Nu blir jag själv lite intresserad, var finns beskrivningarna om de andra Eriksgatorna. Källor?
Tja, tro det eller ej, men det finns faktiskt andra källor...
Karl IX Gustaf lär ha besökt Göteborg på Eriksgata år 1609
Gustaf III reste till Finland på Eriksgata 1775
Vår nuvarande kung Carl Gustafs första resa inom ramen för hans Eriksgata gick 1973 (eller-74) till Jämtland, hans hertigdöme. I våras var kungen visst bland annat i både Skåne och Blekinge. Om man är intresserad kan man läsa mer om dagens Eriksgator på hovets hemsida.
Det finns säkert andra kungar (efter att vi fått arvsmonarki) som gjort Eriksgator, så se de ovan nämnda som exempel.
Bortsett från att Upplandslagen och (bägge) VGL beskrev den medeltida Eriksgatan, så återfanns samma beskrivning av Eriksgatan både i Magnus Erikssons (135X) och Kristoffers (144X) landslagar.
Jag får tillstå att i Kristoffers landslag finns ett tillägg som säger att om kungen inte kan resa till Finland, så skall en medlem av kungens råd, tillsammans med biskopen av Åbo, göra en resa i kungens ställe. Men detta tillägget står skrivet efter att själva Eriksgatan är beskriven.
Finns det då någonting av allt detta som har det minsta bäring på frågan om det först fanns en särskild "Göta"-Eriksgata som senare utvecklades till den enda beskrivningen av Eriksgatan vi känner? (alltså Uppsala-Strängnäs-Svintuna/Krokek-Holaveden-Junabäck-Ramundeboda-Uppbåga Bro-Östens Bro-Uppsala).
Nej, naturligtvis inte, såvida ingen kan peka på källor som säger annat.
Men så länge Carl Thomas och Yngwe inte förefaller ha tid att uppge källor, så får vi väl försöka grunda vår egen uppfattning på de källor som vi känner till.
Tror det är min tur att skriva "jösses"...