Författare Ämne: Vilka var egentligen "svearna" under vikigatiden?  (läst 2902655 gånger)

Utloggad Ättelägg

• Gode
  • Antal inlägg: 1 188
SV: Vilka var egentligen "svearna" under vikigatiden?
« Svar #3480 skrivet: februari 18, 2013, 09:27 »
Nja, nu pratar vi om ett ordentiligt tidsspann, refugierna och stenåldern skiljer många årtusenden åt. DNA forskningen handlar om de ständiga mutationerna och därmed förändring som går att relativt tidsbestämma och ger en grov men ganska pricksäker migrationskarta. Människorna har rört sig även efter istidens slut. Indoerupeiskan som språk anses inte vara så gammalt som refugierna under istiden.
Erik

Utloggad Piankhy

• Gode
  • Antal inlägg: 2 463
« Svar #3481 skrivet: februari 18, 2013, 10:24 »
Nja, nu pratar vi om ett ordentiligt tidsspann, refugierna och stenåldern skiljer många årtusenden åt. DNA forskningen handlar om de ständiga mutationerna och därmed förändring som går att relativt tidsbestämma och ger en grov men ganska pricksäker migrationskarta. Människorna har rört sig även efter istidens slut. Indoerupeiskan som språk anses inte vara så gammalt som refugierna under istiden.

Tja, nu är väl stenåldern en väldigt lång period som innefattat en mängd förändringar. Grovt räknat kan man väl påstå att stenåldern varade i ca 2 miljoner år.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Ättelägg

• Gode
« Svar #3482 skrivet: februari 18, 2013, 10:33 »
Visst, mitt misstag eller slarv, nu tänkte jag mig senneolitikum - bronsåldern när både språkforskning och historia möts nordost om svartahavet.
Erik

Utloggad Vetgirig

• Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
« Svar #3483 skrivet: februari 18, 2013, 10:37 »
Citera
De kretsar som ifrågasätter indo-europeiska teorin, bl a Indisk forskning, ser det i stort så här:
Språk överförs ju mellan grupper av människor, när de ofta möts. Naturliga kontakter genererar giftermål mellan grupper. Grannar bör alltså ha ett stort gemensamt ordförråd, om än inte nödvändigtvis allt. Varje grupp delar med sig som ringar på vattnet. När grupper av människor interagerar med andra grupper, så blandas även olika haplogrupper och ger antydan till språkdrivande rörelser. Detta talar emot indo-europeiska teorin.
Förutom grannpåverkan och gruppers rörelser, så påverkar ny teknik språken, särskilt i relativt senare tider. T ex har jakt och samlarfolken haft sitt "fackspråk", vilket spridits till omgivningarna. Ett annat exempel är jordbruk resp boskapsskötsel, som skapat ytterligare specialbegrepp. Innan DNA så var det svårare att strukturera dynamiken resp interaktionen bakom språkutvecklingen.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Ättelägg

• Gode
« Svar #3484 skrivet: februari 18, 2013, 13:30 »
Vad jag förstår angående forskningsläget är väl att det är lite av en blandform där snarare "urhemmet" diskuteras. Det finns förvisso en gren som härstammar från urnationalistisk tradition i indien som du hänvisar till, dock ej speciellt vetenskapligt förankrad. Vi vet att folk rörde sig även under forna dar, vi har skriftliga källor som berättar om detta från både väst och öst. Att det i ljuset av de mörka ljusen från 30 talet alltid blir lite skumt är förståerligt, dock bör inte vetenskapen rygga för det. Svårigheterna blir alltid när vi kommer bortom de skriftliga källorna för att utifrån fynd, teori, språkvetenskap, religion, mytolig osv skapa bärkraftiga teorier men där kan DNA forskningen åtminstonde ge visst stöd för teorier. Det verkar vara den manliga sidan som har störst genomslag gällande detta men detta är inte så konstigt eftersom de manliga haplotyperna muterar mer, men vi kan åtminstonde här se statistiska skillnader vilket är en viss hjälp. Återigen blir det nog snarare en debatt om vad vi kan veta "säkert" eller vad vi kan se som troligt. Dock uppstår det alltid en nivå kring "säkert" som ger utrymme till diverse tolkningar och ibland rena sagor och konspirationsteorier. Själv fann jag dessa mer utflippade teorier intressanta tills jag började släktforska och fördjupa mig i historia och arkeologi parat med psykologi vilket gav en bild av människan som sig ganska lik genom årtusendena vilket i sig slutar med att det vi ser idag såg vi igår och även kan tänka vara sannolikt för tidigare. Människan rör på sig av olika anledningar, ibland stjälper möjligheter över till en ände vilket gör att den mer än gärna passar på och förlyttar sig till den andra om där finns lite mer möjligheter med blandat resultat.
Erik

