Men detta har ju flera av oss förklarat för dig flera gånger tidigare. Vad är det du inte förstår? Eller tror du att om du bara upprepar din version av svearna tillräckligt många gånger så blir den sann?
Jag ser tex svearna som ett samlingsnamn på flera olika stammar (tex götarna). Jag ser alltså inte svearna som en stam. Precis som jag ser danerna som ett samlingsnamn för själländare, fynbor, skåningar mfl. Jag ser alltså inte heller danerna som en stam. Likadant ser jag på nordmännen. De är ett samlingsnamn på dem som bodde längs den norra vägen.
Jag vet sedan flera månader
att du ser svear som ett samlingsbegrepp, kan man säga en synonym till svenskar? Men en sådan ståndpunkt väcker frågor, som vare sig du eller någon annan här på forumet tycks vilja besvara:
Varför finns det i källorna från 1000-1100-1200 och 1400-talen, och senare, texter som talar om svear och götar som ett parbegrepp? En gång är ingen gång, men upprepade gånger?
Varför står det i VgL att "svear äger välja och vraka", samtidigt som UpL tydligt beskriver att de som väljer är folkländernas folk?
Om svear är ett samlande begrepp för "alla", vad heter folket runt Mälardalen? Alltså inte "attundinagar", etc, utan det samlande begreppet?
Jag tror att du känner igen frågorna, men de kommer tillbaka eftersom ingen tycks vilja ge ett samlat svar...
Jag
har fått svar! Typ "Kungen ville väl skryta", "man måste se på en lag åt gången och man får inte jämföra dem med varandra", kort sagt nonsenssvar...
Du får väl ändå hålla med om att detta är saker som lite grann hänger i luften om man säger att svearna är namnet på "alla"?