Författare Ämne: Vilka var egentligen "svearna" under vikigatiden?  (läst 2898762 gånger)

Utloggad Yngwe

• Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Vilka var egentligen "svearna" under vikigatiden?
« Svar #860 skrivet: juli 12, 2011, 22:31 »
Ett  par frågor "quse olim" skall väl vara "quae olim" (= som även)?

Oavsett quae eller quse översätter google det med "förr i tiden".  Kollade för säkerhets skull att översättningen till andra språk ger samma betydelse och det gör det på danska norska engelska holländska tyska tjeckiska italienska och spanska och franska.  Fler språk begriper jag inte men jag tror ändå man kan lita på att google träffar rätt i det här fallet. :P
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Boreas

• Gode
  • Antal inlägg: 5 477
« Svar #861 skrivet: juli 12, 2011, 23:29 »
På den första frågan svarar jag att begreppet Svealand fanns inte under vikingtiden utan har kommit till mycket senare.

Bevis?

Citera
På andra frågan svarar jag, hur vet du att svearna inte var ett samlingsnamn på flera olika folk.

Finns det en ända källa som kan styrka att svear är ett samlingsnamn - för flera etniciteter...?!

Citera
På tredje frågan svarar jag, hur kan du veta vilket som var svearnas land om du inte vet vilka svearna var?

Med mindre du vill fortsätta med tom retorik, får vi utgå från att NÅGOT av medeltidens källor, så som Jordanes, Bjovulvs saga (Beowulf) och Snorres kungasagor, åtminstone försöker att behandla realiteter. Där beskrivs 'sueoner', 'sueti' och 'svear'. Olof Skotkonung kallas även 'Olof Svenske', hans huvudsäte är Sigtuni, etc., etc.

Önskar du decimera dessa akter och framställa en annan historia får du ta fram entydiga bevis. Det räcker inte längre med förenklade resonemang och dito hänvisningar till frustrerade professurer...   8)

“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Boreas

• Gode
« Svar #862 skrivet: juli 12, 2011, 23:45 »
Du kan väl rimligen inte hävda att du kan visa en språklig kontinuitet från stenålder till medeltid, och än mindre särskilja svear och götar språkligt under denna period!

Ingen grund att uppträda som det här vore chockerande nyheter. Du kan häller läsa vad jag och andra redan skrivit om ämnet, bl.a. under temat 'språkhistoria'.

Citera

Du kan knappast heller särskilja dem biologiskt. Men om du kan finna indikationer på biologiska skillnader mellan olika individer, eller grupper av individer, och om du mot förmodan också kan identifiera dessa grupper som jordbrukare eller fiskare, så har jag ändå oerhört svårt att se att du genom empiri kan definiera dessa grupper som just götar eller svear.

Minns du inte dom genetiska analyser som gjorts av svenska traktbägare och gropkeramiker? Minns du inte att deras haplogrupper fortfarande utgör en majorite i nuv. Sverige...?!

Citera
Med konstruktion menar jag att din hypotes inte bygger på en sammantagen studie av fakta, utan av lösa påståenden utan inbördes förankring som sätts ihop till en konstruerad "verklighet"

Det bevisar iaf. en sak: Du har inte läst vad jag tidigare skrivit och underbyggt - om ekonomisk, kulturell, språklig och genetisk kontinuitet i Norden, från mesolitisk tid till våra dagar. Har du helt glömt att samer och finnar inte är dom ända som bott i Fenno-Skandia sen "Arilds tid"?! Här finns faktisk en till urbefolkning - på skandinaviska halvön - som ännu inte fördrivits eller utrotats. I kort kan dom kallas 'skandinaver', för att skilja dom från dom övriga nordborna.

Då blir det svårt att förstå varför - enligt dina utbrott - såväl smålänningar som 08-or bör anses som 'konstruerade värkligheter'. I så fall skulle jag häller - som tidigare sagt - kolla närmare på dessa fördämrade jämtarna. Där har du åtminstone ett tydligt gränsfall...  :lol:

Utloggad Yngwe

• Gode
« Svar #863 skrivet: juli 13, 2011, 00:17 »
Boreas

Jag vet att kunskapen om de nordgermanska språkens vagga inte är i närheten av att kunna spåra några dialektala skillnader under stenålder. Faktum är att vi inte har det minsta empiri för att det ens finns en språklig kontinuitet från stenåldern. Man kan föra ett resonemang om att ett språkbrott också borde avteckna sig i ett kulturbrott, men därifrån är steget långt till empiri.

