Jag har bott mycket, och under långa tider, i torvkåto (och i tältkåtor). Jag vet att 3 kubikmeter inte räcker på långa vägar i en torvkåta.
Sorry - mitt fel. När jag angav vädmängderna klarade jag förvexla "famn" och "kubik".
Grannens "vinterbränna" handlade om 3,5
"famn" pr. år. Sen är det så att varje "famn" ("favn") rymmer hela 2,4 kubikmeter.
http://no.wikipedia.org/wiki/FavnÅrsförbruket för en 90-tals villa i Midt-Norden (genomsnittstemperatur ikring 11 Celsius) - med hjälp av en modern, energiökonomisk ugn - utgjorde alltså 3,5 famn - vilket motsvarar 8,4 kubik.
Ser vi på hela energiförbruket får vi givetvis räkna in eld till matlagning, duch och tvätt - vilket numer kommer i kabel från el(d)-verket. I forna dar eldade man givtvis med ved, dagligen, till hushåll och hygien. Det är denna ved sagorna tycks kalla "ris".
Matematiken är enkel. 3 kubikmeter = 900 vedträn. Dela detta med 365 dagar så blir det alltså 2,5 vedträn per dygn. Det räcker inte ens till matlagningen enligt in erfarenhet.
1 vedträd per timma under 15 timmar = 15 vedträn (motsvarande enrigimängd) per dygn = 5.475 vedträn per år delat med 300 vedträd per kubik = 18,25 kubikmeter ved per år.
Grundfrågan blir då om man tror att det räckte med 1 vedträd per timma. Tror man att det gick åt 2 vedträd per timma så blir det alltså 36,5 kubikmeter per år.
Tror man att man eldade ett vedträd pr timma i bara 10 timmar blir det 12,1 kubikmeter.
Som nämnt tidligare besträd min samiska kompis att forntidens storfamiljer gjorde åt så mycket som 3,5 famn brännved årligt. vinterbränna. Vad han inte preciserade var hurvida (ochså) i samernas fall tillkommer flis, ris och småved - till den dagliga kokning och stekning...
Om man förutsätter att en fordums storfamilj på 12-14 familjmedlemmar bodde på
mindre än hälften av ytan i dagens villor. Frågeställningen blir alltså hur mycket en storfamilj på 12 pers. behöver för att hålla värmen - när dom bor i hop i en och samma storkåta (30-35 kvm) -
eller i en forntida timmerstuga (40-60 kvm).
I såfall blir matematiken överraskande enkel;
12 personer i en-och-samma storkåta (evt. timmerstuga/pört) gör årlig åt ca. 8 kubik brännved och hälften till spisved. Alltså lägger vi till 4 kubik spisved ("ris"). Årligt förbuk för
(ca.) 12 personer kan sulunda anslås till 8 kubik + 4 kubik =
ca. 12 kubik.
Det blev hursomhelst en snygg faktor - och ett kurrant utgångspunkt - när man försöker räkna på vikingtida vedbehov - pr. hus/hushåll eller person. Man kan troligen räkna
"en rund kubik" - per person och år - som nödvendighet.
I en stad med t. ex. 250 familjer à 10 eller 12 personer skulle det betyda att en by/gränd på ca. 2500 personer, vill göra åt ca. 2.500 kubik ved pr. år.