Om jag förstått dig rätt så läser du ut samma lydelse ur texten som jag? Dvs att man måste förtydliga att Västgötar är dyrare att mörda i den egna lagsagan än övriga svenskar. Hade Västgötar inte varit svenskar skulle det vara onödigt att tillägga.
Är du även med på att detta paraplybegrepo är likvärdigt i Adam av Bremen?
För i så fall börjar vi åtminstone få Lite tidsramar att jobba vidare med.
Ja, exakt, orsaken till att man måste förtydliga kan bara bero på att västgötar också kunde vara en del av de två tidigare begreppen.
Om man ser hela paragrafen märker man förövrigt att det verkar ha funnits en vilja att nämna begreppspar. Jag tror att det är något som kan ha äldre rötter, även om vi inte kan verifiera det på något vis. Det kan vara orsaken till att vi får läsa om smålänningarna. I en eventuell småländsk lag från samma tid kan man nog tänka sig att ordet smålänningar hade stått där det istället står västgötar.
Jag kan inte se hur man kan tolka Adams texter på något annat vis än att diverse folkslag alla är svenskar. Nu måste ju det ändå inte ha varit fallet, men vill man visa något annat, då måste man ju ändå kunna peka på enkla exempel i texten. Och sådana tror jag inte finns.
När Ambrosiani diskuterade det här föreslog han att man med den lärdes kunskap skulle avgöra huruvida de olika orden handlade om Sverige eller ett begränsat område runt Mälaren, och detta tyckte han att översättarna skulle visa i texten, men hur skulle de kunna göra det när orden de facto ser likadana ut. På det viset var översättningen från 80-talet väldigt bra i att de valde att försöka att behålla vissa av Adams egna begrepp.
Men ändå, och för att svara på Yngwes ord, Mälardalen måste väl ändå ha varit såpass intressant att folken där hade sina egna namn? Det skrivs ju om värmlänningar och annat, varför skulle Adam då inte ha ett namn även för folk runt Mälaren?
Det enklaste svaret - som jag tycker - är att begreppet svear är förknippat med området och att det för Adam kanske inte fanns några andra ord att använda.
Nu var det längesedan jag läste boken och kanske har jag fel, och kanske är det så att olika folkslag runt Mälaren faktiskt nämns, men jag tror inte det.
Alternativet till det är väl att Adam helt enkelt inte kände till några folk där, trots att de fanns. Det är åtminstone en fullt möjlig tanke även om olika folkslag rimligen måste ha varit välkända även av människor som inte vistades i Mälardalen. A priori kan man ju till exempel inte säga att värmlänningar måste ha varit så mycket mer välkända än västmanlänningar.
Jag tror att man där kan skönja litegrann av konflikten mellan de olika religionerna, och boken passar därför ihop med påvebrevet som sänds till västgötarnas konungar. Det kan mycket väl vara så att Adam skriver i en situation där den svenske kungen inte har mycket att säga till om i Mälardalen.