Utloggad Ättelägg

• Gode
« Svar #3485 skrivet: februari 18, 2013, 13:33 »
Erik

Utloggad EinarM

• Novis
  • Antal inlägg: 9
« Svar #3486 skrivet: februari 18, 2013, 15:25 »
Her går visst debatten raskt. To dager borte og man er alt kommet langt videre.

Boreas,- dette med hund=hunt er ikke noe jeg har funnet på. Diskusjonen rundt ordet ble presentert i en artikkel av en norsk språkforsker. Akkurat nå husker jeg ikke navnet, men jeg skal lete fram artikkelen. I argumentasjonen sin brukte han "hitta" og "hunt" som etymologiske referanser.

Leif Olsen har skrevet om ortnamn på "Finn", i en nytrykt bok utgitt av UiTø. Han går ikke inn på andre tilnavn på samer, men det er flere. Det kan se ut som om navnet "troll" i noen tilfeller har samer som referanse, da vi finner tilnavn som "halvtroll" i norrøn litteratur med referanse til folk med blandet skand-samisk bakgrunn.

Utloggad Vetgirig

• Gode
« Svar #3487 skrivet: februari 18, 2013, 20:39 »
Citera
Ang "Troll"
Hyltén-Cavallius har i intervjuer inom tiohäradsbygderna noterat att där beskriver man folk i skogarna som vandrar runt och de kallas troll av befolkningen. (Värend och Virdarna, tror jag boken heter)

Senare antropologer tolkar det som minnen från några jägar-samlare, vilka överlevt in till år 0 och möjligen några århundarden efter. Det lär finnas visst arkeologiskt stöd (boplatsfynd) för förekomst av dessa nomader t o m äldre järnålder i dessa bygder, om man tolkar välvilligt.

Utloggad Ättelägg

• Gode
« Svar #3488 skrivet: februari 19, 2013, 00:11 »
Hmm, påminner mig om Ohlmarks teorier kring jättar och dvärgar som en historisk liknelser av bönder och jägare där bönderna var "Stor ätare" = jättar, vem vet.....
Erik

Utloggad Vetgirig

• Gode
« Svar #3489 skrivet: februari 19, 2013, 12:02 »
Hyltén-Cavallius var verksam runt 1900, typ! Denna forskning kan aldrig göras igen.

Utloggad Anganatyr

• Gode
  • Antal inlägg: 1 268
« Svar #3490 skrivet: mars 15, 2013, 11:34 »
Tänkte bara posta samma inlägg som jag gjorde i en annan tråd då det även hör hemma här.

Anna Lihammer har skrivit fjolårets bästa bok ("Vikingatidens härskare") på temat svensk historia enligt Svensk historias läsare. I hennes förra bok ""Arkeologiska upptäckter i Sverige" skriver hon på sidan 144:
Citera
I äldre forskning förknippades platserna Helgö i Mälaren och Gamla Uppsala i Uppland med den svenska riksbildningen. De ansågs ingå i en kedja av platser tillsammans med Birka, Sigtuna och slutligen Stockholm. Numera vet arkeologer och historiker att utvecklingen under järnåldern och den tidiga medeltiden var betydligt mer komplicerad än så. Tack vare undersökningar av många liknande platser kan både Helgö och Gamla Uppsala infogas i sitt rätta sammanhang: den yngre järnålderns aristokrati.
Ingen idag vet var svearna kom ifrån, vad begreppet ursprungligen betydde, var de hade sin maktbas (om de nu bara hade en enda kung) osv.

