Författare Ämne: Vilka var egentligen "svearna" under vikigatiden?  (läst 2897424 gånger)

Utloggad Mats Hansson

• Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Vilka var egentligen "svearna" under vikigatiden?
« Svar #340 skrivet: februari 04, 2011, 16:58 »
Innebär det också att tolkningen av ett fyndmaterial som inte uppvisar några skarpa förändringar i tiden nu har blivit ödmjukare? Dvs. att det visst kan ha skett stora immigrationer trots kontinuitet i fyndmaterial.

/Mats

Utloggad Carl Thomas

• Gode
  • Antal inlägg: 2 876
« Svar #341 skrivet: februari 04, 2011, 17:54 »
AndreasE, jag läste någonstans om Vendel som historiskt område. Där sades att före vendeltiden med båtgravsskick var området ganska fyndfattigt, både från tidig järnålder, Bronsålder och även i viss mån stenålder. Det fanns fynd från dessa perioder – men jämfört med andra områden var fynden mycket sparsamma – därav att jag skrev ”poppar upp” om vendeltiden med dess båtgravar.

Var det jag läste fel? Har något nytt tillkommit, alltså nya fynd som förändrar denna bild?

Se även sid 4, inlägg 70, sista stycket, där just ovanstående tas upp = en nykolonisering av Vendelområdet.

Jag har alltid haft lite svårt för stora folkförflyttningar måste jag erkänna – men jag försöker att vara öppen för att även vi har haft dem. Att grupper från olika områden invandrat tror jag absolut likaså att Svenskar utvandrat – men jag tror också att dessa grupper, ganska snabbt, assimilerats in i den kultur de kom till. Spår av dem bör vi se en eller två generationer kanske.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Boreas

• Gode
  • Antal inlägg: 5 477
« Svar #342 skrivet: februari 04, 2011, 18:14 »
Ta och jämför kulturer och språk på kontinenten 300, 600 och 900 v. t. Det är inte små områden där minst ett fullständigt utbyte skett. Nästan hela Storbritannien, Bretagne, Belgien-Rhenlandet, Tyskland öster om Elbe, Polen, Österrike, Ungern, Tjeckien, Slovakien, nästan hela Balkan, stora delar av Ryssland och Ukraina, större delen av Anatolien, större delen av Nordafrika.

Här refereras till dom dramatiska ändringarna som skedde på kontinenten efter romernas våldsdrivna expansion - där även en etnisk rening skedde på mansidan. Den romerska period i N-Europa innebar 200 år av ödesdigra förintelser. Givetvis skedde ett kulturellt skifte under denna period - vilken reverserades när dom etniska nord-europeer återvann kontrollen över England och syd-västra Europa (väst om Limes). Folkvandringarna till England var nordbornas recept för att återställa den sociala, kulturella och ekonomiska ruin som låg kvar efter romernas tillbakatåg från England och västra Europa.

Romerna fick bekämpas med stora armeer. Efter västrikets fall fanns fortsatt stora armeer i öster - och visst intredde en rad ändringar sker efter att huner, avarer, khazarer, perser, och turkare hade anlänt Ryssland, Anatolien, Transylvanien och Balkan. Sen enades dom arabiska folk under stridsfanorna och snart hade dom ändrat alltihopa en gång till - från Indien i öster till Marocko i väster. Slutligen fick vi en mongolsk expansion genom hela Ryssland, vars avtryck fortfarande ses i dom politiska kartor öst om Ural.

Vad du inte gottgör är att dessa våldsamma konflikter och kamper förde till etnisk utrotning, följd av en immigration av nye, stora civilbefolkningar. En serie folkvandringar har givetvis skett, men dom byten och ändringar man sett inom språk och kultur har en rad andra orsaker också - som etableringen av religioner, handelsdomener och annat.

Huvudpoängen i inlägget till AndersE står dock fast. Barry Cunliffe, Renfrews gamla kollega och en ledande arkeologer vid Oxfords Institut för Europeisk Arkeologi, berättar också att man inte har spår av större migrationer och våldsamma drabbningar i N-Europa - innan Caesar bröt sej in.

Utanför romernas "Limes" var alltså ändringen minimal. I land som Friesland, N-Tyskland och Danmark är den demografiska ändring sen bronsåldern minimal. Här finns 4000 år gamla gravfynd, vars specifika DNA-mönster fortfarande fortgår i dagens bondebefolkning...

I Baltikum är den etniska och kulturella ändringen också minimal och i NV Ryssland är det främst språk och religion som ändrats. Vad gäller Estland, Finland och Skandinaviska halvön så finns det inga spår efter vare sej "romerska", "mongolska" eller andra invasioner - varken i skrift, gravgods eller språkanalyser. Norr om Öresund och Östersjön är alltså ändringarna minimala - ända sen stenåldern. Det är ju just det som gör Fenno-Skandina speciellt intressant - och till ett eget, "grönt" forskningsområde i vår västliga civilisationshistoria.  