Jag vet också att det genetiska materialet tillgängligt för undersökningar är mycket begränsat, och att man har mycket svårt att värdera dess representativitet.  Jag vet också att det inte går att definiera halogrupper som tillhörande götar eller svear, helt enkelt eftersom det inte finns någon vetenskaplig definition av dessa grupper.

Jag tror jag läst det mesta du skrivit här och definitivt i det här ämnet.
Vare sig det gäller samer och finnar eller svear och götar så är de resultat av historien, de ska inte behandlas som konstanter.  Din hypotes om språklig och genetisk kontinuitet handlar just om att anta att folkgrupper är konstanta och över tid kan samlas under en definition.  Du konstruerar då stenåldersgötar och stenålderssvear men saknar helt och hållet beviskedjor.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Boreas

• Gode
« Svar #864 skrivet: juli 13, 2011, 01:14 »
Boreas

Jag vet att kunskapen om de nordgermanska språkens vagga inte är i närheten av att kunna spåra några dialektala skillnader under stenålder.

Det språk som talades i västra Skandianvien har kallats "Gotonsk" - alltså 'proto-skandinaviska'.
Det språk som talades i Finland/Karelen kallas "uralsk" - eller 'proto-finsk'.

När man vill förklara hur det finska språket kom till Finland finns det ingen annan utväg att ta till  - än att peka på dom mesoliter som invandrade efter Yngre Dryas. Sen dess har det inte kommit nya grupper in i detta område. (Enligt Nunez, Otte, Alinei,,,)

Samma tillstånd råder på skandinaviska halvön. Här finns enbart en tydlig invandring - och den sker till ett tomt kontinent, under några få hundra år, just efter Yngre Dryas. Det genetiska och språkliga arvet efter dom första 'gotoner' finns fortfarande här. Som skandinaver.

Sen kan vi kalla dom första skandinaverna Fosna-Hensbacka-kulturen i väster och Komsa-Volga-kultur i öster - och förklara att jordbruket kom senare. Det ändrar emellertid ingenting vad gäller vårt genetiska och språkliga arvode.

Beviskädja?
Hitta en länk som saknas i resonementet - om du kan. Är hypotesen fel skall du utan svårighet hitta ett antal empirisk bevis som spolerar teorin. Så långt har du inte hittat en ända... >:D

Citera
Faktum är att vi inte har det minsta empiri för att det ens finns en språklig kontinuitet från stenåldern. Man kan föra ett resonemang om att ett språkbrott också borde avteckna sig i ett kulturbrott, men därifrån är steget långt till empiri.

Finns det någon empiri för DIS-kontinuitet?
Om inte, vad skal vi då tro på - om inte "sanolikheter"?!

Citera

Jag vet också att det genetiska materialet tillgängligt för undersökningar är mycket begränsat, och att man har mycket svårt att värdera dess representativitet.  Jag vet också att det inte går att definiera halogrupper som tillhörande götar eller svear, helt enkelt eftersom det inte finns någon vetenskaplig definition av dessa grupper.

Det går att definiera 'mesolitiska' vs. 'neolitiska' kulturer, vilket är just vad Malmström, Götterström & Co. har arbetat med dom senare åren...   :D

Citera
Jag tror jag läst det mesta du skrivit här och definitivt i det här ämnet.
Vare sig det gäller samer och finnar eller svear och götar så är de resultat av historien, de ska inte behandlas som konstanter.  Din hypotes om språklig och genetisk kontinuitet handlar just om att anta att folkgrupper är konstanta och över tid kan samlas under en definition.  Du konstruerar då stenåldersgötar och stenålderssvear men saknar helt och hållet beviskedjor.

Humor, ironi eller retorik?  :'(
Givetvis har norrmän, götar, svear, finnar, balter och samer olik bakgrund. Vilket innebär att dom levt som etniska enheter inom en specifik region - i ensam majestet - över tid. Annars vore dom fortfarande av exakt samma skinn och sinne  - UTAN specifika, biologiska karaktärsdrag - eller egna språk, dialekter, danser, folksånger, riter och annan folklore. GIVETVIS har dom haft konstanta 'konstruktioner' inuti och omkring sina liv. (Som sagt, fråga en jämte...) Det är just egenarten som ger karaktär och färg åt varje landskap, och vad vi kallar 'traditioner' som all kultur, lagbildning, konst och vetenskap bygger...   

