Kvinnolandet, kort sammanfattning.
Sveriges urbefolkning styrdes av kvinnor och var alltså ett matriarkaliskt samhälle. Vanerna invandrade i landet och urbefolkningen tvingades fly till kargare delar av inlandet, samt norrut till Nordanskog. Deras gravskick var dösar, gånggrifter, hällkistor och domarringar, de senare tjänstgjorde även som kultplatser.
De främjade handel och byggde upp handelsstationer, bl.a. Birka i Mälaren.
De sökte stöd i olika folkslag mot vanerna, bland annat av invandrande Heruler (ev, persier) samt lät dem få en fristad och bosätta sig i bl.a. Vendel.
De gifte sig med Herulernas Hövdingar och tog till sig deras gravskick (storhögar) som lades traditionellt i de gamla gravfälten.
Drottningarna styrde sitt rike medan deras män, Kungarna, tog in skatt, ledde styrkorna i krig, samt förhandlade med andra landsdelars Kungar. Efterhand gick den totala makten över till Kungarna.
Ovanstående är en mycket kortfattade beskrivning som jag, måste jag erkänna, med häpnad läste på nätet. Lite kul faktiskt – och en intressant tanke.
Låt mig förvirra alla begrepp lite.
Våra storhögar, samt en hel del båtgravar, visar sig vara kvinnogravar, alltså drottninggravar, inte Kungsgravar – och det gäller ALLA dessa storhögar, även de i Götaland som inte är utgrävda.
Var står vi då? Har vi ett matriarkaliskt styre vid denna tidpunkt i vår historia? Eller skall vi förklara dessa kvinnogravar som mycket hedrade prästinnor? Och vart tog då Kungarnas gravar vägen?
Vilka var dessa Vaner som trängde undan urbefolkningen? Blev de Götar? – medan Svearna är en rest av urbefolkningen?
Hur förklara Vendel i det hela – den kulturen poppar ju upp i vår historia utan föregående varning – från ingenting och från sparsamma fynd från tidigare tider. Invandrande Heruler? Invandrande Persier? Vilka var dom egentligen – kan vi utföra en DNA undersökning på vendelgravarnas invånare för att se varifrån dessa kom?
Är Uppsala Högar könsblandade gravar, alltså en kvinnograv samt en mansgrav(de två utgrävda högarna) – kan detta då visa på den tid då Drottningstyre övergick till Kungastyre?
Sagorna berättar ju lite om ett kvinnoland i Östra Svitjod. Några har hänfört detta till Hälsingland, andra till Uppland. Sagor är sagor, men ligger det någon sanning bakom?
Skulle Götar vara Vender och Svear Sveriges urbefolkning? Det är ju en möjlighet naturligtvis som jag tycker vi borde titta närmare på faktiskt. Zweiriki, två riken, Svear och Vender – Sverige – Svears och Venders Konung? Jag tvivlar faktiskt – men skall vi titta på det här bör vi ju titta fördomsfritt.
Thomas