Övrigt > Historia
Vänern?
Vetgirig:
Vid kung Agnes tid existerade inte något utlopp för en sjö där Mälaren idag finns. Då var Mälaren definitivt en havsvik med enbart en, om än trång, förbindelse med Östersjön (Södertäljeleden). Bara enstaka vekor vid högvattensituationer bör överloppsvatten tagit sig ut åt öster vid Stockholm. Tänk då heller inte i bilder av Norrström, för detta område var 3-4 ggr så brett innan alla utfyllnaderna av Norrmalm gjort sitt. Detta innebär samtidigt att vatten vid de tillfällen sådant födade snarast sipprade med någon dm djup (ref fysik ang konstant flöde vid varierande bredd på fåran).
Förmodligen blev det sällan extrema högvattensituationer i Mälaren eftersom terrängen då hade en helt annan struktur med sankmarker och skogar inom omgivande tillrinningsområden, vilka sög åt sig merparten av extrevattnet för längre tider. Visserliggen innebar detta högre vattenstånd under längre tid än normalvattenstånd, men ändå inget motsvarande dagens extremvatten jämfört med dagens normalvattenstånd.
dersa:
Så då kanske du håller med, Vetgirig, om att Geifonmytens sjö Lagen passar in bättre på Vänern, än Mälaren eller Ekoln?, det var den jag avsåg med mina inlägg, främst beroende på trådens första inlägg! Olofs äventyr har jag ingen större kunskap om, mer än det du länkade till, och den länken kan ju stämma med det du skriver, är tämligen obekant med geografin där.., kan väl konstatera att det inte är Vänern i alla fall! ;D
Vetgirig:
Visst kan det finnas flera "Lagen/Lögen", Men en av dem bör identifieras till Ekoln. Varför kallas landet/hundaret, som i princip omsluter Ekoln för "Lagunda"?
Skoglar:
--- Citat från: vemvet skrivet juli 16, 2013, 11:05 ---Skoglar
Det här är ju samma puerila argument som du slänger ur dig både här och i tråden om svearna.
--- Slut citat ---
Om du nu anser att mina argument är "puerila", skulle det då inte vara en god idé att förklara varför du anser det? Bara en tanke...
--- Citat från: vemvet skrivet juli 16, 2013, 11:05 ---1. Snorre var en politiker som knappast skulle skriva något som skulle kunna motarbeta stormännens och kyrkans ambitioner i Norden.
--- Slut citat ---
Jag delar inte din uppfattning. Min gissning (och antagligen alla andras) är att vare sig stormännen eller kyrkans olika representanter var helt eniga under 1200-talet. Så oavsett vad Snorre skrev, torde någon sida/fraktion ogilla det - anse sig "motarbetad".
--- Citat från: vemvet skrivet juli 16, 2013, 11:05 ---2. Historier som Gefionmyten fanns säkert i många varianter och att en vandringsmyt med tiden förändras är inte heller orimligt.
--- Slut citat ---
Antagligen.
--- Citat från: vemvet skrivet juli 16, 2013, 11:05 ---3. Vad vet vi om Snorres uppgiftslämnare och deras ambitioner?
--- Slut citat ---
Intressant fråga!
Läste Gefionmyten igen. Snorre placerar Uppsala och Sigtuna (och några obestämbara platser) vid Lögrinn. Just det pekar mer mot Mälaren än Vänern.
Vi vet att Snorre besökte Eskil Magnusson (lagman i Västergötland och halvbror till Birger Jarl), men vi har inga noteringar om att han besökte Mälardalen. Det lilla vi vet tyder i a f på att hans uppgiftslämnare är mer rotade i "götakretsen" än "sveakretsen"? Eller hur?
Eller tror du att Eskil blev lagman i VG för att han var trogen sveakungen? ::)
Navigering
[0] Meddelandeindex
[*] Föregående sida
Gå till fullversion