Och du Boreas har fortfarande inte definierat vare sig svear eller götar, inte ens ytligt. Vad är deras särdrag och deras kännetecken. Var fanns dom och vad skiljde dom åt geografiskt?
Har knappast gjort annat på senare da'r. Både på denna och endera andra trådar. Tolkar du fritt nu igen - för att polemisera, eller...?
Om du ska vara det minsta trovärdig i dina påståenden är detta ett minimikrav. Först med detta definierat är det ju möjligt att prata om kontinuitet i kultur, språk och arvsmassa. Du måste kunna skilja på vad som är typiskt hos respektive grupp och vad som bara förekommer i varje grupp.
Det är just det jag påbörjade, genom att visa till relationerna mellan den mesolitiska respektive den neolitiska kulturens kärnområden i Skandinavia. Det borde lägga premisser som är hanterliga för envar som vill diskutera linjerna till dom kulturer som intill modern tid levde enligt denna grundskiss.
I processen har jag även dragit in existerande forskning från genetik och språk, såväl som dom konstitutionella formerna som ser ut till att ha skilt mellan fångst och pastoralism på ena sidan och lantbruk och "gårdariken" på den andra.
Jag har även dragit in konstitutionella aspekt - från den forn-europeiska litteraturen - där man kan skilja mellan götars och vender 'hövdingadömen' respektive svears och daners 'kungadömen'. Att jordbrukskulturens framväxt lett till etableringen av dom klassiska monarkier tycks ju vara en allmän syn inom historieforskningen. (Varför inte då oxå i Norden - där lantbruket nu kan spåras lika långt tillbaka i tid som i det sydliga Europa - alltså ca. 7000 år...?) Att man sen kan knyta götarnas hövdingadömen till andra rika centralorter (och megalitstrukturer - typ Ale och Kivik?) visar enbart att båda kulturformer levt sida om sida - utan skarpa skillnader, men häller i symbios...
Det är du som har en hypotes och det är det upp till dig att styrka den. Om vi kan ge alternativa förklaringar till det du använder som bevis så är din hypotes försvagad, och om du negligerar att bevisen är svaga så är det din konstruktion, inte en beskrivning.
Läste du inte Dick Harrissons förklaring - häller?
Hypotesen är som sagt gammal. Intill 1930-talet var den även den framträdande bild man hade av götars och svears riken. Igen kan du klicka tillbaka till Harrisons lilla epistel (här ovan)...
Börja nu gärna diskutera ämnets substans i stället för att raljera om vetenskapsteorier och ställa krav på andra som du inte ens följer själv. Tråden handlar fortfarande om "svear" - och därmed deras bundsförvanter götarna och venderna - före och under vikingatiden. Efter att ha utforskat vikingatidens vedförbruk och etymologi - jämte en rad andra, relaterade ämnen över dom senare år - borde det vara möjligt att hålla båda ögonen öppna och ha fokus på bollen, inte mannen, också i den här frågan, eller hur?
Jag har fortfarande till godo att se dej ta fatt i ett eller fler av dom fynd som här diskuteras - så att det går att föra en sansad och framåtriktad diskussion om trådens ämne. Ej häller har jag sett att någon hittat exempel från någon källa, fynd eller analys som rakt av motbevisar att den gamla ('klassiska') bild av götar och svear skulle vara fel. Det borde givetvis vara en smal sak - såframt här inte faktisk varit en historisk kontunitet mellan bronsålder och sen medeltid. Det är en enkel och ärlig logik.