Utloggad Ättelägg

• Gode
« Svar #3491 skrivet: mars 15, 2013, 18:35 »
Nej, men det vi har, placerar dem i mälardalen..........svionerna var en stam som många andra, behärskade sitt område, tillhörighet berodde nog mer på tiden än faktiskt nationalitet eller etnicitet. Dock med sin från övriga nordiska centras avlägsenhet och koppling till öst ett mytiskt folk, fylld av sägner och heden tid, de är den andre mao.
Erik

Utloggad Anganatyr

• Gode
« Svar #3492 skrivet: mars 15, 2013, 20:34 »
Nej, men det vi har, placerar dem i mälardalen..........svionerna var en stam som många andra, behärskade sitt område, tillhörighet berodde nog mer på tiden än faktiskt nationalitet eller etnicitet. Dock med sin från övriga nordiska centras avlägsenhet och koppling till öst ett mytiskt folk, fylld av sägner och heden tid, de är den andre mao.
Det vi har placerar dem längs hela Sveriges östkust, från Blekinge till Mälaren (inkl Öland och Gotland) med tex Wulfstan, Rimbert, Ottar, Einhart utsagor under 800-talet. Något liknande mönster framkommer hos Adam av Bremen ca 1075. Hur får du detta till att svearna placeras endast i Mälardalen?

Utloggad Skoglar

• Veteran
  • Antal inlägg: 945
  • Amatör utan skolning
« Svar #3493 skrivet: mars 16, 2013, 10:01 »
Denna tråd är helt enorm, och jag har inte orkat läsa genom allt. Ber om ursäkt om jag möjligen upprepar vad som redan avhandlats. För att svara på trådskrivarens fråga, skulle jag vilja backa några hundra/tusen år.

Från skolan minns jag Sveriges "fyra slätter": Uppsalaslätten, Västgötaslätten, Östgötaslätten och Skåneslätten. Och då har jag några frågor:

1. Är det inte så att våra samlade arkeologiska fynd pekar på att ungefär dessa områden var de mest befolkade under brons- och järnålder, precis som de är idag?
(Visst finns det andra områden, som Gotland, Värend, Halland och Öland, men jag skulle vilja bortse från dem just nu).

2. Dessa fyra områden ligger ganska åtskilda (minst åtskilda är Väster- och Östergötland) så jag antar att de arkeologiska fynden, oavsett tidsålder (före medeltid) pekar på skillnader mellan områdena. Rätt eller fel uppfattat?

3. Är det inte rimligt att det i vart och ett av dessa fyra olika, åtskilda områden, uppstod någon form av etnicitet eller åtminstone samhörighet? Inte politisk enhet, det kryllade säkert av lokala hövdingar under brons- och järnålder, men samhörighet? Lite ungefär som mellan dagens nordbor?

4. Är det inte rimligt att anta att dessa fyra skilda områdens inbyggare hade ett "samlings"-namn? Det fanns säkert lokala namn som knöt till den egna klanen eller hembygden men att hela bygden mellan Vättern och kusten, eller SV Skåne även hade ett samlingsnamn? På landet och/eller på folket.

5. Är det helt orimligt att anta att samlingsnamnet på de småstammar som bodde längs med havsviken i norr var något i stil med svear/svioner?

