Författare Ämne: Vilka var egentligen "svearna" under vikigatiden?  (läst 2898755 gånger)

Utloggad Carl Thomas

• Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Vilka var egentligen "svearna" under vikigatiden?
« Svar #600 skrivet: mars 05, 2011, 15:01 »
Vad Svealand hette, innan det fick namnet Svealand under 1400 talet, är intressant.

•   Uppsvear kallades de som bodde ”där uppe”.
•   Nordanskog kallades detta område lite senare.
•   Uppsala Öd nämns  första gången under 1200 talet i landskapslagar och i ett   
             diplom från 1345.
•   Uppland namngavs 1296. (Före 1296 fanns alltså inte Uppland som namn)
•   Svealand namngavs på 1400 talet. (Före 1400 talet fanns alltså inte Svealand
             som namn).

Under lång tid användes begreppet Sunnanskog och Nordanskog vilket jag ser som att man omtalar en helhet. Samma folk, men i två olika områden som avskiljdes med stora skogar.

Hade vi inte varit en enhet hade särskiljande namn på respektive område vuxit fram snabbt.

Den enda förklaringen jag kan hitta är att man hade landskapsindelning och att detta räckte – och att landskapen ingick i landet Svitjod.

Redan på 600 talet fanns i Nordanskog: Närke, Södermanland och Västmanland. Utöver dessa fanns Folklanden Tiohundraland, Fjadryndaland och Attundaland, oftast med egna Kungar. Något egennamn/samlingsnamn för dessa tre folkland fanns alltså inte före 1296.

Eftersom man ”tillhörde” ett landskap, och att dessa ingick i Svitjod, behövdes inget egennamn för hela det område som efter 1400 talet namngavs till Svealand. I stora begrepp räckte det med att säga att man var från Nordanskog.

I Sunnanskog fanns samma indelning. Man var Västgötar och Östgötar och Smålänningar, man kom från Sunnanskog och man bodde i landet Svitjod.

Notera att inte heller Götaland hade ett egennamn. Götaland är en geografisk beskrivning och ett samlingsnamn på Väst- och Östgötar, Värmlänningar, Dalslänningar samt delar av Småland, alltså, Sunnanskog. Något egennamn som rike hade alltså inte heller Götaländerna – eftersom man var indelad i landskap - samt tillhörde landet Svitjod.

Sveakungen var den som styrde över Svitjod. Han stod över Landskapskungarna, ungefär som Riksdagen står över Landshövdingarna idag. Han höll ihop Svitjod, han garanterade lag, ansvarade för religion, mm. Men hans inflytande över landskapens inre styre var troligen svagt.

Att Svear enbart skulle komma från Uppland ser jag som en myt vars ursprung är att man blandat ihop Uppsalakungen med Sveakungen och ansett dessa vara en och samma maktsfär.
 Sveakungen var Kung över Svitjod. Uppsalakungen var en Landskapskung bland andra landskapkungar. En Sveakung kunde komma från vilket landskap som helst, påfallande ofta röstades landskapskungar från Götaländerna fram som Sveakungar.

Återigen, OM nu Svear enbart var från Uppland – varför röstade de då, gång på gång, fram Götar till att bli Sveakungar. Hade de inte några egna Uppländska kandidater? Detta är en viktig fråga eftersom den faktiskt avgör frågan om vilka som var Svear – och vilka som eventuellt inte var det.

Som jag ser det har vi alltså missat hela ”Kungaorganisationen” i vår historia – och det är därför vi diskuterar som vi gör fortfarande efter flera hundra år. ”Sveaskolan” håller stenhårt på att Svear enbart var Upplänningar, att en Uppsalakung var Kung över hela landet - och att Svearna besegrade alla andra landskap i krig.

Läser vi vår Kungaorganisation rätt så fanns sammanhållande Sveakungar redan på 200 talet, ett starkt Svitjod där fred rådde och Landskapen samarbetade för folkets bästa – och därför överlevde vi som nation – mot alla odds.