Det där är okontroversiellt. Den ända principiella frågan som återstår är HUR gamla dom skandinaviska kulturfolken är. Mitt svar är alltså, numer, att dom är lika gamla som de kulturfolk vi ser i från ALLA dom utgrävningar som gjorts på den skandinaviska halvö. Inom dom repswektive områden. Sen kan du lägga till ALLT vad som frambragts av genetiska analyser i samma område. Samt dom bästa analyserna från språkvetenskapens alstrar.  Men han tycker kanske inte något av detta duger, som 'empiri'?!

Utloggad Yngwe

• Gode
« Svar #865 skrivet: juli 13, 2011, 07:49 »

Beviskädja?
Hitta en länk som saknas i resonementet - om du kan. Är hypotesen fel skall du utan svårighet hitta ett antal empirisk bevis som spolerar teorin. Så långt har du inte hittat en ända... >:D

Det här är grundproblemet i ditt resonemang. Du har föreställningen att om ingen kan bevisa att du har fel så har du rätt.  Det är helt galet och har inget med vetenskap att göra. Det leder bara till att hypoteserna skenar iväg och blir mycket mer omfattande än vad underlaget egentligen medger.

Observera noga att jag inte säger att du har fel, bara att du har på tok för lite på fötterna för att hypotesen skall kunnas ses som stark eller ens trovärdig.
Stärk din hypotes med empiri så ska jag anta din hypotes som stark.   Bevisa götisk kontinuitet i språk och genitik från stenålder till medeltid. Jag föreslår att du börjar med att definiera götar på ett sätt som kan accepteras av fler än dig själv.

Utloggad Frågvis Amatör

• Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
« Svar #866 skrivet: juli 13, 2011, 08:14 »
Här är en länk till Karl Poppers tankar om vetenskaplighet  som jag fick lära mig på universitet: http://sv.wikipedia.org/wiki/Falsifierbarhet

Thomas I

Utloggad Kungsune

• Gode
  • Antal inlägg: 1 424
« Svar #867 skrivet: juli 13, 2011, 09:02 »
Bra Thomas! Det här gäller i högsta grad detta ämne :)
Det är därför man länge har sökt att hitta andra frågeställningar.
Vilka svearna var är i sig ointressant. Det intressanta är de egenskaper som vi lägger i
begreppet. Ofta krockar dessa egenskaper med begreppet götar.
Med det dåliga källäge vi har så blir det svårt att skapa falsifierbara teorier.

Är inte hela debatten stillastående eftersom båda teserna (Götar och svear är samma sak resp svear och götar är olika)
har källstöd. Vi kan aldrig utifrån rådande inputnivå komma längre än till ett stadie där vi "tycker".

Utloggad Kungsune

• Gode
« Svar #868 skrivet: juli 13, 2011, 09:08 »
"Gothia regni Suecorum notissima regio est, ac bifariam divisa: nam qua mare Balthicum & orientem respicit, Gothia dicitur orientalis, sive Ostrogothia"

tty, man kan med lite förförståelse läsa ut det du sade men den tyska översättningen är att "det kända gotiska kungariket sverige är delat i två delar".
Det hänger lite på vad man vet (tror sig veta) i förväg eller?

Utloggad Anganatyr

• Gode
  • Antal inlägg: 1 268
« Svar #869 skrivet: juli 13, 2011, 20:22 »
Bevis?

Finns det en ända källa som kan styrka att svear är ett samlingsnamn - för flera etniciteter...?!

Med mindre du vill fortsätta med tom retorik, får vi utgå från att NÅGOT av medeltidens källor, så som Jordanes, Bjovulvs saga (Beowulf) och Snorres kungasagor, åtminstone försöker att behandla realiteter. Där beskrivs 'sueoner', 'sueti' och 'svear'. Olof Skotkonung kallas även 'Olof Svenske', hans huvudsäte är Sigtuni, etc., etc.

Önskar du decimera dessa akter och framställa en annan historia får du ta fram entydiga bevis. Det räcker inte längre med förenklade resonemang och dito hänvisningar till frustrerade professurer...   8)
Svealand finns första gången omnämnt på 1400-talet, det är fakta. Om nu det som senare blev Svealand var Sveriges vagga och spelar en så viktig roll i Sveriges historia, varför finns det då inte omnämnt i en enda källa innan 1400-talet?

