Jag håller inte med. Han klargör definitivt inte att Götar/Goter inte är svear. Du bygger på en tendens som inte är konsekvent. Tore Nybergs tolkning är samma som min. Jag har ännu inte sett något hållbart argument för att skilja ut sueoner från ditt, i det här fallet, konstruerade "svear".
Det är många saker han "inte klargör", t ex att de inte är han-kineser.
Om konstruktion så skriver Tore Nyberg (ungefär) att man vid översättningen inte ville använda "svear", eftersom Svealand idag enligt skolboken omfattar även Värmland och andra områden vilka inte var sveadomäner på 1000-talet. Fritt ur minnet, har inte boken tillgänglig.
Av samma skäl skriver man daner, i stället för danskar, då t ex skåningar var daner, men inte omfattas av dagens begrepp "danskar".
Därför konstruerade man för trettio år sedan ordet "sveoner". Och ordet "svear" är väl ändå liiiite äldre än så??
Betyder det att danskarna såg götar som en del av svearna? Svenskar, norrmän och danskar använder namnet Sverige, svearnas rike, medan Island och huvuddelen av Syd- och Västeuropa använder olika varianter av svitjod, sveafolket.
Det här kan ge indikationer på namnens ålder. Under Islands landnamaperiod 8-900-tal, kan vi nog anta att vi har ett land som heter Svitjod. Det är ett namn som kolonisatörerna tar med sig till ön och bevarar i språket. Senast vid denna tid (antagligen tidigare) lär sig även tyskar, angelsaxare och latintalande namnet. (Zweden, Suéde, Suedia, etc).
Senast på 1000-talet kommer benämningen Svearike till användning. Adam (och/eller hans tyska avskrivare) använder både den
gamla och nya namnformen.
Folken i Danmark och Norge, vars öden är intimt sammanflätade med vårt, anammar det nya namnet, eftersom det är en reell och betydelsefull skillnad mellan Svitjod (tyngdpunkt Mälardalen) och Svearike (allt land mellan Skåne, Ranrike, Östersjön och fjärran norr. Nästan allt land, delar av Småland dröjer nog)
Jättekonstigt? Tja, det har gått 306 år sedan Storbrittanien grundades, men fortfarande säger många av oss England i dagligt tal... Men britter och geografiskt/historiskt närliggande irländare klarar nog bättre av att skilja på begreppen.
Och fortfarande har jag visat på ett antal fall där man i krönikor, lagstexter och påvebrev har nämnt "Svear och Götar" sida vid sida. Källor från olika århundraden. Det ensamt borde egentligen räcka för att besvara trådens uttalade fråga...
EDIT: Angli et brittani? Angler är germaner, brittaner är kelter...