Det där var en lång omväg till min poäng. Mälardalen har varit befolkad länge, och har länge varit ganska tätt befolkad. Folket som bodde där var knappast namnlöst. Vi har gott om källor som pekar på att namnet på dem var svear. Vi har en lång och obruten kontinuitet, från Tacitus och Jordanes över Rimbert, Adam, Snorre, och högvis med medeltida dokument ända fram till vädertanten i TV som berättar om morgondagens väder i Svealand.
Att svear även omnämns för att de har beskattat balter, kontrollerar Möre eller är hövdingar i Haithabu motsäger inte antagandet att Mälardalen är deras hemvist.

Jag måste säga att jag är förvånad över hur mycket energi som läggs på att dra alla möjliga slutsatser om att svearna inte kan ha varit benämningen på folket i Mälardalen; "Alla" är svear, de är en handelsorganisation, de är något slags elitgruppering fri från geografisk hemvist, de bor i Västergötland, etc, etc.

Jag misstänker att alla stammar har minst ett namn (sitt eget och ev omvärldens). Så om Mälardalens järnålderbefolknings namn inte var svear, vad hette de då?

Utloggad Anganatyr

• Gode
« Svar #3494 skrivet: mars 16, 2013, 11:41 »
1. Det blir väldigt svårt att bortse från det rika Gotland med tex sina silverskatter under vikingatid och Öland där det har hittats i särklass flest romerska guldmynt. Jag tycker det blir helt fel.

2.Här håller jag med dig.

3.Jag tror det är en förenklad bild. I tex Skåne har Fredrik Svanberg lyckats utskilja 5 st olika begravningsseder under vikingatiden. Mellan dessa områden fanns under vikingatiden "obyggd". Ändå kom alla dessa att kallas skåningar. Wulfstan talar tex bara om ett Skåne på 800-talet.

4.Självklart kan de ha haft det. Tyvärr har vi inte källor att varken styrka eller dementera detta, utan det är endast hypoteser inte fakta.

5.Det skriftliga materialet vi har pekar inte mot detta (förutom Snorre som är nedskriven långt efter den tid som omtalas).

Tacitus har behandlats tidigare och där finns stor osäkerhet kring tolkning och placering. Jordanes nämner om jag minns rätt två olika folk som kan tolkas som svear, det är dessutom väldigt svårt att placera dessa geografiskt. Rimbert, Wulfstan, Ottar, Einhart talar om svear längs hela Sveriges ostkust (som jag skrev om i mitt förra inlägg. Inget om att svearna endast var från Mälarområdet. Adam av Bremen följer föregånende källor med vissa mindre ändringar. Så dessa källor pekar mot att alla längs Sveriges ostkust identifierades som svear. Namnet Svealand kom till på mitten av 1400-talet och kan inte spåras längre tillbaka i tiden, Precis som samlingsnamnet Småland också kom till under medeltiden. Troligen fanns det inget samlingsnamn varken för Småland eller Svealand tidigare. Att de i Mälardalen kallades svear under vikingatiden tror jag inte någon i denna tråd har ifrågasatt, Däremot att endast de från Mälaren kallades svear. Detta stämmer inte med de källor vi har. Vad det gäller Snorre har han fått stort utrymme i Sverige trotts att det finns flera isländska källor från samma tid. Tex är Värend (en del av dagens Småland) en del av Svitjod enligt Knytlingasagan som är nedsriven på Island i mitten av 1200-talet precis som Snorre. Skribenten till sagan har dessutom fått sina uppgifter från den danska kungen, precis som Snorre fått sina uppgifter från Eskil lagman i Västergötland. Ganska motstridiga uppgifter alltså. Vem har då rätt?

Jag tror att de som bodde runt Mälaren kallades Attundalänningar, Södermanlänningar Västmanlänningar osv. Precis som tex Smålänningar kallades Virdar, Mörebor, Tjustbor mfl.