Adam av Bremen kallar samma grupp människor för svear ibland och götar ibland. Enligt Adam kunde alltså götar kallas svear. Begreppet Svear kan alltså mycket väl vara ett samlingsnamn på flera olika grupper.

På 1100-talet satt sveakungen på Visingsö i Småland. Om vi då följer ditt resonemang så måste Småland ha varit svearnas kärnområde under 1100-talet.

Utloggad Frågvis Amatör

• Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
« Svar #870 skrivet: juli 13, 2011, 21:03 »
Tack KungSune:

En falsifierbar variant av frågan om Svear och Götar kunde vara om skriften på runstenarna är annorlunda på den ena sidan Mälaren eller Vättern? Är gravhögarna lite rundare i Uppland men lite högre i Västergötland? Finns det vissa typer av järnåldersgravar i Uppland som inte finns i Västegötland?

Jag gillar Karl Poppers tankar. Inte mycket som har stannat i skallen sedan universitet men Popper kommer jag alltid ihåg.

Thomas I

Utloggad dersa

• Veteran
  • Antal inlägg: 579
« Svar #871 skrivet: juli 13, 2011, 22:43 »
Boreas, jag fattar inte riktigt var du menar att svear respektive götar fanns under vikingatiden!, och vilka källor du baserar det på.. hade götarna och svearna olika språk, olika kulturer osv..? Gärna ett konkret svar!

Utloggad Boreas

• Gode
« Svar #872 skrivet: juli 14, 2011, 01:24 »
Här är en länk till Karl Poppers tankar om vetenskaplighet  som jag fick lära mig på universitet: http://sv.wikipedia.org/wiki/Falsifierbarhet

Thomas I

Det ligger mycket grundläggande vetenskaplighet i botten, som t.ex. empiriska, induktiva och deduktiva metoder - innan du kan börjar snurra rundt med Poppers försvar av relativitetsteorin och analys av reversibla processer - kallad falsifiering. Utan den förnämnde bakgrund riskerar du leda oss alldeles vilse - i tron på att alla svaner är svarta och endera kråkor vita.

När vi nu diskuterar ett stort empirisk material - från biologi till mytologi - är det först och främst den induktiva metoden som gäller. Parallellt får man - givetvis - använda deduktion, typ: Dagens svenskar och götar finns. Under förutsättning att dom är ett resultat av avel måste dom (nödvändigtvis) ha ett ursprung. Alltså får vi hålla oss till den jordiska verklighet och dom klassiska vetenskapsideal:

Metod:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Hypotetisk-deduktiv_metod
Vetenskapsideal:
http://no.wikipedia.org/wiki/Hypotetisk-deduktiv_metode

Historiska ämnen vilar numer på en historisk tidsaxel. Därför kan frågor som "Svearikets vagga" INTE behandlas relativistisk eller falsifieras - med mindre man vill diskutera en massa kontra-faktiska 'möjligheter'.  Med den empiri som nu ligger till hands är historieämnet inte längre en rad filosofiska övningar, men en rad naturvetenskapliga fakta som behöver anordnas och tolkas med sunt förnuft - av en vetenskap som bygger på stringent metodik efter enkla, klassiska ideal, typ; logik, ärlighet och sannfärdighet . Det borde räcka länge på ett diskussionsforum - med mindre man vill göra varje replik till en avhandling.

Då får man bestämma sej för vilken sida av bordet man vill sitta. När vi letar efter svar på luckor i vår historia är det för att hitta svar - inte för att leta mer. Sagornas Sigtuna existerar redan - som fakta, precis som sagornas Alvhem och Helgeå. Alltså fanns här ett Svealand och ett Götaland - redan under järnåldern. Humes empiri behöver ingen falsifikation.

http://no.wikipedia.org/wiki/David_Hume

Utloggad Boreas

• Gode
« Svar #873 skrivet: juli 14, 2011, 02:04 »
Svealand finns första gången omnämnt på 1400-talet, det är fakta. Om nu det som senare blev Svealand var Sveriges vagga och spelar en så viktig roll i Sveriges historia, varför finns det då inte omnämnt i en enda källa innan 1400-talet?

Citera

1. Att återupprepa ett påstående är inget bevis. Alltså svarade du inte på frågan.
2. Du finner ortografin 'Svealand' i ett dokument från 1400-talet. Bevisar det - ad logicam - att begreppet är maksimum eller minimum 600 år...?!

