Författare Ämne: Vilka var egentligen "svearna" under vikigatiden?  (läst 2902563 gånger)

Utloggad Castor

• Veteran
  • Antal inlägg: 864
SV: Vilka var egentligen "svearna" under vikigatiden?
« Svar #360 skrivet: februari 08, 2011, 08:31 »
Jag tror att nummer 3 Orosius 418 ska strykas. Omnämnandet av Sweon finns väl bara i Alfred den stores engelska version från 890-talet (med Ottars och Wulfstans reseberättelser).

Utloggad Carl Thomas

• Gode
  • Antal inlägg: 2 876
« Svar #361 skrivet: februari 08, 2011, 19:31 »
Castor, tack för din kommentar.
Så här lyder kommentaren om Oroisius:

Orosius nämner inte själv svearna på 400-talet. Den notisen skrevs nämligen inte av honom själv utan ingår i en kompletterande del som skrevs i slutet av 800-talet när hans verk översättes till fornengelska. Även Ottars och Wulfstans reseskildringar ingick som bilagor i den översättningen och alla är därför mer eller mindre samma källa.

Castor:  Jag tror att nummer 3 Orosius 418 ska strykas. Omnämnandet av Sweon finns väl bara i Alfred den stores engelska version från 890-talet (med Ottars och Wulfstans reseberättelser).

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Anganatyr

• Gode
  • Antal inlägg: 1 268
« Svar #362 skrivet: februari 08, 2011, 20:59 »
Svearna nämns flera gånger i Rimberts "Ansgars levnad". Är det någon som vet hur ordet stavas i orginal på latin?

Utloggad tty

• Gode
  • Antal inlägg: 1 554
« Svar #363 skrivet: februari 08, 2011, 22:20 »
Svearna nämns flera gånger i Rimberts "Ansgars levnad". Är det någon som vet hur ordet stavas i orginal på latin?

Sueonum. Vita Anskarii finns här:

http://www.archive.org/stream/vitaanskariiauc00waitgoog#page/n37/mode/2up

Utloggad tty

• Gode
« Svar #364 skrivet: februari 08, 2011, 22:42 »
Jag har förresten kommit på ytterligare en ungefär samtida källa som nämner Svear. Det är Annales Bertiniani som under år 839 nämner några Rhos som följt med en bysantinsk delegation till Ludvig den fromme, eftersom de p g a krig inte kunde återvända den vanliga vägen. Kejsaren förhörde dem och upptäckte att de var Sueonum.

Detta tycks vara den enda källa uttryckligen identifierar ruser med svear, och troligen också det äldsta omnämnandet av ruser, en generation före det traditionella datumet för Rurik.

Annalerna finns här:

http://www.archive.org/stream/annalesbertinia00waitgoog#page/n34/mode/2up

Utloggad Carl Thomas

• Gode
« Svar #365 skrivet: februari 08, 2011, 22:54 »
Tack tty - detta fanns redan på position 13.Detr du skrev ligger som kommentar numera.. ;D

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Ola Nilsson

• Medlem
  • Antal inlägg: 67
« Svar #366 skrivet: februari 08, 2011, 22:59 »
Jag fick just en uppdatering av Thomas utmärkta Excel-fil. Tack Thomas!

Det som jag tyckte "stack ut" var att termen "Swēorice" användes i Beowulf. Vad finns det mer för belägg för tidig användning av uttrycket Svea rike?

Utloggad Boreas

• Gode
  • Antal inlägg: 5 477
« Svar #367 skrivet: februari 08, 2011, 23:59 »
En intressant detalj!

Ett parallellt namn finns också i Beowulfs i utrycket "Eormanoricis".

Citera
"eastan of Ongle, Eormanrices..."

Dessa 'jör-män' hade även sin egen nationella Midgårdsorm kallad "Jörmund-gand" och en konung som fick heta "Jörmun-rek" - alltså 'Jör-manna-kungen'. (Jmfr. oxå: Jö/Gö + ta/te).