“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Gyrk

• Stammis
  • Antal inlägg: 157
« Svar #343 skrivet: februari 04, 2011, 18:50 »
att ni bara orkar, men det är kul att se hur diskussionen fortskrider. Som sagt, vi borde publiceras, detta forum generar en hel del nya tankar.

Utloggad Carl Thomas

• Gode
« Svar #344 skrivet: februari 04, 2011, 20:03 »
Nytt försök att få med min Excelfil till denna tråd.
Ser inte så bra ut...
Återigen, maila mig så skickar jag filen till er, den börjar bli riktigt intressant.
Thomas

Namn som använts för att beskriva Svear och Svitjod/Sverige      2010-02-01   Version:   2010-02-04

Betydelse   Betydelse   Betydelse   Betydelse   Betydelse
   ÅR   Var/Vem   Svear   Sverige   Götar   Samer   Uppsala
1   98   Tacitus   Suiones           Fenni   
2   150   Ptolomaios           Goutai       
3   418   Orosius   Sweons               
4   500   Jordanes   Suehans   Suetidi   Goter   Scerefennai   
5   550   Prokopios           Gautoi       
6   700 taetl   Beowulf   Sweon       Geatas/Geatar   Skridfinnar   
7   800 talets början   Einhard   Svear (Ej orig)           Fenni   
8   831   Diplomatarium Danicum       Suenonum           
9   900-talet   Dansk runsten   Searsvear       Searsvear       
10   15 maj 834        Diplomatarium Danicum       Sueorum           
11   april 846            Diplomatarium Danicum       Suenorum           
12   31 maj 864         Diplomatarium Danicum       Swevos           
13   31 maj 864         Diplomatarium Danicum       Sueonum           
14   890-tal            Ottar   Sweon   Sweoland           
15   890-tal             Wulfstan   sweon               
16   1 februari 906     Diplomatarium Danicum       Suenorum           
17   januari 912         Diplomatarium Danicum       Sueonum        Scrideuinnum   
18   29 oktober 920    Diplomatarium Danicum       Sueonum        Scrideuinnum   
19   2 januari 948   Diplomatarium Danicum       Sueonum           
20   8 november 989                 Diplomatarium Danicum       Sueonum           
21   april 1022            Diplomatarium Danicum       Suenorum           
22   1025   Anglosaxiska Krönikan   Sweon   Swithe               
23   Mars 1044-1045    Diplomatarium Danicum       Suenorum           
24   24 april 1047         Diplomatarium Danicum       Sueonum           
25   1050   Aspastenen Södermanland       Svitjod           
26   1050   Runsten DR216 Skåne       Svitjod           
27   1067   Biskop Osmonds gravsten       Suedia            
28   1095   Adam av Bremen   Swedi  Seuones   Suedia   Sueonia   Götar   Skridfinnar   Upsal
29   1200-talet   Saxo                   
30   1200 talet   Isländska sagors namn   Svear   Svitjod   Götar       Uppsalum
31   2000 tal   Allmänt   Svenskar   Sverige   Svenskar       
32   2010   Allmänt   08-or   Sverige   Göteborgare   :-)   

Betydelse   Betydelse   Betydelse   Betydelse   Betydelse
   ÅR   Var/Vem   Svear   Sverige   Götar   Samer   Uppsala
   Isländska sagors namn   Heravararsagan       Svíaveldi            
   1200-tal   Heravararsagan       Sviariki           
      Heravararsagan       Svíþjóð            

Ynglingatal                   Upsalum

Historia är färskvara.

Utloggad Anganatyr

• Gode
  • Antal inlägg: 1 268
« Svar #345 skrivet: februari 04, 2011, 21:26 »
att ni bara orkar, men det är kul att se hur diskussionen fortskrider. Som sagt, vi borde publiceras, detta forum generar en hel del nya tankar.
Jag håller med dig Gyrk. Det är verkligen fängslande att läsa hur samma frågeställning blir belyst från flera olika håll. Diskussionen har verkligen tagit en helt nya vändning.

Utloggad tty

• Gode
  • Antal inlägg: 1 554
« Svar #346 skrivet: februari 04, 2011, 21:52 »
Ett par kompletteringar

ca 750 Petrus Diaconus: skridfinnar

ca 1130 Ari Torgilsson: Erik Sveakonung, Olof Svenske, Philippus Sveakonung, Uppsala

Sedan är jag skeptisk till beläggen från 800-talet och 900-talet i brist på fler detaljer. Många påstådda påvebrev från denna tid gällande ärkestiftet Bremen/Hamburg är förfalskningar från 1100-talet. Så nämns t ex Färöarna, Island och Grönland långt innan dessa öar upptäcktes och koloniserades. Brevet från 834-05-15 är osäkert. Det innehåller inga uppenbara anakronismer och kan vara äkta. De från 846 och 906 anses vara förfalskade.

Utloggad Carl Thomas

• Gode
« Svar #347 skrivet: februari 04, 2011, 22:22 »
Tack tty.

