Författare Ämne: Vilka var egentligen "svearna" under vikigatiden?  (läst 2897426 gånger)

Utloggad Carl Thomas

• Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Vilka var egentligen "svearna" under vikigatiden?
« Svar #320 skrivet: februari 01, 2011, 22:27 »
Jag har försökt, det går inte, allt flyttar på sig - och det går inte att redigera...
Jag skall höra med Gorm om han har någon lösning.

Om inte, sänd mig ett email så skickar jag filen till er.

PS, har ni sett denna hemsida?
http://www.tacitus.nu/svenskhistoria/

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad tty

• Gode
  • Antal inlägg: 1 554
« Svar #321 skrivet: februari 01, 2011, 23:00 »
Glöm inte att Svitjod också är nämnt på två runstenar, på Aspastenen i Södermanland på ett sådant sätt att det är uppenbart att Södermanland var en del av Svitjod och på en skånsk sten (DR 216) på ett sätt som visar att Skåne inte var det.
Båda kan väl grovt dateras till 1000-talet.

Utloggad Boreas

• Gode
  • Antal inlägg: 5 477
« Svar #322 skrivet: februari 02, 2011, 00:26 »
Osmunds gravsten är inte in situ och jag tror inte det finns några uppgifter på den nu bevarade inskriftens ålder. Vi rör oss begreppsmässigt i Adams tid.
Beowulfkvädet tecknades ned någon gång mellan andra hälften av 600-talet och 900-talet. Närmare datering än så fanns inte i mitt ex.(översatt till modern engelska av Seamus Heaney)

Engelskmännen hade inte Å i alfabetet den gången häller. Därför skrivs svensken Åsmunds namn med O.

I en legend från Götaland förklaras han heta Åsmund från Sibbarp och varit vigd till präst i den engelska kyrkan. Emund gamles gjorde honom till hovbiskop efter kontroverserna med Bremen-kyrkan efter att Sigfrid/Adalvard hade anordnat korståget i österled och förorsakat Anund Jacobs död 1050.

I den berømte katedralen i Ely i England finns hans grav med teksten: "Osmundus e Suedia obiit anno Domini MLXVII". Alltså dog han i det Herrens år 1067.

Det tyder på att Bremen-kyrkan slagit tillbaka och återerövrat makten i Växsjö och Skara, efter Emunds död (1061), varför Asmund/Osmund fått resa i exil...

“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Carl Thomas

• Gode
« Svar #323 skrivet: februari 02, 2011, 02:36 »
Tack tty, även dessa runstenar är inlagda i filen!

Har vi glömt något annat?

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Karlfredrik

• Gode
  • Antal inlägg: 2 346
« Svar #324 skrivet: februari 02, 2011, 09:42 »
Den som är nyfiken på källorna kan gå till Ernst Dümmlers bok, och slå upp i index, där får man en mycket noggran genomgång av relevanta källor om sveariket och Danmark från 700-talet och framår:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ernst_D%C3%BCmmler

Utloggad Kungsune

• Gode
  • Antal inlägg: 1 424
« Svar #325 skrivet: februari 02, 2011, 10:24 »
Lars Gahrn samlade begreppen i sin avhandling också. Sedan finns en rad c och d uppsatser i såväl arkeologi som historia som gjort dylika sammanställningar. Några finns online. Till och med Lars Gahrn medgav att götar ofta kallas för svear så det är inget konstigt med det.
Det är ju den inskränkta betydelsen som 1200-talsskrifterna Hervarasaga och ynglingasaga ger i svitjodbeskrivningen som skulle kunna speglas på något sätt men ingen har kunnat presentera något hållbart begreppssystem som stöder det. Förhoppningen har ju varit att man skulle kunna, med källornas stöd, komma till odiskutabla frågeställningar som skulle kunna testas mot det arkeologiska materialet. Personligen tror jag inte källorna håller för det. Som tidigare konstaterats är det nya hittills okända källor som måste till.