Vi kan också placera ut alla dessa ”medregenter” som landskapkungar och börja förstå ett skeende som tidigare inte gått att se eftersom vi har läst vår Kungahistoria efter fel förutsättningar. Vi kan t.ex. förstå varför ingen bråkade över namnet Sverige, vi var ju alla Svear – och vi hade i över tusen år haft en gemensam Sveakung – nu permanentade Birger Jarl detta, helt enligt urgammal Svitjod tradition.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Carl Thomas

• Gode
« Svar #601 skrivet: mars 05, 2011, 15:15 »
Att Upplänningar kallat sig för Svear är naturligt eftersom de faktiskt var Svear. Även Götarna var Svear – men de kallade sig troligen oftast för Götar för att urskilja sig från alla de övriga Svearna.

Jag tycker alltså inte att det är märkligt att man namngav Nordanskog till Svealand och Götaländerna till Götaland. Det var helt enkelt det namnbruk som gällde under medeltiden.
Man namngav även Uppland som samlingsnamn för de tre folklanden. Det är värt att notera att de tre folklanden inte döptes till Svealand.

Uppland hade ju varit ett bättre namn för landen ”där uppe”, alltså ett samlingsnamn för alla landskap i Nordanskog – medan Svealand vore ett bättre namn för de tre folklanden – eftersom det var från dessa Svearna kom – enligt gammalt synsätt. Värt att fundera på tycker jag…

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad gangrade

• Veteran
  • Antal inlägg: 594
  • Intresserad amatör
« Svar #602 skrivet: mars 05, 2011, 15:24 »
Vad Svealand hette, innan det fick namnet Svealand under 1400 talet, är intressant.
...
Under lång tid användes begreppet Sunnanskog och Nordanskog vilket jag ser som att man omtalar en helhet. Samma folk, men i två olika områden som avskiljdes med stora skogar.
...
Eftersom man ”tillhörde” ett landskap, och att dessa ingick i Svitjod, behövdes inget egennamn för hela det område som efter 1400 talet namngavs till Svealand. I stora begrepp räckte det med att säga att man var från Nordanskog.
...
Att Svear enbart skulle komma från Uppland ser jag som en myt vars ursprung är att man blandat ihop Uppsalakungen med Sveakungen och ansett dessa vara en och samma maktsfär.
...
Återigen, OM nu Svear enbart var från Uppland – varför röstade de då, gång på gång, fram Götar till att bli Sveakungar. Hade de inte några egna Uppländska kandidater? Detta är en viktig fråga eftersom den faktiskt avgör frågan om vilka som var Svear – och vilka som eventuellt inte var det.

Thomas

Varför skulle det vara intressant vad Svealand kallades före 1400-talet. Det är väl mer intressant varför det kom att kallas Svealand?

Nordanskog - Sunnanskog - det är väl också medeltida benämningar och i så fall knappast relevant för vad som var Svear resp Götar under vikingatiden? Men ett folk - javisst men säkerligen olika stammar med egna styrande - tillhör de samma trosförbund behöver det dock inte betyda motsättningar.

När uppstod "Landskapen"? Då när inga kartritade gränser fanns; fanns det ens ett internt namn på det rike man tillhörde - det är väl nästan alltid utomstående som ger ett område ett namn - först i senare tid när politik blir viktigt så sätter man sina egna namn, eller?

Svear borde nog komma från Uppland, men också sörmland och västmanland där det bevisligen fanns forntida maktcentra och relativt sett talrik befolkning. Just att området senare kom att kallas Svealand är väl bara ett bevis på det - jag är ganska säker på att om man försökt namnge Örkeljunga-trakten Svealand så hade det aldrig riktigt slagit igenom.

Och om nu Svear var från Uppland, så skulle de visst kunna välja kungar från andra stammar inom samma folk - sker inte det bevisligen gång på gång nere på kontinenten under folkvandringstiden och innan? Markomannern Marbod var "kung" över cheruskerna och sedan var Cheruskern Arminius kung över Chatterna - och då handlade det om unioner och inte erövringar. Jag tror att det är svårt att överföra vår syn på kungen och makten på den verklighet som rådde innan det svenska riket faktiskt blev det svenska riket med viss stabilitet och möjlighet att ärva tronen.

jmf med Asar och Vaner, royal families är fortfarande royal families även om deras tidigare "stam" slås ihop med en annan.

