vemvet! m fl!
Apropå läge för "birca" beroende på kapitel i Adams Gesta?
Adam tar upp positionen för minst 2 st "birca" och en vet vi är Köpingsvik (bl a mitt för Kurland, i söder Jumne och lika avstånd till olika punkter runt Östersjökusterna, vilket utesluter Gotland). Ansgars "birca", nr 2, är precist positionerad, så orten är vid Adams tid sannolikt "Fornsigtuna" eftersom den överges (arkeologisk tolkning) ca 970 (och före år 1000), samtidigt som (nya) Sigtuna växer upp (tiden arkeologiskt tolkat).
Något 100-tal år senare händer liknande längre norrut genom att Romersk Katolska kyrkan etablerar sig i Ö Aros (de får troligen inte tillgång till de östkristnas biskopssäte i "Uppsala"), men så får de kontroll över detta biskopssäte, varvid de döper om Ö Aros till namnet för det traditionella religiösa centret "Uppsala" och det det övergivna centrat får följaktligen namnet "Gamla Uppsala". Observera tillägget "forn-/för-" jämfört med "gamla" vad gäller de äldre orterna. Man hade en modell för hur namnen skulle etableras.
Adam nämner t ex "ön" Estland. Man skall komma ihåg att namnen på de stora öarna inom Östersjön är dels egennamn (Gotland, (Born-) Holm) och dels helt enkelt ordet för ö (vattenomflutet land), d v s Åland, Ösel, Öland. Varför saknar 3 öar egennamn? Om ni kollar så kan dessa namn härledas till germanska grundbetydelser (bl a Island, Isle, eya). Emellertid kan även dessa öar haft egenamn, som av olika, okända, anledningar fallit bort. För Ösel passar faktiskt Estland ganska bra, d v s Östra Landet (underförstått ön) varvid NV delen av nuv Estland fått "hänga med" m anl av att området verkar ha varit så starkt knutet till Ösel/Dagö enligt arkeologin att man t o m kan ha haft någon form av statsbildning gemensamt. Ösel är ganska lik Gotland i samtiden vad gäller politisk organisation, befolkningsstorlek, försvarsorganisation och ekonomi.
Andra öar västerut har namn enligt modellen i Östersjön, typ Island, Irland, Isle of Maan, Isle of Wright för att nämna några kända. Här ser man en möjlig väg för namnförskjutningen. Vad Island resp Irland har för egenamn i grunden vet jag inte. Men ön i Irländska sjön hette eg Maan och måste skiljas från det större Irland, så där glömdes inte egennamnet.
Är det någon som snappar upp möjliga forna egennamn för Island, Irland, Åland resp Öland, så är jag tacksam för tips via meddelandefunktionen.