3. För att Snorre skrev på isländska, där man pratade en nordväst-götisk dialekt där kungadömen kallades 'riki' eller 'välde' - så som i "Danariki", "Sviaveldi" och "Sviarike". Annars användes oxå begreppet 'svearna' - som i "Svi-tjod". Att man i modern tid tillagt dessa gamla, välkända begrepp nya och främmande meningar vittnar enbart om ren ignorans, alternativt medvetet fusk.

Citera

Adam av Bremen kallar samma grupp människor för svear ibland och götar ibland. Enligt Adam kunde alltså götar kallas svear. Begreppet Svear kan alltså mycket väl vara ett samlingsnamn på flera olika grupper.

Hur en tysk munk i Tyskland missuppfattat, omskrivit eller blandat begreppen kan knappast användas som bas för inhemsla definitioner. (Har du läst hans beskrivning om vägen till Birka?)

Då står Snorre och en rad isländska sagor trots allt mycket starkare. Sen var det Ortelius, Widsith och Beowulf - vad sa nu dom om saken?   

Citera

På 1100-talet satt sveakungen på Visingsö i Småland. Om vi då följer ditt resonemang så måste Småland ha varit svearnas kärnområde under 1100-talet.

Då läste du inte riktigt. Svealand kunde man knappt flytta neråt Skåne, må veta.

Efter Ynglingaättens fall (1061) fick man - som nämnt - välja konung bland dom jarlar som levde kvar. Då blev oxå götarnas jarlar med i valdagen/eriksdagen/eriksgatan. Eftersom kyrkans ställning på denna tid var väsentligt starkare i Västgötaland vs. Svealand och Hälsingland kom kyrkans preferenser att spela en allt större roll i kungavalen.

Vi kan redan efter kung Sverker d.e. prata om "De götars och svears konung". (Finns inte detta motto bevarad i dokument från Karl Sverkerssons tid...?)

Det är hurosmhälst ingen märkvärdighet att en kung över Götaland fortsätter residera på Visingsö, även om han väljs till 'hela' Sveriges kung - oxå. När man senare får 'venderna' (finnarna) med i alliansen ser man ju att t.ex. Karl Knutsson Bonde fortsätter residera från hemorten Raseborg - i Finland - även efter att han valts till kung av riksrådet - "och alla Sveriges stormän". Det betyder inte just att Sveariket flyttades över havet - men, som du skriver - till sin tid var dessa residenser kärnområden för rikets ledning - i dom aktuella perioder...    ;)

Utloggad Boreas

• Gode
« Svar #874 skrivet: juli 14, 2011, 02:41 »

Det här är grundproblemet i ditt resonemang. Du har föreställningen att om ingen kan bevisa att du har fel så har du rätt.  Det är helt galet och har inget med vetenskap att göra. Det leder bara till att hypoteserna skenar iväg och blir mycket mer omfattande än vad underlaget egentligen medger.

Observera noga att jag inte säger att du har fel, bara att du har på tok för lite på fötterna för att hypotesen skall kunnas ses som stark eller ens trovärdig.

Observera att du nu använder "betraktningar om vetenskapsfilosofi" - oxå kallad digressioner - till att undvika att svara på EN enkel fråga...

Citera

Stärk din hypotes med empiri så ska jag anta din hypotes som stark.  Bevisa götisk kontinuitet i språk och genitik från stenålder till medeltid. Jag föreslår att du börjar med att definiera götar på ett sätt som kan accepteras av fler än dig själv.

Götar har jag ju redan definierad - som efterkommare av fiske-, båt- och handelsfolket som populerade Norden efter istiden. Det finns ju ingen invandring därefter som kan fylla dom specifika kraven som behövs för att anamma en logisk tidsaxel ner till sagornas gutar, götar, hälsingar och norrmän.  Ren deduktion, m.a.o.

Då är dessa pastorala fångstkulturer 'gotiska' - allihop. När detta sen stämmer med spridningen av dom äldsta dialekter i Norden, enligt Gun Widmark -  ett språk redan PA Munch kallade 'gotonska' - så ligger här också en klar och tydlig induktion.

Med ett deduktiv och två indikativ vore det rent av ovetenskapligt att inte undersöka dagens breda empiri närmare och ge grundtesen en grundlig och rejäl undersökning.  Men det är nog för sent att backa från kontinuitetsprincipen. Faktisk tid är inte reversibel eller falsifierbar - men empirisk och definitiv  ;)

Utloggad Boreas

• Gode
« Svar #875 skrivet: juli 14, 2011, 02:56 »
Boreas, jag fattar inte riktigt var du menar att svear respektive götar fanns under vikingatiden!, och vilka källor du baserar det på.. hade götarna och svearna olika språk, olika kulturer osv..? Gärna ett konkret svar!