;)
Qui tacet, consentit

Utloggad Carl Thomas

• Gode
« Svar #603 skrivet: mars 05, 2011, 15:46 »
Det intressanta är att VARKEN Svealand, eller Götaländerna, hade egennamn. Det finns alltså en orsak till detta.

Union har jag ju pratat mig varm om - och likaså har jag pratat mig varm om att några erövringskrig inte förekom mellan Landskapen – vilket tyder på Union, samarbete, en gensam samlande Sveakung som höll ihop Unionen - och genom detta överlevde vi som nation.

”Sveaskolans” gamla synsätt var det motsatta, Svear fanns enbart i Uppland, Uppsalakungen och Sveakungen var samma person, Svearna lade under sig alla landskap i erövringskrig. Någon Union fanns alltså inte, inte heller samarbete mellan landskapen, allt skedde med våld – och det finns inte ens stöd för denna uppfattning i varken sagor eller källor. Tvärtom, stöd finns för Union och samarbete.

Grundproblemet, som jag ser det, är en gammal lokalpatriotisk syn - och att man trodde att en Uppsalakung och en Sveakung var en och samma person.

Jag tror inte heller att Örkeljungasnubbarna hade köpt detta eftersom de var Skåningar och tillhörde Danmark… ;D  (De hade nog blivit lite irriterade…)

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad gangrade

• Veteran
  • Intresserad amatör
« Svar #604 skrivet: mars 05, 2011, 15:57 »
Precis, Thomas!

Jag talar mig lite varm för unionstänkandet, men det kanske var enklare än så. Vilka "bevis" har vi på motsättningar mellan svear och götar före 1000-talet. Bråvalla-slaget?
Frågan är: fanns det mer motsättningar mellan "svear" och "götar" än t ex mellan olika småkungar inom "svealand".

Se även Birger Jarl på 1200-talet, han var östgöte, och hade släktingar i både västergötland och "svealand".
Qui tacet, consentit

Utloggad Carl Thomas

• Gode
« Svar #605 skrivet: mars 05, 2011, 17:23 »
Idag tror väl ingen på Bråvallaslaget längre? Eller?

Jag har inte använt ordet Union mellan Landskapen, men det skall jag göra i fortsättningen.
Nej, inga krig mellan landskapen finns beskrivet i några källor eller sagor som jag känner till. Tvärtom, man gifte sig mellan landskapen, man tillhörde samma ätt (Svearna) och man samarbetade. För att säkerställa denna Union hade man en Sveakung. Han stod över Landskapskungarna. Landet hette Svitjod.

Sveakungen garanterade lag, samt höll ihop Unionen – och han var enbart Kung över denna Union. (Därför hade vi en lång vana vid Unionskungar när den utökades till att omfatta även Norge och Danmark = det var inget nytt för oss, bara en större Union).

Maktkamper fanns naturligtvis mellan Kungar och lokala små- ätter. Blodsfejder förekom också, mord på Kungar och maktanspråk – men aldrig med några större härar. Det var enbart lokala små fejder – och de verkar inte ha varit speciellt många.

Ingjald Illårde var väl den mest hårdhänte av dessa Kungar. Han utökade sitt rike på 600 talet. Han hade ihjäl 12 andra landskapskungar (Själv var han bara Kung i Tiohundraland, dvs en ”småkung”, han var inte ens Landskapskung – men notera att han i Ynglingasagan kallas för Uppsalakung).

Några andra liknande händelser har jag inte hittat.

Däremot finns det fullt med förhandlingar och överläggningar och varje Sveakung som valdes fick dyrt och heligt lova att hålla alla Landskapslagar och se till att de följdes = han var Kung över Landskapskungarna och en av hans uppgifter var att se till att de inte vrängde lagen till egen fördel.

