Skaras plats beläggs i flera oberoende källor och även materiellt i form av domkyrkan med sina äldre lämningar (Bla Adalvards kalk).
Om vi granskar detta med samma kritiska sinne som förekommer flitigt i tråden i övrigt så har jag följande frågor:
Hur vet vi att inte senare tiders avskrivare har försökt att anpassa historien för att av olika politiska skäl lyfta från Skara stift?
Hur vet vi att utrymmet under domkyrkan verkligen är en krypta? Kan det inte ha varit ett medicinlager, arsenal eller ngt liknande?
Vilka belägg finns det för att Adalvards kalk verkligen grävdes ner i Skara under tidig medeltid? Kan den inte ha kommit ner i jorden långt senare? Kanske planterad av någon som ville ge platsen en glans den inte förtjänade?
Problemet med svear som en unik uppländsk grupp är att det bara påträffas i en källa; Snorres ynglingasaga.
Ordet "unik" kan man ifrågasätta. Men bortsett från det: Olof den Heliges saga. Gunnlaug Ormstungas saga och Hervararsagans kungalängd. Och Upplandslagen...
Avsnittet om Svitjod-tiundaland mm råkar vara senare tids avskrift. Original som ens bekräftar vad Snorre faktiskt skrev saknas. Källvärdet är med andra ord noll.
Men ändock beskriver det en geografi vi känner igen från andra källor
och som vi känner igen från dagens Svealand (minus Värmland då, en senare ändring).
Jag tycker att man ska skilja ut de uppgifter som inte går att verifiera och behandla dem som intressanta fenomen. Så småningom kanske det dyker upp källor eller andra omständigheter som gör att vi måste titta på dem igen men fram till dess är de ganska värdelösa. Särskilt som vi har källor som direkt motsäger dem.
Jag vidhåller att med den nivå av krav på källkritik som Yngwe och du ställer upp
avseende svear i Svealand (men inte avseende andra uppgifter) så har vi inga källor och inga belägg alls. Vi har brända ben, lite skärvor, en och annan fibula, spik eller tärning. Finito.