Historia de Profectione Danorum in Hierosolymam.
Så har jeg samlet lidt flere oplysninger om dette skrift.
Forfatteren til korstogsberetningen har ikke ladet sig identificere. Det fremgår dog af beretningen at han var kannik og i en periode havde boet i Tønsberg i det sydligste Norge, og der er næppe tvivl om at han var norsk og at han tilhørte præmonstratenserordnen.
Dateringen af skriftet. Det skildrer en ekspedition til det hellige land, der blev organiseret på opfordring af pave Gregor VII efter at Jerusalem kom på muslimske hænder i 1187. Det fremgår at ekspeditionen fandt sted 1191-92, og da forfatteren indledningsvis anfører at dette foregik "for nogle år siden," kan det dårligt være skrevet før 1195, måske 1194.
Hvad dateringen ante quem, angår, må man formode at hele begivenheden har haft en vis aktualitet, da forfatteren, som han selv siger, blev opfordret til at nedfælde den på skrift af en fornem gejstlig,1 så beretningen er næppe skrevet mange år efter år 1200.
Dette bekræftes af at Kong Sverre af Norge, Knud VI og biskop Absalon alle er omtalt uden antydning af at de ikke længere skulle være i live - og de døde alle tre i årene 1201-2.
1) Hvis identitet også er ukendt. Han tiltales indledningsvis som Reuerendo et diligendo Domino Kog til sidst i skriftet henvender fortælleren sig til ham med ordene sanctitas uestra, deres Hellighed, så der er ikke tvivl om at der er tale om en højtstående gejstlig.
Som det ses af informationerne er der tale om en øjenvidneberetning med stor sandhedsværdi. Samme type af øjenvidneberetning, som vi kender fra de to sømænd Ottar og Wulfstans beretninger.
Historia de Profectione Danorum in Hierosolymam vurderes som en væsentlig kilder til norsk - og delvis dansk - middelalderhistorie.
Kilde: ET HÅNDSKRIFTFUND I LÜBECK CA. 1620 OM DEN SPINKLE OVERLEVERING AF TO NORSKE NATIONALKLENODIER af Karen Skovgaard-Petersen 2002.