Utloggad Yngwe

• Gode
  • Antal inlägg: 5 702
« Svar #326 skrivet: februari 02, 2011, 10:38 »
Egentligen har man väl kommit ganska långt bara genom att se att sveabreppet ibland innefattar även det vi ofta kallar götar och kanske även vice versa.  En hel del klassiska trätoämnen måste därmed ses i helt nytt ljus
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Kungsune

• Gode
« Svar #327 skrivet: februari 02, 2011, 11:10 »
Ja, absolut. Det är en helt annan ton i diskussionerna nu.
Frågeställningarna har blivit bättre och jag är mer optimistisk än jag låter.
Jag tänker att digitaliseringen av handskriftssamlingar inom kommande 10 år kommer att ge något. Tänk bara att alla kloster av nödo skulle skicka en rapport varje år till moderklostret. Ex Cistersienser till Citeux. I dessa rapporter var förutom klostrets egen verksamhetsberättelse även en lägesbeskrivning om riket och regionen där de verkade. Bara från Östergötland bör det ha tecknats ned ett hundratal sådana på 1100-talet. Visst har merparten brunnit upp och försvunnit på allehanda sätt. Men några måste ha överlevt i form av bokpärmstoppning och annat.

Utloggad Anganatyr

• Gode
  • Antal inlägg: 1 268
« Svar #328 skrivet: februari 02, 2011, 19:49 »
Tusen tack för boktipsen Karlfredrik och Kungsune. Det uppskattas verkligen.

Utloggad Anganatyr

• Gode
« Svar #329 skrivet: februari 02, 2011, 20:41 »
På Sædingerunstenen från Lolland i Danmark finns en runsten som omtalar "särsvear". Runstenen är daterad till slutet av 900-talet. En dansk översättningen av runorna är:
Citera
Thyra fik udført denne Sten efter Krog sin Husbond. Men han var da alles Overmand. Særsveernes og Syddanernes Stridigheter endte Sø-Kongen, af navnkundige end bedst. Han var da Særsveernes Aag.
Enligt en dansk förklaring skall särsvearna betyda:
Citera
de fra de øvrige Sveer udskilte
och
Citera
de Svenskere, der har bosat sig for sig.
Hur ser ni på detta? Är det någon som har orginaltexten översatt till latinska bokstäver?

Utloggad Carl Thomas

• Gode
« Svar #330 skrivet: februari 02, 2011, 20:45 »
https://cid-03e9bfb7767861bf.office.live.com/view.aspx/RE%20Svear%5EJ%20Svirjod%5EJ%20G%c3%b6tar/Sp%c3%a5ren%20efter%20svearna.doc?Bsrc=Docmail&Bpub=SDX.Docs

Ovanstående länk är en B uppsats jag fått från författaren av densamma idag. Den är absolut läsvärd och passar i denna debatt.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Anganatyr

• Gode
« Svar #331 skrivet: februari 03, 2011, 21:06 »
Glöm inte att Svitjod också är nämnt på två runstenar, på Aspastenen i Södermanland på ett sådant sätt att det är uppenbart att Södermanland var en del av Svitjod och på en skånsk sten (DR 216) på ett sätt som visar att Skåne inte var det.
Båda kan väl grovt dateras till 1000-talet.

Jag antar att det där med den skånska runstenen i Simris som nämner att Skåne inte var en del av Svitjod var en pik till mig. Vi har ju även berört detta lite i tråden om Blekinge. Precis som man inte kan förutsätta att det vikingatida Svitjod hade samma gränser som dagens Sverige, kan man inte heller förutsätta att det vikingatida Skåne hade samma gränser som som dagens Skåne. Om vi tar Wulfstan tex nämner han både Skåne och Blekinge, men han utelämnar "smålandet" Lister mellan Blekinge och Skåne. Lister inordnas under Blekinge landsting under andra halvan av 1500-talet. År 1618 överförs Lister till Västra härad i Blekinge. Om Wulfstan missat ett "småland", kan han då inte ha missat ett till? Många har pekat på att Kristianstadslätten var ett eget "småland" under vikingatiden och inte en del av Skåne. En del har till och med velat gå så långt att de satt ett namn på detta "småland", nämligen Vætland. Här finns bla en "svensk" runsten daterad till 1000-1050. Ca 1075 består myntfynden på Kristianstadslätten av 100% danska mynt, från 1100-talet finns de första skriftliga källorna som omtalar att den danske kungen har makt över området. År 1135 skänkte den danske kungen Erik Emune gods till försörjning av en präst vid domkyrkan i Lund. Egendomen låg i "villa Failkinn" (idag Fjälkinge). I början skrivs Vætland utan tillägget härad (det står som ett eget begrepp), det är först senare som härad läggs till. Detta har inte heller Alsmarc Gærd eller Gudhesbo (idag Göinge). Det är först under 1200-talets mitt som de får härad som tillägg. De som har forskat på detta område har därför föreslagit att vi i nordöstra Skåne under vikingatiden hade två "småländer", nämligen Göinge och Villand som inte var en del av Skåne så här tidigt. Det är så jag ser på det hela.

