#2854 och Yngwe m fl!
För mig är det klarlagt att Adam omnämner 2 st olika "birca". Vår tid har tyvärr fastnat i en ärvd uppfattning att begreppet "birca" är ett egennamn, men det är fel. Det 2:a birca är korrekt utpekat till dagens Köpingsvik. Det 1:a birca kände uppenbarligen inte Adam till något egennamn för, men jag håller för att detta är Björköstaden. Begreppet birca är snarare kopplat till en handelslagstiftning som avviker från runtomliggande regions gängse lagstiftning, precis som vi själv i modernare tider skapade begreppet "stad". Adam omtalar alltså översatt "stan/staden", vilket 1800-talets historiker uppfattar som ett egennamn. Enligt min mening, så blandar Adam ihop Björköstaden med det nyare Sigtuna. Det föreslogs av arkeologer efter grävningar i Björköstaden att platsen överges under ca 970-talet och aktivitéterna flyttas till (nya) Sigtuna. När vi sedan i källor hör talas om ett För- eller Fornsigtuna, så kan detta inte avse annat än den övergivna Björköstaden. Jmf att när (Romersk) Katolikerna etablerat sitt V Aros (man kom inte åt "GU under lång tid, då det satt en östkristen biskop där, en "hedning", och där den siste biskopen lät begrava sitt enkolpion och gudstjänstservisen i kyrkans närhet, vilket återfunnits) döps detta om till Uppsala, varvid den äldre orten självklart blir "Gamla Uppsala". Jag menar att sagamaterial om Odens flytt till Fornsigtuna är missuppfattningar, misstolkningar eller villospår.
Frågan om birca som Götarnas stad? Detta skulle kunna stämma med Köpingsvik om Adam blandar samman de 2 birca. Om Adam INTE blandar samman orterna, så menar jag nog att begreppet "gother" är vad tyskar än idag avser med ordet, nämnligen Gutar (Gotlänningar). Gutarna är inblandade i grundandet av en stor del av övriga "birca" (10-15 st) runt Östersjöns kuster, så det ligger logik i att se Gother, som Gutar. Varför skulle just Björköstaden vara ett undantag? Det är också dags att börja nämna Björköstaden vid sitt rätta historiska namn, vilket skulle öppna för en del nytänkande ang svensk historia.
Sedan kan man fundera över varför Sigtuna flyttas? Jag kan tänka mig ett scenario där de politiska ledarna bland Sveaklanen börjar inse att när danerna sviktar (släpper in (Romersk) katolicismen) och östkristenheten inom Vgl får skarpare konkurrens, så måste även de se om sitt hus. Alltså förbereder ledarskiktet en flytt av sitt basområde från Öland och in i Mälarområdet. Min tanke är att Sigtuna eg är avsedd som stiftsstad i ett östkristet Mälarstift och samtidigt en kunglig uppehållsplats. Även "birca/Köpingsvik" är ju östkristen stiftstad. Svearna får i mycket överta understödet av försvaret av den nya "frontlinjen" mot kejsarens inflytande, vilket man gör, förutom att anlägga Sigtuna, genom upprepade giftermål mellan dem (även de kungliga) och de olika slaviska folkens ledarskikt runt Oderdalen framaförallt. Dessa alliansbildningar med upprepade bekräftelser genom giftermål är legio från i varje fall Erik Björnsson fram till Sverkrarna