Vart annars än Sverige skulle dom finnas? I övrigt var dom inte mer olika än dagens götar och svear, eller svenskar och norrmän:

Gemensamt ursprung - biologiskt, språkligt och kulturellt - som utvecklats till två eller tre skilda konstitutioner - med var sina näringsvägar, efter landens olika resurser och befogenheter.  Deras gemene efterkommare bor fortfarande som urinvånare i de samma landskapen, fast dom på senare år har blandat sej rejält och till en stor del blivit stadsbon och 08-or.

Under järnålderns krigsvågor i Europa dras dom in i eländet och speciellt götar vandrar i väg för att hjälpa kusinerna i nuv. Danmark och central-Europa mot romersk invasion.  När Danmark och Skandinavia sen kommer under hot knytas allianserna mellan dom inhemska folken allt starkare, vilket för till att götaländerna införlivas med svearna - under Uppsala dom och ting - och med ett gemensamt överhuvud - från den 'fornstora' Ynglingaätten i SigTuna...

Utloggad Kungsune

• Gode
« Svar #876 skrivet: juli 14, 2011, 08:40 »
Boreas, det här är inte för att vara elak, men sättet Du bygger fram din historiska bild påminner så mycket om Göran Liljeroth så det nästan är kusligt. Ffa hur ni delar uppfattning om deduktiv metodanvändning.

Utloggad Yngwe

• Gode
« Svar #877 skrivet: juli 14, 2011, 09:07 »

Observera att du nu använder "betraktningar om vetenskapsfilosofi" - oxå kallad digressioner - till att undvika att svara på EN enkel fråga...

Det är väl helt enkelt så att jag söker sortera vad vi egentligen vet med hjälp av bevis, medans du söker bevis för vad du redan tycker dig veta.
Skillnaden är enorm, framförallt vetenskapligt. Eftersom du väljer vilka fakta du vill använda dig av är det helt omöjligt att argumentera med dig.
Jag har försökt att göra det sakligt men et går helt enkelt inte.

Utloggad supergeten

• Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
« Svar #878 skrivet: juli 14, 2011, 10:12 »
Bemöt hellre argumenten än prata om "vetenskap" hit och dit. Boreas säger en hel del intressanta saker som helt undviks av er.

Vill man argumentera för att Svear och Götar inte funnits så är det väl ändå det minsta man kan begära... ;)

Utloggad Yngwe

• Gode
« Svar #879 skrivet: juli 14, 2011, 11:27 »
Bemöt hellre argumenten än prata om "vetenskap" hit och dit. Boreas säger en hel del intressanta saker som helt undviks av er.

Vill man argumentera för att Svear och Götar inte funnits så är det väl ändå det minsta man kan begära... ;)

Argumenten är bemötta på så vis att jag sagt att han inte måste ha fel, men att det är väldigt svårt att få ihop argumenten. Läs igen så ser du det.  Och nån slags nivå måste det ju ändå finnas på hur vi diskuterar.  Vi kan inte bara sitta och skriva vad vi tycker och sen inte vara beredda att argumentera för det. Det skulle ju bli rena rama sagostunden.

Mycket av det Boreas skriver är intressant, men mycket är så svårt att få ihop att det kräver ytterligare förklaringar.   Man kan inte bara hävda att götar är arvtagare till fiske/båt/handelskulturen, och sen vidhålla det trots att definitionen av både götar och denna fiske/båt/handels-kultur är riktigt luddig och desutom återfinns i ett område där det finns goda bevis för tidigt och omfattande jordbruk, och sen skylla detta på landhöjningseffekter som medfört förlust av vattenytor.  Bevisen för jordbruk bortförklaras med landhöjning och försvunna vattenytor, vilket tydligt visar att bevisen för detta inte beaktats utan att man sökt en snabb bortförklaring.
Nu är det ju rent ut sagt jäkligt svårt att bortförklara pollenanalyser som visar på jordbruk genom att säga att det var vatten där då. Det är goddag yxskaft!

Sammantaget ger det en bild av en kostruktion bestående av fritt valda argument. Allt som inte passar in kastas på skräphögen.