Gorm, ju mer fakta och kunskap jag har – ju mer förstår jag och ju bättre beslut fattar jag. Det gäller alla människor. Eldningen i härdar av diverse slag har inte förändrats mycket genom årtusenden. Först när kakelugnar och vedspisar kom förändrades vedåtgången.
Arkeologiska fynd berättar om husen och deras förändringar, hur mycket folket som bott i Birka osv. Det är en del av kunskapen om Birka. Vedåtgången kanske inte kan grävas ut arkeologiskt – men – när man väl förstår vedåtgången kan man absolut börja leta efter dess konsekvenser, t.ex vedbrygga/or som behövs, kanske en egen ”vedhamn”. Förstår man inte vedåtgången så kan man inte heller leta efter dessa saker = ju mer kunskap man har- osv.
Jerrak, Birka ligger på en ö. Öar är alltid bekymmersamma att bo på om de inte är så stora att gården/samhället är självförsörjande. Birka är en liten ö. Visst jordbruk har säkert funnits, men en stor befolkning, låt säga 700 personer, äter mer än vad Birkas areal kan producera. Isförhållanden varierar år från år. Vissa år ligger fast is hela vintern, andra år kan inga transporter ske alls eftersom isen varken bär eller brister – allt detta visste våra förfäder och de tog hänsyn till detta när det, t.ex gällde ved, proviant osv. Allt de behövde för att överleva vintern måste alltså vara i Birka före vintern.
Om 700 personer bodde på Birka så var ju t.ex all dödved, pinnar och grenar bortplockade redan första året. Var hämtade man sedan pinnar och grenar? Även om det nu skulle finnas sådant på ön hur hämtade man detta under vintern när pinnar och grenar ligger under snön?
Enligt uppgifter jag läst var Mälarens vatten bräckt = odrickbart för daglig förbrukning – men det är vad jag läst. Kunde Birkaborna hämta sitt drickvatten från sjön så är vattenproblemet löst – men om så är fallet ställs mycket höga krav på avfallshanteringen så att avfallet inte gjorde sjöns vatten farligt. Det måste alltså finnas en balans mellan vatten och avfall så att Birkaborna inte dör av kolera = det måste ha varit organiserat.
Om någon organisation inte behövdes så växer ju hela den vikingatida befolkningen i min aktning måste jag säga eftersom då kunskap och förståelse alltså var gemene mans egendom om vatten och avfall. Vart tog denna kunskap vägen på medeltiden när man kastade ut avfallet på gatorna? (Om man nu verkligen gjorde så, vilket jag faktiskt hyser mina tvivel om).
Sedan tror jag inte att vi kan jämföar Birkabor med Nord Amerikas indianer eller med andra avlägsna folkslag eftersom det skiljer sig allt för mycket i breddgrader, natur, växter, djurliv, kultur, religion och tradition mellan dem – men det är vad jag tror. Jag har ju levt i en annan kultur under 20 år och blev hemtam i den kulturen även i dess djup, alltså inte enbart på ytan. Jag skulle inte våga mig på att jämföra olika kulturer rakt av eftersom varje kultur är mycket komplex.
Indianerna var väl de första riktiga gerillaförbanden – och det vet vi ju från Finlands vinterkrig, Vietnam och andra krigsskådeplatser att gerilla krig är ytterst svårt att klara sig emot. Enda sättet att klara det är med massor av soldater samt att nöta ut gerillaförbanden.
Indianerna hade, om jag minns rätt flera olika ledare samtidigt, en religiös ledare, en stamledare i fred, och en krigsledare. Var och en ledde, med full makt bakom ledarskapet inom respektive område. Det underlättar. Men indiankrig är väl OT i denna tråd.
Thomas