Jag håller på att specialstudera alla Kungar och medregenter som vi har haft i vår historia. Det är en oerhört intressant bild som växer fram. Ta bara vilken skillnad det medför när Uppsalakungen förhandlar och beslutar någonting – och man förstår att detta gäller enbart Uppland – inte övriga landskap. Eller, när Sveakungen förhandlar och beslutar någonting – då gäller det hela Svitjod.

Jag ser Union och samarbete överallt mellan både Kungar och Landskap. Medregenterna är numera (för mig) Landskapskungar och bilden som växer fram gör att sagor och källor plötsligt passar in oerhört mycket bättre än vad de gör idag. Jag ser ytterst få motsättningar – och inga stora sådana.

Jag kan bortse från hela Uppsaladebatten och Sveadebatten, visst fanns det Uppsalakungar i Uppsala – men dom var ”bara ” Landskapskungar. Adams Upsal var säkert ett hednatempel i Uppsala – allt sådant blir ju bara små lokala företeelser som passar in i den helhetsbild över Svitjod som börjat visa sig.

Jag kan varmt rekommendera synsättet. Bilden som växer fram visar på en genomtänkt samhällsstruktur där samarbete och lagar prioriteras, där den enskilde medborgaren skyddas och där besvärliga frågor löses på tinget – vars dom kan överklagas hos Landskapskungen – med Sveakungen som en ännu högre instans. Jag ser en samhällsstuktur jag tidigare inte trodde fanns.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Anganatyr

• Gode
  • Antal inlägg: 1 268
« Svar #606 skrivet: mars 05, 2011, 18:27 »
Varför skulle det vara intressant vad Svealand kallades före 1400-talet.
Därför att detta konstigt nog brukar användas som argument för att svearna kom från Mälarområdet, trots att begreppet Svealand inte fanns förrän på medeltiden.
Svear borde nog komma från Uppland, men också sörmland och västmanland där det bevisligen fanns forntida maktcentra och relativt sett talrik befolkning.
Här tycker jag det hade varit väldigt intressant att få veta vad du baserar detta ställningstagande på. Vilka källor finns det som stöder detta anser du gangrade (ange gärna citat från källorna)?

Utloggad supergeten

• Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
« Svar #607 skrivet: mars 05, 2011, 18:51 »
...men hur troligt är det att Svealand bara "togs ur luften"? Självklart finns det en koppling mellan svear och svealand. Motsatsen vore ju fånig/konstig..?

Att hävda saker enbart för att det saknas hundraprocentiga källor är inte särskilt bra - man bör ju utgå från lite logik oxå ;)

Utloggad gangrade

• Veteran
  • Intresserad amatör
« Svar #608 skrivet: mars 05, 2011, 18:54 »
Därför att detta konstigt nog brukar användas som argument för att svearna kom från Mälarområdet, trots att begreppet Svealand inte fanns förrän på medeltiden.

Ja, och ännu konstigare hade det varit om befolkningen i området tog avstånd till att området kallades Svealand. Dessutom så fanns det någonstans en folkgrupp som kallades Svear och ingen har, vad jag vet, pekat ut något annat troligare område som deras hemvist.
Vart vill du placera Svearna?

Här tycker jag det hade varit väldigt intressant att få veta vad du baserar detta ställningstagande på. Vilka källor finns det som stöder detta anser du gangrade (ange gärna citat från källorna)?

Åh, lite av uteslutningsmetoden, se ovan, samt fornlämningsbilden i områdena. Alltså, fornlämningarna säger inget om Svear, men att det fanns en befolkning i området.
Wikin säger:
Citera
När skriftliga källor under 900-talet första gången tillåter en närmare bedömning av var svearna bor handlar det om Uppland och Västmanland. Södermanland tycks inte ha räknats till deras område med samma självklarhet.

Källor: Tja, Rimberts krönika om Ansgar nämner Svear i omnämnt området innan begreppet "Svealand" används
Qui tacet, consentit

Utloggad Carl Thomas

• Gode
« Svar #609 skrivet: mars 05, 2011, 20:01 »
1.   Adam skriver att Birka var Götarnas stad = Södermanland måste ha tillhört Götaland .
2.   Adam skriver också att Birka ligger mitt i Svearnas land = alla i Svitjod var Svear.

