Men du minns helt fel om att de andra inte skulle ha järnåldersbebyggelse i närheten. Då jag påvisade järnåldersbebyggelse preciserade du att det du saknade då var järnålderbebyggelse i form av primärenheter, vilket jag då försvarade genom att fråga varför dom skulle behöva ha det, och fick visst medhåll i det. Jag påvisade dessutom andra tidigmedeltida Uppsala, påpekade att geografisk preciserade uppsalor i förmedeltida källor knappt finns alls. Jag påvisade också att Uppsala som uppkallelsenamn inte förekommer i de områden där svenskan etablerades i sen medeltid eller därefter. Så jag kunde åtminstone visa med mycket ganska starka argument att Uppsala som toponym inte är något unikt.
Nu var ju diskussionen just om "Uppsala" kunde vara ett begrepp snarare än en vanlig toponym. För att kunna visa detta måste ju dessa "Uppsala"-toponymer med detta begrepp ha någonting gemensamt (och underförstått i ditt resonemang, eftersom att du undrade om att "sitta i Uppsala" skulle kunna vara kopplat till detta begrepp, så borde denna gemensamma nämnare utgöras av indikationer på centralitet), och det var det du inte kunde visa på några platser. Alla Uppsala (utom den i England) var antingen sena eller sekundärenheter. Om "Uppsala" var ett begrepp kopplad till makt, skulle då alla Uppsala utom en (Gamla Uppsala) vara antingen sena uppkallelsenamn eller sekundärenheter med näst intill obefintliga fornlämningsmiljöer runt omkring?
Jag tror inte heller att jag någonsing påstod att Uppsala som toponym skulle vara unikt. Det är trots allt ingenting konstigt med dess båda namnled.
Och jag förklarade ganska väl i ämnet vad det var jag ville ha svar på. Jag ville veta om Uppsala kunde vara ett funktionsbeskrivande begrepp och om det därför skulle kunna vara så att innebörden av att "sitta i Uppsala" kunde vara en annan är rent geografisk.
Precis, och som jag påpekade så fanns det ingenting som tydde på detta.
Eftersom vårat grannfolks etablerade forskning framför att Uppsala kan motvara ett begrepp, möjligen avseende en kultplats, och att det finns flera sådana, och eftersom även britterna trevar efter att deras Uppsal har en innebörd som kan vara kultisk, så tycker jag att nog att även du AndreasE skulle tycka att det vore intressant att se om Uppsala är ett begrepp med en innebörd. Då måste man våga lyfta blicken från GU och inte ha det som utgångspunkt för alla diskussioner.
Det här var ingenting du tog upp då. Menar du England med "grannfolk", och vilken etablerad forskning pratar du om? Skulle jättegärna se den. Jag kommer ihåg att du pekade på ett "Upsal" i England, men jag kommer inte ihåg att någon forskning om platsen (förutom en kort beskrivning av den) lades fram.
Jag har inga problem med att lyfta blicken från GU. Blev helt enkelt inte övertygad, och ju mer jag kollade på saken destå mer skeptiskt blev jag.