Det är ju just det så har gjort så många aktiva arkeologer så förvånade över att Duzko har valt att samarbeta med Lind, för han har tidigare varit en väl ansedd arkeolog som just varit mest känd för sitt arbete i Gamla Uppsala på 90-talet och hans arbete om skandinaviska kontakter i öster.
Sen ska det kommas ihåg att Gamla Uppsala-projektet på 90-talet var ett samarbetsprojekt med både flera arkeologer och folk från andra discipliner. Vad jag vet så finns det ingen anledning att ifrågasätta vetenskapligheten i projektet.
Att sen ifrågasätta Peringskiölds trovärdighet är väl helt ok om man vill det (men vad han har med Rudbeck att göra vet jag inte, förutom att de båda levde på 1600-talet och rörde sig i Uppsala med omnejd?) men rent generellt så är hans karta väldigt bra om man tittar på de delar som har överlevt (högåsgravfältet, södra och norra terrasserna bakom kyrkan, terrassen mellan prästgården och kungsgården 2 osv). Sen har gravfynd visat att gravfält verkligen låg på några av de platser där han pekar ut dem.
När det gäller Myrby träsk så var det nog ungefär lika blött under Vendeltid som under 1700-talet, kanske lite blötare, men utsträckningen var nog ungefär samma. Det ligger tillräckligt högt över havet för att ha stigit upp ur vattnet långt innan dess (men det vet ju uppenbarligen andra bättre än jag

). På våren hade det nog karaktär av sjö, och under sommar och höst av träsk. Det är fortfarande idag väldigt blött på våren trots utdikningar och så. Vad jag vet så har inga undersökningar skett i området.