Man kan ju förövrigt fråga sig när namnet domarring dök upp första gången. Hur gammalt är det äldsta belägget? Är traditionen gammal eller ganska ny?
Domring omtalas som något mycket heligt i "Øyrbyggjasaga" från "Landnåmstiden" på Island - skriven av Snorre Gode som dog 1021.
Här berättas om två hertig-linjer ("hersar") kommer i kiv på Island, tingsfriden bryts och blod flyter. Därmed är den heliga platsen kränkt , varefter tingstaden - såväl som templet med 'dom-ringen' - flyttas till en ny ort.
Tingmarken var besmittet af Blod og derfor nu ikke mere hellig end anden Jord, saa der skulde ikke i Fremtiden holdes Ting paa dette Sted. De bar Skylden, der først havde tilføjet nogen Saar, og de havde brudt Freden. For yderligere at fæstne Forliget og grundlægge et fremtidigt Venskab fastsatte han, at Torgrim Kjallakssøn skulde være fælles med Torsten om Vedligeholdelsen af Gudehovet og have den halve Tempelskat, ligesom de begge skulde have lige mange Tingmænd. Torgrim skulde og saa i enhver Henseende hjælpe og støtte Torsten og staa ham bi med at opretholde det ny Tings Hellighed. Tord Geller gav desuden Torgrim sin Frænke Torhild til Hustru; han blev derefter kaldet Torgrim Gode. Tinget blev flyttet ind paa Næsset, hvor det nu er. Senere fik Tord anordnet, at alle Sager fra Vestfjordegnene skulde afgøres der.
Man ser endnu paa Stedet den Domring, hvori Mænd blev dømt til at ofres. I denne Kreds staar ogsaa Tors Sten, mod hvilken Ofrene blev radbrækkede; den bærer endnu Spor af Blodet. Dette Tingsted ansaas for meget helligt, men det blev ikke forbudt nogen at forrette sin Nødtørft paa Grunden.
http://www.heimskringla.no/wiki/Snorre_Godes_Saga
Det var märkligt att beskrivningen skulle råka beskriva "Tors Sten" - ett namn som redan associerats med dom hvita fallosstenar man hittat efter kusten av Norge. Dom riter man beskriver i Ketil Flatnevs Saga kan numer jämföras med en stela från Mithras-kultens 'domrings-ritual' - med en 'Tors-Sten' i mitten.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/19/MithraReliefvert.jpgRitualen i "Domringen" är inte kopplat till tingsplatsen eller ett mål, utan till viet/hovet/templet och en 'ceremoni'. Bilderna från Mithras-kulten törs ge mer relevant idè om vilka ceremonier som föregick i dessa templens altar-ringar - eller 'domringar'. I den frygiska bilden från romertid är radbrækkings-motiven utbytt med "Cadmus staven" - symbolen för lekdom, hälsa och vitalitet. Stenen har dom dock gemensamt - såväl som endera symboldjur:
Vad man i modern tid har kallat "domarringar" anses vara gravstenar, rest över kremationsgravar. I Norge kallas dessa för "steinsettinger":
http://no.wikipedia.org/wiki/Steinsetting