Monumentaliteten kan mycket väl ha varit det jag kallar för nyttan.
Någonstans går alltid en gräns hos alla människor som handlar om jämvikten mellan insatt arbete – och nyttan. För en del är det pengar, för andra är det att synas för ytterligare andra är det för något annat.
Fundera på det här…
En beteendedoktor satt på en finare middag. Hans bordsdam hade läst att han var doktor – så hon frågade om sina krämpor. Han förklarade att han forskade i människors beteende och psyke – och gav ett exempel på hennes begäran.
Skulle ni kunna tänka er att vara otrogen mot er man tillsammans med mig om jag betalade er 1 miljard kronor för en enda natt, inga efterräkningar, inga ytterligare kontakter, inga barn och inga sjukdomar, det blir enbart vår hemlighet. Fundera på vad ni kan göra med 1 miljard kronor, hur era barn kan få det ekonomiskt, vilka skolor de kan gå, vart ni och er make kan resa, vilka hus/gods ni kan köpa. Bordsdamen funderade en stund och nickade sedan, ”ja, det skulle acceptera ett sådant erbjudande” sa hon eftertänksamt. Doktorn nickade
-skulle ni kunna göra samma sak för 1:- krona? Bordsdamen blev lite arg ”vem tar ni mig för egentligen”! Utbrast hon.
-det vet jag redan, sa doktorn, ”nu är det enbart en fråga om priset”
Skulle du för 1 miljard?
Thomas