Vad är det för en dubbelstandard, varför vill du inte kommentera den tidigare delen i debatten? Och är inte ett medvetet tigande lika talande som ord, och lika mycket ett invektiv?
Är jag grälsjuk nu och trotsig nu?
Nädå..
Om jag ska kommentera den tidigare delen av debatten?
Ok:
Inbillar mig att...
Svearna utgick från nuvarande
Svealand, med huvudsäte i Uppsala -
åtminstone från den tid då det finns lämningar från en centralplats där. Något måste folket ha hetat vid Mälaren. Pga den gradvisa landhöjningen skapas efterhand alltmer utrymme för en växande befolkning. Således möjlighet för expansion på närliggande folks bekostnad. Möjligen har detta svearike sitt ursprung redan i bronsåldern, den tid då Hågahögen, intillliggande blothus m m uppfördes. Vem vet, kanske hette denna plats Uppsala långt innan Gamla Uppsala fanns? Om man hade frågat hågakungen vilket folk han hade tillhört, vad hade han svarat? Kanske är just han med det guldbeslagna svärdet i högen den mytiske "Yngve-Frej", om vilken Snorre berättar, densamme som reste hovet vid Uppsala och till vilket svearna blotade under lång tid?
Söder därom fanns Götarna, i det som kom att heta Västergötland, Östergötland och Gotland. En del av denna befolkning utvandrade kanske till nuvarande Polen, pga överbefolkning/svält. När vi är framme i sen järnålder blir Götarna och Svearna alltmer involverade i varandras angelägenheter. Ökande befolkning och tryck utåt. Förbund, äktenskap osv. Varför just Svearna blev dominerande och gav namn till Sverige istället för Götarna till Götrige kan bero på slumpen. Det kan handla om förlorade slag i ett kritiskt skede, att vissa hövdingar dog och lämnade ett maktvacuum efter sig (t ex Hugleik) m m. Kanske Götarna till slut insåg att det var bättre att liera sig med Svearna än som under Beowulfs tid med Danerna. Vem vet?