Han skall styra och råda över borgar och land och Uppsala öd, kronans gods och alla kungliga ingälder
ur Magnus Erikssons Landslag, Konungabalken.
Intressant med kommateringen mellan Uppsala öd och kronans gods. Även här vore det intressant med orginaltaxt förstås. Alla andra saker han ska styra av avskiljs med och, det gör att kronans gods kanske är ett förtydligande av uppsala öd.
En tanke, långt ifrån självklar, är att Uppsala öd inte har en självklar innebörd, ljust därför att det är en propagandafaktoid, och att det därför måste förtydligas. Observera att i samma landslag står att konungen skall krönas i Uppsala,
om han inte finner själ till annat.
Landslagen i sig är ett mycket tydligt inslag i försöken att ena riket och att hävda urgamla traditioner är oerhört vanligt i sådan politik. Vid 1300-talets mitt kan det vara så att 1100-tals-prpaganda redan förvandlats till en faktoid.
Dett är nu inget bevis för det ena eller det andra utan bara en mer eller mindre tänkbar alternativ förklaring.
Man måste ju ändå hålla med om att det är märkligt att under medeltidens första århundrade så sitter varken kungen eller kyrkan i Uppsala. Av någon för mig okänd anledning hamnar sedan ärkestiftet i Uppsala, och då dyker plötsligt Uppsala öd upp.
Vill också poäntera att min tanke med flera Uppsala inte på något vis faller med Uppsala Öd.