Utloggad Anganatyr

• Gode
« Svar #3495 skrivet: mars 16, 2013, 11:44 »
Jag måste säga att jag är förvånad över hur mycket energi som läggs på att dra alla möjliga slutsatser om att svearna inte kan ha varit benämningen på folket i Mälardalen; "Alla" är svear, de är en handelsorganisation, de är något slags elitgruppering fri från geografisk hemvist, de bor i Västergötland, etc, etc.
Och jag är lika förvånad över all energi som läggs ner på att försöka bevisa att endast de runt Mälaren är "riktiga" svear, när det inte finns stöd för en sådan uppfattning i de samtida källorna.

Utloggad Boreas

• Gode
  • Antal inlägg: 5 477
« Svar #3496 skrivet: mars 16, 2013, 11:51 »
Denna tråd är helt enorm, och jag har inte orkat läsa genom allt. Ber om ursäkt om jag möjligen upprepar vad som redan avhandlats. För att svara på trådskrivarens fråga, skulle jag vilja backa några hundra/tusen år.

Från skolan minns jag Sveriges "fyra slätter": Uppsalaslätten, Västgötaslätten, Östgötaslätten och Skåneslätten. Och då har jag några frågor:

1. Är det inte så att våra samlade arkeologiska fynd pekar på att ungefär dessa områden var de mest befolkade under brons- och järnålder, precis som de är idag?

2. Dessa fyra områden ligger ganska åtskilda (minst åtskilda är Väster- och Östergötland) så jag antar att de arkeologiska fynden, oavsett tidsålder (före medeltid) pekar på skillnader mellan områdena. Rätt eller fel uppfattat?

I det tidliga skede var där ingen påvisbar skillnad - alla är fiskare/jägare/samlare - med redskap av flinta från Skåne eller Danmark. När man sen sprider sej över hela Fenno-Skandia uppstår regionla centra efter som man upptäcker lokala/regionala förekomster av användbara stentyper.

För övrigt ser man numer att dom tidiga befolkningar rör sej överraskande snabbt efter kuster och älvar, i båt. Dom tidigaste befolkningscentra verkar ha växt upp i närheten av större älvmynningar - speciellt där man haft större arkipelager utanför.

När klimatet bättras börjar också jordbruket sprida sej - och inlandets slätter och landskap - ända in i Dalarna och Norrland - befolkas med jordbrukare. Förövrigt kom det skandinaviska jordbruket i två typer - den gamla, nordliga varianten med getter, får och trädgård - och en sydlig variant med kor, korn och kålåkrar. I denna period ser man lite olika stilarter på keramiken, men olikheterna kan inte indelas i slavisk geografi - men häller genom topografin, där fiskarna och båtfolket håller sej till vattendrag, sjöar och kuster kan jordbrukarna omsider upparbeta och göda dom stora, öppna slätterna av gammalt havsbotten - som stigit upp ur havet efter istiden.   

Som jag påpekat ett antal gånger kan man här redan se en skillnad på fiske/båt-kultur och bonde/by-kultur. Den tredje varianten är sen skogskulturen, där man använder en form för pastoralism - där man tar getter, får och fjällkor till fjälls under sommaren och i hus under vintern. Vi kan alltså tala om proto-typer på götarnas båtkultur, svearnas gårdskultur och finnarnas skogskultur.

För allt vi vet hade dom redan på denna tid delat upp sej i tre olika 'ättegrenar' - där man renodlar var sin ekonomiska och historiska kulturform. Därmed kan man ju förstå varför dom utvecklas till olika 'ättegrenar', även om dom bor lite om varann - efter landskapens form och resurser.

“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Boreas

• Gode
« Svar #3497 skrivet: mars 16, 2013, 11:53 »
Citera

3. Är det inte rimligt att det i vart och ett av dessa fyra olika, åtskilda områden, uppstod någon form av etnicitet eller åtminstone samhörighet? Inte politisk enhet, det kryllade säkert av lokala hövdingar under brons- och järnålder, men samhörighet? Lite ungefär som mellan dagens nordbor?

Det borde bli tre etniciteter - efter dom tre olika ekonomiska kulturformer.

Sen är frågan varifrån dom olika "lokala hövdingar" kom i från? Vem utpekade vem?

