Jag ber också om ursäkt om jag missförstått dig. Vi har nog pratat förbi varandra.
Jag tror att svearna är ett samlingsnamn på alla de som bodde i Sveariket. Kanske något liknande som danerna är ett samlingsnamn på Själländare, Skåningar, Jyllänningar mfl. I Danmark finns inget "Danerland" som danerna ursprungligen kom från. Exakt vad begreppet "svea" kommer ifrån har diskuterats tidigare i tråden, men källorna är för få. Så ingen kom med något slutgiltigt svar. Jag tror inte att "svea" har en historisk förankring i ett folknamn. Åter igen går det att snegla på våra grannar. Nordmännen (Norrmännen) är ett samlingsnamn på de som bodde längs den norra vägen (Norge), dvs Norges västkust. Det är alltså ett namn som enar olika folk, precis som en kungamakt vill ha det. Enligt Saxo var alla som svor trohet till kung Dan kallade daner och det område som kung Dan styrde över kallades Dans mark (oavsett om man tror på Saxo eller inte så är det åter ett namn som enar olika folk). Den traditionella versionen i Sverige är att Svearna kom från det område som idag är Uppland och sedan erövrade de övriga "Sverige". Detta är inte ett namn som enar olika folk, utan det är uppgjort för inre konflikter (något som en kungamakt inte vill ha). Under medeltiden (när vi har fler källor) är kungamakten förankrad i Västergötland, Östergötland och Småland med bla borgen Näs på Visingsö. Jag kan tänka mig att borgen är "Sveriges" första "fasta" kungasäte. Innan borgen tror jag sveakungen hade flera olika kungsgårdar som han flyttade runt mellan. Ansgar talar om kungen vid Birka, en annan källa talar om kungen i Uppsala, kung Inge och hans bror kung Hallsten satt tex i Västergötland. Därför tror inte jag på något "fast" kungasäte innan borgen på Visingsö. Varför ändrades inte namnet svearna till götarna då om svearna endast var de i dagens Uppland? Sedan flyttar kungamakten i slutet av 1200-talet upp till Stockholm. Det är min hypotes om vilka svearna var under vikingatiden.