Utloggad tty

• Gode
« Svar #332 skrivet: februari 03, 2011, 22:17 »
Jag antar att det där med den skånska runstenen i Simris som nämner att Skåne inte var en del av Svitjod var en pik till mig.

Inte alls, jag ville bara påpeka vad som faktiskt kan utläsas av de magra källor vi har från 1000-talet.

Att Villand och Göinge ursprungligen inte hörde till Skåne låter inte alls orimligt. Vi har ett liknande förhållande i Östergötland, där Kinda och Ydre numera är härader, men tidigare sannolikt var separata folkland (och troligen räknades till Småland i vid mening).
Andrs sådana exempel på troliga äldre enheter i landskap är t ex Rek, Rauningi, Sila och Tör i Södermanland. Och Småland är ju en hel "konfederation" som Frans G. Bengtsson uttryckte saken.

Utloggad Carl Thomas

• Gode
« Svar #333 skrivet: februari 04, 2011, 00:06 »
Kvinnolandet, kort sammanfattning.

Sveriges urbefolkning styrdes av kvinnor och var alltså ett matriarkaliskt samhälle. Vanerna invandrade i landet och urbefolkningen tvingades fly till kargare delar av inlandet, samt norrut till Nordanskog. Deras gravskick var dösar, gånggrifter, hällkistor och domarringar, de senare tjänstgjorde även som kultplatser.

De främjade handel och byggde upp handelsstationer, bl.a. Birka i Mälaren.

De sökte stöd i olika folkslag mot vanerna, bland annat av invandrande Heruler (ev, persier) samt lät dem få en fristad och bosätta sig i bl.a. Vendel.

De gifte sig med Herulernas Hövdingar och tog till sig deras gravskick (storhögar) som lades traditionellt i de gamla gravfälten.

Drottningarna styrde sitt rike medan deras män, Kungarna, tog in skatt, ledde styrkorna i krig, samt förhandlade med andra landsdelars Kungar. Efterhand gick den totala makten över till Kungarna.

Ovanstående är en mycket kortfattade beskrivning som jag, måste jag erkänna, med häpnad läste på nätet. Lite kul faktiskt – och en intressant tanke.

Låt mig förvirra alla begrepp lite.

Våra storhögar, samt en hel del båtgravar, visar sig vara kvinnogravar, alltså drottninggravar, inte Kungsgravar – och det gäller ALLA dessa storhögar, även de i Götaland som inte är utgrävda.

Var står vi då? Har vi ett matriarkaliskt styre vid denna tidpunkt i vår historia? Eller skall vi förklara dessa kvinnogravar som mycket hedrade prästinnor? Och vart tog då Kungarnas gravar vägen?

Vilka var dessa Vaner som trängde undan urbefolkningen? Blev de Götar? – medan Svearna är en rest av urbefolkningen?

Hur förklara Vendel i det hela – den kulturen poppar ju upp i vår historia utan föregående varning – från ingenting och från sparsamma fynd från tidigare tider. Invandrande Heruler? Invandrande Persier? Vilka var dom egentligen – kan vi utföra en DNA undersökning på vendelgravarnas invånare för att se varifrån dessa kom?

Är Uppsala Högar könsblandade gravar, alltså en kvinnograv samt en mansgrav(de två utgrävda högarna)  – kan detta då visa på den tid då Drottningstyre övergick till Kungastyre?

Sagorna berättar ju lite om ett kvinnoland i Östra Svitjod. Några har hänfört detta till Hälsingland, andra till Uppland. Sagor är sagor, men ligger det någon sanning bakom?

