AndreasE, jag är öppen för gravar med och utan svärd oavsett kön. Jag kan acceptera till och med kvinnogravar med full mansutrustning – och tvärtom.
Eliten tror jag var ganska lika utrustade och klädda, svärdsknapparna som hittats skulle kunna vara tillverkade av en och samma person, i alla fall några av dem. Men, vilka bar dem? Vilka var denna elit? Det är ju det som är intressant.
Vem låg i Suuton Hoo graven, varför hittas en svärdsknapp i Bohuslän som nästan är identisk? Bars dessa av invandrande Heruler eller av Svensk urbefolkning - eller av invandrande Vaner?
Frågorna är många när jag försöker se med vidöppna frågande ögon…
Vi har idag betydligt större möjligheter att bedöma kön på de som ligger i gravarna. Kanske är det dags att vi gör just detta nu? Tidigare generationers historiker hade inte denna möjlighet. Fler fynd har gjorts, bedömningsgrunderna har förändrats och idag har vi betydligt större kunskap samt snabb tillgång till källor.
Tidigare bedömde man kön efter gravgodset, fanns vapen blev det en mansgrav, enkelt uttryckt. Man tolkade i princip allt efter den gamla Sveaskolans synsätt. Lite orättvist kanske, vi glömmer ju ofta Göticismen där Götar i princip var alla folks ursprung – vilket i sin tur tvingade fram Sveaskolans synsätt. Pendeln alltså, den slår alltid åt två håll – men stannar så småningom i mitten.
Jag tror att vi börjar närma oss mitten numera.
Thomas