Om nu Birka ligger mitt i Svearnas land kan inte Birka tillhöra Götaland eftersom Birka då ligger söder om Svearnas land, inte mitt i Svearnas land.

Om nu Birka var Götarnas stad kan inte Birka ligga mitt i Svearnas land eftersom Svearna bodde norr om Birka.

Med min syn är det hela mycket enkelt. Birka låg mitt i Svearnas land - eftersom alla var svear stämmer detta geografiskt – och Birka var Götarnas stad beroende på att det var en Götisk handelsstation för gods österut, vänligen tillhandahållen Götarna av Uppsalakungen. Södermanland tillhörde Nordanskog.

Med min syn spelar det ingen som helst roll vem som regerade i Birka 1095 när detta skrevs - för Birka existerade inte då - och hade inte existerat på drygt 100 år…

Eller?

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Carl Thomas

• Gode
« Svar #610 skrivet: mars 05, 2011, 21:20 »
Erik Jedvardsson (den helige) är en väldigt känd Kung – men ytterst få källor finns om honom.

Han var från Erikska ätten i Götaland, så långt vet vi. Han blev dräpt utanför Kyrkan i Gamla Uppsala där han också begravdes, senare flyttades hans lik till Uppsala.

Ett eventuellt skede i en Svensk maktkamp under 1100 talet:Kung Sverker den äldre, var först Landskapskung i Östergötland. Senare blev han vald av Svearna till Sveakung. Han var Sveakung ca: 1130 till 1156 då han mördades. Han mördades av sin egen Körsven, (högst troligt på uppdrag av Magnus Henriksson).

Ca 1150 (?) valdes hans son Karl Sverkersson till Landskapskung i Östergötland. Far och son regerade samtidigt, med var sin maktsfär, fram till 1156 då Sverker den Äldre mördades.

Ca 1150 var Erik Jedvardsson Kung i Västergötland. 1156 blev han vald till Sveakung och efterträdde då Sverker den Äldre. 1160/62 mördades Erik Jerdvardsson (den Helige) i Uppsala av Magnus Henriksson.

Magnus Henriksson hade eventuellt efterträtt Erik Jedvardsson som Landskapskung i Västergötland 1156.

Karl Sverkersson var Landskapskung i Östergötland fram till 1161 då han blev vald till Sveakung efter att, vid slaget i Örebro, ha dödat Magnus Henriksson.

Magnus Henriksson mördade alltså troligtvis två st Sveakungar i sin ambition att själv bli Sveakung. Efter det första mordet misslyckades hans avsikt i och med att Erik Jedvardsson blev vald till Sveakung efter Sverker den Äldre. Magnus mördade då även honom och antog hans titel som Sveakung, vilket ogillades eftersom titeln Sveakung var en val-titel och den kunde inte erövras i krig.

Sverker den Äldres son, Karl Sverkersson som var Östergötlandskung, var den som ledde motståndet mot Magnus Henriksson, hans drivkraft var troligen hämnd på sin faders mördare – men även möjligheten att själv bli vald till Sveakung kanske var en drivkraft?

Vid slaget vid Örebro 1161 dödades Magnus Henriksson.

Karl Sverkersson blev 1161 vald till Sveakung. Han blev mördad 1167 på Visingsö.

Ovanstående är alltså en sorts maktkamp där en Landskapskung försöker bli Sveakung. Tydligen har han inte förstått att Sveakung blev man enbart genom val?  När han har haft ihjäl 2 st Sveakungar blev det lite för mycket - så en här samlades för att döda honom. Vilket man också gjorde.

I denna lilla berättelse finns det också tre Götar som blivit valda till Sveakungar av Svearna. Ändå kan man se hela detta förlopp som en intern Götaländsk sak.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad supergeten

• Avslutat konto
  • Gode
« Svar #611 skrivet: mars 05, 2011, 22:12 »
Det viktiga är: Svealand benämns just Svealand - utan att folk kräver något annat. Varför skulle Svealand döpas till detta om det inte fanns relevans?
Det hette alltid Svealand, svearnas land, så klart.