Skulle Götar vara Vender och Svear Sveriges urbefolkning? Det är ju en möjlighet naturligtvis som jag tycker vi borde titta närmare på faktiskt. Zweiriki, två riken, Svear och Vender – Sverige – Svears och Venders Konung? Jag tvivlar faktiskt – men skall vi titta på det här bör vi ju titta fördomsfritt.

Thomas

Historia är färskvara.

Utloggad AndreasE

• Gode
  • Antal inlägg: 2 947
« Svar #334 skrivet: februari 04, 2011, 11:11 »
Hur förklara Vendel i det hela – den kulturen poppar ju upp i vår historia utan föregående varning – från ingenting och från sparsamma fynd från tidigare tider. Invandrande Heruler? Invandrande Persier? Vilka var dom egentligen – kan vi utföra en DNA undersökning på vendelgravarnas invånare för att se varifrån dessa kom?

Det är ju knappast så att "vendelkulturen" helt plötsligt poppar upp utan varning. Båtgravarna dyker upp som en ganska plötslig företeelse, men samma gravfält har oftast tidigare kammargravar enligt det under folkvandringstid gängse mönstret, vilket tyder på kontinuitet på boplatserna. Sen anlades i snitt endast en båtgrav per generation, medans alla andra som bodde på de platserna fick helt vanliga brandgravar. Djurornamentiken som är så typisk för vendeltid börjar utvecklas under folkvandringstid, och vi ser knappast några klara avbrott i dess utveckling.

Är inte hela den här grejen med stora folkvandringar där avlägsna stammar besående av tusentals människor helt plötsligt kommer och ersätter eller tar över ett område ganska utdaterad? Vi vet att det hände till viss grad på kontinenten (men inte heller där lär det ha handlat om totalt befolkningsutbyte säskilt ofta) i mitten av första årtusendet, men idén att en hel "folkstam" från persien skulle vandrat hit och introducerat en ny kultur låter mycket långsökt.

Utloggad Mats Hansson

• Gode
  • Antal inlägg: 1 806
« Svar #335 skrivet: februari 04, 2011, 11:38 »
Brukar man inte dra in järnhanteringen/distributionen i resonemanget kring den här rikare eliten som tycks uppstå i Vendel/Valsgärde/Badelunda osv. under perioden ifråga?

/Mats

Utloggad Castor

• Veteran
  • Antal inlägg: 864
« Svar #336 skrivet: februari 04, 2011, 13:17 »
Ja, ...och tjära.

http://www.vendelbygden.se/html/index.html

Citera
I samband med utgrävningarna inför nya E4:an har man gjort många fynd av vendeltida tjärgropar. Detta tolkas så att tjärframställning (och försäljning) var en bidragande orsak till välståndet i Vendel. Tjäran användes bl. a. till impregnering av båtar och hus, läderarbeten, smaksättning och mycket annat. Under 1600-talet var tjäran Sveriges tredje största exportprodukt.

Utloggad tty

• Gode
« Svar #337 skrivet: februari 04, 2011, 15:39 »
Är inte hela den här grejen med stora folkvandringar där avlägsna stammar besående av tusentals människor helt plötsligt kommer och ersätter eller tar över ett område ganska utdaterad? Vi vet att det hände till viss grad på kontinenten (men inte heller där lär det ha handlat om totalt befolkningsutbyte säskilt ofta).

Ta och jämför kulturer och språk på kontinenten 300, 600 och 900 v. t. Det är inte små områden där minst ett fullständigt utbyte skett. Nästan hela Storbritannien, Bretagne, Belgien-Rhenlandet, Tyskland öster om Elbe, Polen, Österrike, Ungern, Tjeckien, Slovakien, nästan hela Balkan, stora delar av Ryssland och Ukraina, större delen av Anatolien, större delen av Nordafrika.

Utloggad tty

• Gode
« Svar #338 skrivet: februari 04, 2011, 15:39 »
Ursäkta detta. Jag råkade registrera samma text två gånger.

Utloggad Kungsune

• Gode
« Svar #339 skrivet: februari 04, 2011, 16:26 »
Ja, tendensen idag (internationellt sett) är snarare att man börjar inse att man nog underskattat gamla historieskrivare. Folkförflyttningarna har varit väldiga. Man kan bara tänka sig det vakum som uppstod när romarna släppte brittannien. Inte minst för Skandinavier öppnade sig plötsligt möjligheter att expandera västerut.