Yngwe: I ett tidigare inlägg citerade du Kungsune med ett antal kommentarer som du menar på pekar mot att götar är en delmängd av svear. Nu, ber om ursäkt för dröjsmålet, har jag sett lite närmare på dessa. Jag har tagit mig friheten att möblera om ordningen något:
Indikationer baserade på sagor:
I ynglingatal finns epitetet "götarnas furste" samt "göten" på sveakungar.
Klassisk kenning.
I Snorres kungasagor rider Inge med sina svear till Qvaldinsö för att jaga bort norrmän. Året efter återkommer de för att hämnas på "västgötarna" för att de jagat bort dem.
Har också läst Magnus Barfots saga (Karl G Johanssons översättning). Där står att
a) den svenska kungen samlade manskap.
b) på våren när norrmännen kom tillbaka (och invaderade Västergötland) så möttes de av västgötar. Jag kan inte riktigt se det oerhört mystiska i detta? Vem annars?
Beowulf-svearna slåss över ett stort vatten mot geatas. Dock inte längre bort än en dagsritt.
Hur kan de göra det om svear är götar är svear?
Saxo
I Saxo används också "götiska kämpar" som kenning för svear.
Kenningar är vanskliga att tolka och kanske inte det bästa för att dra ”säkra” slutsatser.
I Saxo är det en veckas färd landvägen mellan hjorthall och sveakungens hov.
Antagligen korrekt, utifrån det sveahov (av flera) som låg närmast Hjorthall...
Saxos tal om bråk mellan gothen och svensken rör bråk som i andra källor handlar om Östergötland och Västergötland; Sverkrar och Erikar.
Källäget är ganska, för att inte säga väldigt tunt. Erik den Helige vet vi ytterst lite om, men han krigade i Finland och både dog och begrovs i Uppsala. Inget av detta utgör särskilt starka göta-indikationer?
I flera källor benämns uppsvear, vilka är då nedsvear?
Jag tror de bor mellan Nedergränna och Berner Niederland. Mer allvarligt talat, hur kan det vara ens i närheten av ett argument?
Sigvat skald företar en resa till skara i "svitjod". Finns det ett Skara i Uppland?
Nej, inte enligt SOFI i alla fall. Däremot kan man fundera över det faktum att ”Svitjod” är namnet på Sverige i en rad språk: Isländska förstås, men även de latinska (Suéde, Svezia, Suecia, etc) och germanska (Zweden, Sweden, Schweden). Ergo; Sigvat reser till Skara i Sverige. Se f ö gärna inlägg #4000.
Användandet av suecia/suedia
Bartholomeo anglicus och claudius clavus(dansk) skriver att suecia är det
Forna gothia.
Magnus Eriksson kallar sitt rike(skara stift) för suedia.
Adam av Bremen kallar också samma område för suedia.
Efter de första försöken att samla Göta- och Svealänderna under en hatt/krona runt år 1000 så är både Väster- och Östergötland en del av Sverige. Ännu idag, om man tänker efter.
Dalortos karta från 1330 kallar samma område för Suecia och anger dessutom skara som residens.
Jag har en karta hemma på väggen från 1734, ritad av Matthias Säutter, som 74 år efter Roskildefreden anger Skåne, Halland och Blekinge som danska provinser. Vilka slutsatser kan man dra av det?
Övrigt
De medeltida kungarna väljer sin gravplats i samma område.
Det är av gammal hävd så att man vill begravas i sin hembygd, oavsett var man har levt. Eftersom många av dåtidens kungar var götar, så är det kanske inte så konstigt att de ligger begravda i Götaland. Var ligger Erik Jedvardsson begravd, förresten?
Rimbegla
Har dessvärre inte tillgång till den. Utveckla gärna var den säger att svear och götar är samma sak
Götarna är den svenska stam som regerar i Sverige enligt Adam
Som tidigare påvisat, handlar detta om goternas (inte götarnas) förmodade ursprung i Skandinavien. Se gärna inlägg #4021
Tankar?