än Uppåkra har man hittat?

Tja, i Sverige så har vi Borg i Östergötland och Sanda i Fresta (Uppland). Det finns fler exempel i tex Danmark.

Eg inte, men de är väldigt dåliga på att presentera sina kunskaper jämfört med omgivande länders forskning. Att presentera sin kunskap innebär att man samtidigt antagligen kommer att kriticera andra, i värsta fall någon auktoritét, men blir även öppen för att utsättas för kritik. Detta är inget svenskt drag direkt.

På vilket sätt skulle svenska forskare var sämre på att presentera sina kunskaper än forskare i omgivande länder? Svenska forskare gör ju precis samma saker. Skriver artiklar i tidskrifter (allt ifrån Fornvännen till utländska publikationer) och symposiepublikationer. De skriver avhandlingar, publicerar monografier, skriver böcker som publiceras i universitetens publikationsserier (som tex Opia-serien som institutionen i Uppsala ger ut). De skriver rapporter på undersökningar (varav de flesta är fritt tillgängliga på nätet), och ibland får de möjlighet att skriva populärvetenskapliga sammanställningar av undersökningsresultat. De håller föreläsningar som är öppna för allmänheten på universitet, länsmuseer och hembygdsföreningar.

Hur många resonemang förs om helheten inom Uppsalaområdet? För mig ser det ut som ett politiskt centrum och att det borde finnas ett annat centrum i närheten (politiskt kontrollavstånd) för de religiösa aktivitéterna. De byggnader som finns/funnits där Gamla Uppsala kyrka står har givetvis inte varit annat än just kyrkor. Oavsett vilken kristen bekännelse det gäller, så har de alla sökt stöd hos regionens högsta politiska ledning, vilken alltså bör suttit i Gamla Uppsala. Men vad säger att denna kristendom måste ha varit Romersk Katolsk från början?
Var man skall söka det religiösa centrat är en fråga. Ett stalltips är att söka ett ev tempel inom området där Uppsala domkyrka och Heliga Trefaldighetskyrkan står och att tillhörande lund har växt på sluttningarna av "slottskullen".

För det första förs det massor av resonemang om Uppsala som helhet. Läs i stort sett varje publikation om platsen som kommit ut i modern tid så är det tydligt.

För det andra så var det förstås ett politiskt centrum. Det betyder dock inte att det inte även var ett religiöst centrum. De två hörde sannolikt intimt ihop. Arkeologin har även visat att kulten är mycket närvarande i GU.

För det tredje så finns det ingenting självklart med att byggnaderna som stått där kyrkan i GU står idag skulle varit kyrkor. Någon eller några av dem är säkert det, men arkeologin visar att det handlar om ett antal byggnader. Alla dessa var troligtvis inte kyrkor. Platsen ligger mitt i ett kungsgårdskomplex som går tillbaka till åtminstone 300-tal eller 400-tal. Andra byggnader stod där långt innan den första kyrkan byggdes.