Här tror jag du är inne på något viktigt. Man måste komma ihåg att begreppet troligen ändrat betydelse genom tiden.
Vad det gäller att begreppet Svealand dyker upp på 1400-talet säger dock ingenting om hur det var på vikingatiden. Detta återspeglar de patriotiska strömmar som fanns under 1400-talet efter Kalmarunionens fall. Att man på 1400-talet kallade området Svealand betyder inte att det var därifrån svearna kom. På 1600-talet var Sverige Atlantis
.
(Att likna Svealandsbegreppet med Atlantis är inte riktigt rättvist, det vet du

Att begrepp ändrat betydelse kan vi fastslå. Så fungerar det.
Våra begrepp förändras alltid. (idag förändras de dock snabbare än vad de gjorde då.)
Detta MÅSTE man hela tiden beakta när man tittar bakåt - vi ser "fotografier", ögonblicksbilder, när vi läser texter och stenar.
Men vi kan, med detta synsätt, se mer saker än om vi bara fokuserar på texten/runstenen.
När allt sätts samman, forntida kult, texter, runstenar, osv..., så bildas en bild, en bild som jag tror har ritats av ett flertal forskare redan - vi tenderar att uppfinna hjulet igen och igen. Men detta är nödvändigt - begrepp måste hela tiden belysas.
Hjulet återuppfinns, men vi ser kanske fler och fler ekrar..?
Ekern som talar om ett Svitjod som mycket tidigare begrepp, där Svear var ett samlingsnamn på dess invånare, är kanske inte hållbar - men väldigt intressant!
Personligen tror jag det finns murkna fragment av en gammal, gammal eker vid namn Svear - beläget vid dagens Svealand. Jag tilltalas av den tanken, men är alltid beredd att förändra min tanke.
Kanske är dessa två helt enkelt samma eker, den murkna är lagad, där man återanvänt de gamla fragmenten..?
...Ber om ursäkt för bildspråket