Övrigt > Historia
Vänern?
Vetgirig:
--- Citera ---Vetgirig, på vilket sätt stämmer Ekoln in på Lögrinn?
--- Slut citat ---
Namnet på sjön varierar beroende på berättelse, och kallas ibland även Lagen. Sök på Börje Sandéns hemsida.
dersa:
--- Citat från: Vetgirig skrivet juli 12, 2013, 13:37 ---Namnet på sjön varierar beroende på berättelse, och kallas ibland även Lagen. Sök på Börje Sandéns hemsida.
--- Slut citat ---
Vetgirig, man får upp väldigt många sidor med mycket text när man söker, har du någon direktlänk till en text där han kan visa på att Ekoln skulle vara den Lögrinn/Lagen som sagorna berättar om? Eller skriv gärna vad det är som får dig att tro det, av det lilla jag vet om Ekoln så ser jag inget samband..
Marty:
Hornborgasjön - Lonen
http://www2.sofi.se/SOFIU/topo1951/_cdweb/_s1rx001/00000hh1.htm
Vetgirig:
--- Citera ---Vetgirig, man får upp väldigt många sidor med mycket text när man söker, har du någon direktlänk till en text där han kan visa på att Ekoln skulle vara den Lögrinn/Lagen som sagorna berättar om? Eller skriv gärna vad det är som får dig att tro det, av det lilla jag vet om Ekoln så ser jag inget samband.
--- Slut citat ---
http://www.ukforsk.se/nya/stock-ny.htm
Just det! Du måste sätta dig in i underlaget OCH läsa varje avsnitt (länk) i ordning för att förstå. Självklart. I annat fall kan du lika väl bara acceptera mitt påstående.
Vad de flesta inte har klart för sig är att Södertäljeleden (Mälarens eg utlopp) har satts igen med en serie avsiktliga skred ca 1000-ca 1250. Annars hade utloppet för ett avsnört Mälaren fortsatt att befinna sig här än i våra dagar. Det finns även många strandkantslinjer som bevis OCH anteckningar från chefsingenjören för byggandet av Södertälje kanal, som dessutom var en av sin tids mer framstående arkeologer. Bl a noterade han att ett flertal framgrävda begravda hus var rensade på ALLT. Detta bör bara vara fallet om skreden var planerade. Han är en av de få som kunde förklara vad som menas med en "kungsådra" (serie av pålspärrar för att strömma vatten) i f d Södertäljeleden, något som han stötte på under arbeten i Holland/Belgien. Han ger samtidigt en förklaring kring varför man i Gamla Stan kunnat mäta upp en "landsänkning" under 100 år, som i verkligheten härrör från att Mälaren slutgiltigt dämts vid Södertälje.
dersa:
--- Citat från: Vetgirig skrivet juli 12, 2013, 20:43 ---http://www.ukforsk.se/nya/stock-ny.htm
Just det! Du måste sätta dig in i underlaget OCH läsa varje avsnitt (länk) i ordning för att förstå. Självklart. I annat fall kan du lika väl bara acceptera mitt påstående.
Vad de flesta inte har klart för sig är att Södertäljeleden (Mälarens eg utlopp) har satts igen med en serie avsiktliga skred ca 1000-ca 1250. Annars hade utloppet för ett avsnört Mälaren fortsatt att befinna sig här än i våra dagar. Det finns även många strandkantslinjer som bevis OCH anteckningar från chefsingenjören för byggandet av Södertälje kanal, som dessutom var en av sin tids mer framstående arkeologer. Bl a noterade han att ett flertal framgrävda begravda hus var rensade på ALLT. Detta bör bara vara fallet om skreden var planerade. Han är en av de få som kunde förklara vad som menas med en "kungsådra" (serie av pålspärrar för att strömma vatten) i f d Södertäljeleden, något som han stötte på under arbeten i Holland/Belgien. Han ger samtidigt en förklaring kring varför man i Gamla Stan kunnat mäta upp en "landsänkning" under 100 år, som i verkligheten härrör från att Mälaren slutgiltigt dämts vid Södertälje.
--- Slut citat ---
Vad i texten menar du på att denna lilla bit av Mälaren skulle vara det samma som Lagen? ::)
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida
Gå till fullversion