Motsatsen vore ju, om inte fånig, så ytterst märklig. Eller?

Utloggad Anganatyr

• Gode
« Svar #612 skrivet: mars 05, 2011, 22:17 »
Ja, och ännu konstigare hade det varit om befolkningen i området tog avstånd till att området kallades Svealand. Dessutom så fanns det någonstans en folkgrupp som kallades Svear och ingen har, vad jag vet, pekat ut något annat troligare område som deras hemvist.
Vart vill du placera Svearna?
Jag tror att den ursprungliga betydelsen av begreppet svear var ett samlingsnamn på alla de människor som var underställda sveakungen (det kunde vara tex en västgöte, en tiundalandsbo osv). De människor som bor runt Mälaren kallas ibland uppsvear i källorna, vilket jag tycker talar för sig själv.
Adam av Bremen skriver i fjärde boken, kapitel 21:
Citera
När man har passerat de danska öarna, öppnas en annan värld för en, nämligen sveonernas land och Nordlandet,
I fjärde boken, kapitel 24 skriver han:
Citera
Förutom de nämnda finns det tallösa andra svenska stammar, om vilka vi vet att endast götarna, värmlänningarna och en del av skridfinnarna har blivit omvända till kristendomen.
Fjärde boken, kapitel 25:
Citera
Jag skall nu ge en kort beskrivning av sveonernas land eller Sverige: i väster innefattar det götarna och samhället Skara, i norr värmlänningarna med skridfinnarna, som styrs från Hälsingland, i söder det förut omtalade baltiska havet i hela dess längd.
Vad det gäller begreppet Svealand är det vanskligt att likställa något från 1400-talet till vikingatiden. Mycket kan ha hänt under denna tidsperiod. Begreppet Svealand skall nog snarare ses i samband med händelserna på 1400-talet då Kalmarunionen faller samman. Detta leder till vurm för det "svenska" under fornstora dar. Det kändaste exemplet på detta är nog den patriotiska dikten "Frihet är det bästa ting" skriven av biskop Thomas i Strängnäs. Kungamakten sitter nu i Stockholm och man vill givetvis ge detta område ett ärorikt förflutet med fornstora dagar. Jag tycker inte alls att det är konstigt att ingen protesterade mot att området kring Mälaren fick namnet Svealand (oavsett om det var historiskt korrekt eller inte).
Åh, lite av uteslutningsmetoden, se ovan, samt fornlämningsbilden i områdena. Alltså, fornlämningarna säger inget om Svear, men att det fanns en befolkning i området.
Vad det gäller fornlämningsbilden finns det rika bygder på fler ställen i dagens Sverige än i just Svealand.

Utloggad Anganatyr

• Gode
« Svar #613 skrivet: mars 05, 2011, 22:20 »
Det viktiga är: Svealand benämns just Svealand - utan att folk kräver något annat. Varför skulle Svealand döpas till detta om det inte fanns relevans?
Det hette alltid Svealand, svearnas land, så klart.

Motsatsen vore ju, om inte fånig, så ytterst märklig. Eller?
Om Svealand har givit namn åt både svearna och Sverige, varför nämns det då inte tidigare i historien. Det måste ju ha spelat en otroligt viktig roll i så fall. Mycket märkligt att begreppet inte nämns tidigare i så fall

Utloggad supergeten

• Avslutat konto
  • Gode
« Svar #614 skrivet: mars 05, 2011, 22:27 »
Om Svealand har givit namn åt både svearna och Sverige, varför nämns det då inte tidigare i historien. Det måste ju ha spelat en otroligt viktig roll i så fall. Mycket märkligt att begreppet inte nämns tidigare i så fall

Absolut, inte... Om vi utgår från att Snorre har rätt - att alla vill knyta sina rötter till Yngve - då är Svearnas land antagligen en sån självklarhet att ingen ansåg att det egentligen behövde skrivas ned. Då var det självklart vart Svealand ligger - och då är det heller inte så konstigt att det heter Svea Rike - källan till kungalängderna. Om än mytologiskt.

