Jag ber om ursäkt Skoglar, men jag kan fortfarande inte släppa detta inlägg. Jag ser ju svearna som ett samlingsnamn på flera grupper av människor och då blir det väldigt svårt att vara starkast och konkurera ut andra stammar. Jag ser dessutom götarna som svear under vikingatiden (precis som en östgöte också är svensk idag).
Men eftersom du och jag gör lite olika antaganden om vad svearna var för något, så lär ingen av oss få till det om vi prövar den andres resonemang utifrån våra egna antaganden. Det är nog bara att acceptera.
Låt mig formulera om ditt inlägg lite så kanske du förstår bättre. Det var ju svearna som vann och finns kvar idag inte Attundalänningarna eller några andra. Eller så kan man ta exemplet Småland: Dragkampen står inte mellan Mörebor och virdar, För det var ju smålänningarna som var starkas och vann kampen eftersom det är de som finns kvar idag.
Mörebor och virdar är ju smålänningar, det är ett samlingsnamn på flera olika grupper av människor. Likadant ser jag på svearna och götarna under vikingatiden. Götarna och svearna strider inte med varandra eftersom götarna är en del av svearna. Svearna i sin tur ser jag som ett samlingsnamn på flera olika grupper av människor precis som begreppet Småland.
Lite vanvördigt kan man säga att jag ser en utslagsturnering. Från många lokala hövdingadömen till tre stora maktcentra under tidig medeltid och ett samlat rike under andra halvan av 1200-talet. Även om varje enskild "eliminering" antagligen var unik, kan jag tänka mig några huvudalternativ.
1. Två eller flera småkungar med gemensamma intressen går samman för att stödja varandra. Kanske först en union, sedan ett gemensamt kungadöme.
2. Mäktig småkung förklarar för mindre mäktig småkung att det kan vara klokt med en allians. Ett erbjudande man inte kan säga nej till. Ottomanerna gjorde så, det kallades "istimalet".
3. Militär erövring.
Vilket huvudalternativ av dessa som var det vanligaste, har jag ingen aning om.
Det här är en schematisk beskrivning. Men om det
inte gick till ungefär så här, hur gick då den politiska processen till som från järnålderns många småriken ledde fram till Danmark, Norge och Sverige?