Och hur skulle det gå till utan en kulturell och "politisk" enhet?!   :-[

Citera

5. Är det helt orimligt att anta att samlingsnamnet på de småstammar som bodde längs med havsviken i norr var något i stil med svear/svioner?

Inte alls. Dom behövde inte ens vara "små". Samhällen blev ju utvecklat av en liten usprungsgrupp, som spridde sej över mycket stora områden på kort tid. Släktskapet mellan dom grupper som befolkade Norden under stenåldern var mycket när under om första generationer - sen blev närheten komprimerat inom dom olika 'folklanden'.

Kontakten och samarbetet mellan dessa grupper ser hursomhelst ut till att ha varat vid - och bidragit till en utveckling som lett dom alla genom såväl bronsålder som järnålder. Några som fiskare, andra som bönder, några som skeppare andra som hästkarlar, några som timmermän andra som smädar. Det behöver inte vara mytiskt, ej häller märkvärdigt. Stenålderns skandinaver hade en social struktur och en praktisk intelligens som knappast var sämre än våran.   

Citera
Mälardalen har varit befolkad länge, och har länge varit ganska tätt befolkad. Folket som bodde där var knappast namnlöst. Vi har gott om källor som pekar på att namnet på dem var svear. Vi har en lång och obruten kontinuitet, från Tacitus och Jordanes över Rimbert, Adam, Snorre, och högvis med medeltida dokument ända fram till vädertanten i TV som berättar om morgondagens väder i Svealand.
...

Jag misstänker att alla stammar har minst ett namn (sitt eget och ev omvärldens). Så om Mälardalens järnålderbefolknings namn inte var svear, vad hette de då?

Det är svårt att se någon saklig orsak till att många behöver omdefiniera eller 'av-definiera' forntidens svear och Svealand. Man skulle nästan tro att dom gamla svearna skal lida för vår tids avsaknad på regional kulturpolitik?  Annars kan det vara en ny form för post-modern romantik, också kallad intellektualism, där man får gå vägen om binära oppositioner och cirkelns kvadratur för att hitta hemifrån.

Utloggad Boreas

• Gode
« Svar #3498 skrivet: mars 16, 2013, 12:04 »

I tex Skåne har Fredrik Svanberg lyckats utskilja 5 st olika begravningsseder under vikingatiden. Mellan dessa områden fanns under vikingatiden "obyggd". Ändå kom alla dessa att kallas skåningar. Wulfstan talar tex bara om ett Skåne på 800-talet.

Intressant. Det svarar - märkligt nog - till det fem-delade klass-samhället man beskriver i Rigstula.

Citera

Namnet Svealand kom till på mitten av 1400-talet och kan inte spåras längre tillbaka i tiden, Precis som samlingsnamnet Småland också kom till under medeltiden.

Aj, aj, Nu repeterar du enbart en gammal och utdaterad teori, till trotts för att vi ingående diskuterat detta förut. Varför kan han inte acceptera att Ottars 'Sweonland' - från 890-talet - de facto är Svealand? Risikerar han inte sprida en eklatant missuppfattning som fakta?

Citera

Jag tror att de som bodde runt Mälaren kallades Attundalänningar, Södermanlänningar Västmanlänningar osv. Precis som tex Smålänningar kallades Virdar, Mörebor, Tjustbor mfl.

Intressant teori. Vart fick du den i från?
Kunde dom inte vara lessebo och smålänning på samma gång?

Utloggad Ättelägg

• Gode
« Svar #3499 skrivet: mars 16, 2013, 12:15 »
Skoglar...logik går inte här, allt som ringar in svear till att knytas till mälardalen är mycket provocerande, dock är det tankar och frågor jag själv ställt mig och här, utan att få svar naturligtvis. Angående Smålänningar och tjustbor är det en ganska elegant beskrivning av ett folknamn och lokalnamn, man kan vara smålänning och tjustbo liksom Svion och västmanlänning  8)
Erik