En parallell till fornsvenskans kunganamn E-rik har varit utgångspunkt för såväl E-riksgata och E-riksdag, såväl som titulaturen reks/rex/regis. Kunganamnet E-rik ger alltså substans till ordet "rike" - och begreppet 'kungadöme'.

Beowulfs 'Sweorice' tör alltså vara ett kungadöme redan på den tid Agne och Vanlande rådde som kungar i 'Sithune'...  8)

“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad tty

• Gode
« Svar #368 skrivet: februari 09, 2011, 09:22 »
Eormenric/Jormunrek kan identifieras med den gotiske kungen Ermanarik som dog ca år 375.

Utloggad Anganatyr

• Gode
« Svar #369 skrivet: februari 09, 2011, 20:27 »
Sueonum. Vita Anskarii finns här:

http://www.archive.org/stream/vitaanskariiauc00waitgoog#page/n37/mode/2up
Tack tty  ;D. Det var en riktigt bra sida du gjorde en länk till.

Utloggad Anganatyr

• Gode
« Svar #370 skrivet: februari 11, 2011, 20:23 »
Jag undrar om det är någon som har koll på hur detta resonemang går i Norge och Danmark? Finns det någon motsvarande debatt som den om Svitjod/sweorice som finns här i Sverige?

Utloggad Carl Thomas

• Gode
« Svar #371 skrivet: februari 11, 2011, 22:31 »
Intressant tanke!

Hur har namnet Sveoner utvecklats genom tiderna - och hur har namnen i Norge och Danmark utvecklats under motsvarande tid. Kanske kan vi jämföra och se någonting där?

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Anganatyr

• Gode
« Svar #372 skrivet: februari 12, 2011, 11:40 »
Hittade en intressant artikel om de "svear" som nämns av Tacitus i Fornvännen (J.Svennung, "Svearnas ö och sithonerna hos Tacitus", Fornvännen 1962):
http://fornvannen.se/pdf/1960talet/1962_193.pdf

Utloggad Castor

• Veteran
  • Antal inlägg: 864
« Svar #373 skrivet: februari 12, 2011, 12:33 »
Själva begreppet Germania är ganska tydligt definierat som ett område begränsat av floderna Rhen, Donau och Wisla samt av "Oceanen" (med stort O) i norr. Denna definition möter vi hos Tacitus såväl som hos Plinius d.ä. och Ptolemaios. De gamla romarna kände uppenbarligen inte till Skandinaviska halvön, därför är det inte troligt att Tacitus skulle ha något att berätta om dess invånare.

Utloggad Sindre

• Gode
  • Antal inlägg: 1 007
« Svar #374 skrivet: februari 12, 2011, 13:53 »
Själva begreppet Germania är ganska tydligt definierat som ett område begränsat av floderna Rhen, Donau och Wisla samt av "Oceanen" (med stort O) i norr. Denna definition möter vi hos Tacitus såväl som hos Plinius d.ä. och Ptolemaios. De gamla romarna kände uppenbarligen inte till Skandinaviska halvön, därför är det inte troligt att Tacitus skulle ha något att berätta om dess invånare.

Kan det inte ha varit så enkelt att de som bodde på den skandinaviska halvön inte räknades som germaner utan istället suiones?
« Senast ändrad: februari 12, 2011, 14:26 av Sindre »

Utloggad Anganatyr

• Gode
« Svar #375 skrivet: februari 13, 2011, 12:50 »
När jag läste artikeln tänkte jag på högarna i Gamla Uppsala (som av vissa anses vara kvinnogravar) och andra rika kvinnogravar från järnåldern. I artikeln på sidorna 206-207 står det:
Citera
Till slut må här - utöver den ovan diskuterade frågan om ö eller halvö hos svearna - ytterligare ett par ord tillfogas angående den möjliga grundvalen för Tacitus notis om de med svearna besläktade sithonernas kvinnoregemente.
På sidan 207 står det:
Citera
Sithonerna är svionerna "lika i allt utom i ett avseende: de ha en kvinna som sin härskare.
Även Adam av Bremen är inne på ett kvinnoland. Kan det ha funnits något verkligt "kvinnoland" i Skandinavien någon gång under järnåldern?