Årtalen osv är inlagda i tabellen.

Ditt sista stycke ligger som kommentar år 846. Ok?

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Anganatyr

• Gode
« Svar #348 skrivet: februari 05, 2011, 09:10 »
Hittade artikeln "Svitjod det stora och Skytien" av Lars Gahrn. Här är en länk:
http://www.sciecom.org/ojs/index.php/scandia/article/view/1435/1222

Utloggad Carl Thomas

• Gode
« Svar #349 skrivet: februari 05, 2011, 18:53 »
Wow! Detta ger en helt annan bild av Svitjod som bergepp!
Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Anganatyr

• Gode
« Svar #350 skrivet: februari 06, 2011, 14:50 »
I den Äldre Västgötalagens kungalängd står det följande om den "svenske" kungen Olof Skötkonung (som anses regerat mellan ca 995-1022). Äldre västgötalagen anses vara skriven av Eskil lagman under första halvan av 1200-talet.
Citera
Olawær skotkonongær war fyrsti konongær, sum cristin war i Sweriki. Han war døptær i kyældu þerræ, wið Hosæby liggær oc heter Byrghittæ, af Sighfriði biscupp, oc han skøtte þaghær allæn byn til staffs oc stols.
Här nämns alltså begreppet Sweriki som det område Olof Skötkonung regerar över.

Utloggad Bengan

• Stammis
  • Antal inlägg: 168
    • Bengans historiasidor
« Svar #351 skrivet: februari 06, 2011, 15:22 »
Svårt att hänga med i alla turerna i Gahrns text om Scytien.

Det enda som fastnade var raderna "Närmast Danmark är Svitjod det mindre (Suidiod en minni), därefter Öland, därefter Gotland" . . .

Utloggad Anganatyr

• Gode
« Svar #352 skrivet: februari 06, 2011, 20:30 »
Vad är det som är intressant med denna mening eftersom den fastnade?

Utloggad Bengan

• Stammis
  • Antal inlägg: 168
    • Bengans historiasidor
« Svar #353 skrivet: februari 06, 2011, 23:51 »
Jo, att Svitjod ligger närmast Danmark. Roligt att vi göter fick vara med i Svitjod för en gångs skull! ;D

Utloggad Kungsune

• Gode
  • Antal inlägg: 1 424
« Svar #354 skrivet: februari 07, 2011, 08:04 »
Fast så ovanligt är det inte. Sigvat skalds besök i Skara benämns ex resa till svitjod.

Utloggad Gyrk

• Stammis
  • Antal inlägg: 157
« Svar #355 skrivet: februari 07, 2011, 17:26 »
ska bara kasta in ett inlägg angående komplexiteten i denna frågeställning. Kolla på de andra aktuella trådarna härinne så ser ni hur intimt förknippade de är med varandra, tex Uppsala, Väst och Östgötland etc...man man ju knappast beröra en fråga utan att halka in på den andra, men fortsätt ni, jag följer med spänning.

Utloggad Anganatyr

• Gode
« Svar #356 skrivet: februari 07, 2011, 20:30 »
Det enda som fastnade var raderna "Närmast Danmark är Svitjod det mindre (Suidiod en minni), därefter Öland, därefter Gotland" . . .
Jag håller med dig Bengan, det är en intressant mening. Men anledningen till att jag tycker den är intressant är att den verkar indikera att Blekinge tillhörde Svitjod. Detta stämmer bra med andra källor och det arkeologiska materialet.

Utloggad tty

• Gode
  • Antal inlägg: 1 554
« Svar #357 skrivet: februari 07, 2011, 23:00 »
Jag har kollat litet ytterligare och följande brev i Diplomatarium Danicum torde kunna utmöstras som förfalskningar från ca 1160 ("Die Hamburger Fälschungen"):  846, 906, 920, 948 och 1044.

Däremot har jag kommit på ytterligare en tidig referens. På Sigtunamynten från de första åren av 1000-talet nämns OLOF REX SVENONUM och REX ZITUN. 

Utloggad Yngwe

• Gode
  • Antal inlägg: 5 702
« Svar #358 skrivet: februari 07, 2011, 23:26 »
Swenonum och Zitun.....  hmmm första tanken var att det motsvarar Suehans och Suetidi....  men kanske är det omöjliga vokalväxlingar  ;D
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Carl Thomas

• Gode
« Svar #359 skrivet: februari 08, 2011, 00:15 »
Tack tty!

Inlagt som kommentar på respektive årtal!

Mynten är inlagda i huvudtabellen - som nu är 36 rader ”hög” samt har många kommentarer.

Nya rubriker i tabellen:
Runstenar 7 vrader
Isländska sagor 4 rader
Skandinavien 3 rader
Länkar 1
samt: Frågor vi ej fått svar på.

Totalr 51 rader med namn och årtal och kommentarer för Svear, Götar, Sverige,Samer, Uppsala, mm.

Thomas
Historia är färskvara.