Utloggad Anganatyr

• Gode
« Svar #615 skrivet: mars 05, 2011, 22:40 »
Absolut, inte... Om vi utgår från att Snorre har rätt - att alla vill knyta sina rötter till Yngve - då är Svearnas land antagligen en sån självklarhet att ingen ansåg att det egentligen behövde skrivas ned. Då var det självklart vart Svealand ligger - och då är det heller inte så konstigt att det heter Svea Rike - källan till kungalängderna. Om än mytologiskt.

Då är vi åter igen inne på vad den senaste forskningen pekar mot och jag får väl än en gång ta fram Dick Harrissons citat:
Citera
Förr var historien om götarna och svearna oproblematisk. På 1800-talet och under en stor del av 1900-talet ansågs det självklart att svearna var den germansk-språkiga urbefolkningen i Svealand och götarna den likaså germanskspråkiga urbefolkningen i Götaland. Svear tolkades i regel som en samlingsterm för de folk som levde kring Mälaren. Det hände även att man gjorde gällande att termen främst syftade på upplänningar. Götarna skall ha levt "sunnanskog", dvs. söder om Kolmården och Tiveden. Det var också en vanlig uppfattning bland historiker och arkeologer att götar och svear hade politiska och militära organisationer som tidvis låg i konflikt med varandra. Svearna skall, enligt denna hypotes, till slut ha underkuvat götarna och därmed gett namn till riket Sverige.
      Så tror vi inte i dag. Vad som framför allt stjälper hypotesen är den totala bristen på belägg. Det är omöjligt att acceptera att Sverige skall ha grundats och namngivits genom att ett folk erövrat ett annat trots att inte en enda källa nämner erövningen. Men problemet är större än så. Vad var egentligen svear och götar? Vilka grupper, och vilken typ av grupper, avsågs med sådana termer? Vilka människor hade intresse av att kalla sig svear respektive götar?

Vi har även varit inne på att sve i Svea rike kan betyda två, alltså de två rikena.

Utloggad dersa

• Veteran
  • Antal inlägg: 579
« Svar #616 skrivet: mars 05, 2011, 22:46 »
Supergeten, om du nu har rätt varför heter Sverige inte Svitjod och varför heter inte Svealand Svitjod??? ???

Utloggad supergeten

• Avslutat konto
  • Gode
« Svar #617 skrivet: mars 05, 2011, 22:47 »
Då är vi åter igen inne på vad den senaste forskningen pekar mot och jag får väl än en gång ta fram Dick Harrissons citat:Vi har även varit inne på att sve i Svea rike kan betyda två, alltså de två rikena.

Visst, vi spekulerar - men betänk då min tanke:
Det handlar inte om några slag där nån underkuvats - Svearna är mytologiskt urstarka - de är guda och kungalängden som alla vill tillhöra...

Sålunda blir alla begrepp förståeliga, nästan mer så än tanken på ett urtidigt Svitjod - där ett samarbete hela tiden legat som en fond. Även om jag mer och mer även gillar den tanken.

Utloggad supergeten

• Avslutat konto
  • Gode
« Svar #618 skrivet: mars 05, 2011, 22:50 »
Supergeten, om du nu har rätt varför heter Sverige inte Svitjod och varför heter inte Svealand Svitjod??? ???

Sverige heter ju Svitjod. Om än på Island...

Men återigen: jag spekulerar och funderar - och jag har garanterat läst mycket mindre om dessa saker än de andra skribenterna på detta fantastiska forum! :)

Utloggad Anganatyr

• Gode
« Svar #619 skrivet: mars 05, 2011, 22:52 »
Visst, vi spekulerar - men betänk då min tanke:
Det handlar inte om några slag där nån underkuvats - Svearna är mytologiskt urstarka - de är guda och kungalängden som alla vill tillhöra...

Sålunda blir alla begrepp förståeliga, nästan mer så än tanken på ett urtidigt Svitjod - där ett samarbete hela tiden legat som en fond. Även om jag mer och mer även gillar den tanken.
Men då kvarstår ändå frågan. Vilka var svearna?