Utloggad supergeten

• Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
« Svar #376 skrivet: februari 13, 2011, 13:15 »
När jag läste artikeln tänkte jag på högarna i Gamla Uppsala (som av vissa anses vara kvinnogravar) och andra rika kvinnogravar från järnåldern. I artikeln på sidorna 206-207 står det:På sidan 207 står det:Även Adam av Bremen är inne på ett kvinnoland. Kan det ha funnits något verkligt "kvinnoland" i Skandinavien någon gång under järnåldern?

Mycket tyder på det, gamla uppsala, båtgravarna i badelunda osv. Dessa saker påvisar en helt annan kvinnlig historia än den som vi förmedlar.

Väldigt märkligt, måste man ju säga(?)

...min personliga favorit är ändå odendisastenen - den säger mycket om hur lite vi säger om kvinnan i historien...

Utloggad Carl Thomas

• Gode
« Svar #377 skrivet: februari 13, 2011, 17:21 »
Det finns många omnämnanden om ett ”Kvinnoland”. Det har ju förklarats i vår historia att det är en felöversättningen från Kvänernas land - bland annat.

Men det är en intressant fråga. Kvinnogravarna i Badelunda och GU kan ju faktiskt vara början på en förklaring till detta ”Kvinnoland” som omnämns – och det vore ju en fantastik sak om vi kunde koppla ihop sagor och källor med arkeologi och DNA/könsbestämning. DET vore makalöst – och det skulle ge en helt annan bild av sagornas faktainnehåll.

Jag tror nu inte att alla högarna i GU är gravar över kvinnor. Men vi har annat att tänka på än den detaljen – kanske finns det många storhögar runt om i landet som är gravar över kvinnor? Problemet är att de inte är utgrävda. Så vi vet inte. Men det är en möjlighet som jag tycker är värd att man fundera lite över.

Kan det vara så att vi haft en tidsperiod där vi hade Drottningar istället för Kungar – och att dessa Drottningar gravlades i storhögar? Inte enbart i Gamla Uppsala alltså, jag tror vi måste se ett större område än så. I alla landskap finns stora gravhögar.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad supergeten

• Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
« Svar #378 skrivet: februari 13, 2011, 17:52 »
Det finns många omnämnanden om ett ”Kvinnoland”. Det har ju förklarats i vår historia att det är en felöversättningen från Kvänernas land - bland annat.

Men det är en intressant fråga. Kvinnogravarna i Badelunda och GU kan ju faktiskt vara början på en förklaring till detta ”Kvinnoland” som omnämns – och det vore ju en fantastik sak om vi kunde koppla ihop sagor och källor med arkeologi och DNA/könsbestämning. DET vore makalöst – och det skulle ge en helt annan bild av sagornas faktainnehåll.

Jag tror nu inte att alla högarna i GU är gravar över kvinnor. Men vi har annat att tänka på än den detaljen – kanske finns det många storhögar runt om i landet som är gravar över kvinnor? Problemet är att de inte är utgrävda. Så vi vet inte. Men det är en möjlighet som jag tycker är värd att man fundera lite över.

Kan det vara så att vi haft en tidsperiod där vi hade Drottningar istället för Kungar – och att dessa Drottningar gravlades i storhögar? Inte enbart i Gamla Uppsala alltså, jag tror vi måste se ett större område än så. I alla landskap finns stora gravhögar.

Thomas

Hur är det med de grävda gravar vi har? Många är ju könsbestämda efter föremål - kan inte någon driven arkeolog/osteolog gå igenom alla lager och titta om det alltid handlar om män i dessa fall? Jag tvivlar starkt på det.

Men det kanske inte ens går att se, annars skulle väl detta vara gjort för länge sedan antar jag, amatör som jag är :)

Utloggad Karlfredrik

• Gode
  • Antal inlägg: 2 346
« Svar #379 skrivet: februari 13, 2011, 20:38 »
Citat Carl Thomas:
Citera
Kvinnoön finns jui omtalat hos den judiska handelsmannens från Spaniens berättelse från 900-talet, han kunde ju inte skandinaviska och kände inte till ordet "kvinnor"