Det finns ju en senare parallell till Birka och jag menar då läget inget annat, jag syftar på borgen Näs på Visingsö. Visserligen är Visingsö större än Björkö men med mycket folk i borgen uppstår motsvarande problem med transporter – dock kunde nog bönderna på Visingsö underhålla borgen med en hel del – men många transporter behövdes även till Näs.
Jag tänkte mer på läget än någonting annat. Alltså en borg ute på en ö. Vattnet bildar en bred vallgrav vilket är positivt ur försvarssynpunkt. Borgen på Birka hade ju också denna fördel ur försvarssynpunkt. Det var inte enkelt att ta sig ut med tillräckligt stora mängder soldater för att anfalla Birkas borg.
När det gäller Näs finns ju teorin att kungen bodde där, mitt mellan väst- och östgötaländerna, nära till båda, omgiven av sitt eget folk, skyddad av vatten. Samma resonemang kan ju ursprungligen funnits även för Birka?
Kan vi se Birka som först en borganläggning för en kung, mitt i hans rike, anlagd på en ö ur försvarssynpunkt? Borgar drar till sig annat folk som mer eller mindre söker skydd intill borgen. En borg kräver också en massa leveranser och hantverkare. Detta kan ha inneburit att borgen utvecklades även till en handelsplats, kanske av en tillfällighet, kanske av kungen så att han kunde övervaka handeln och ta upp skatt?
Nästa fråga.
Jag hoppas att jag nått fram lite med logistiken – och att jag saknar en helhetsbild som fungerar praktiskt. Det gör jag fortfarande.
Jag tror att det skulle vara lärorikt att titta på just helheten när det gäller transporter. Alltså alla transporter som behövs för en befolkning av, låt oss fortsätta med 1000 personer, då blir det enkelt att öka, eller minska, befolkningen.
Ved, mat, handelsmännens transporter, material för husbyggande, bryggbyggande, hamnanläggningar, reparationer och underhåll av dessa, råvaror till hantverkare, järn, osv.
När vi fått ihop en helhet av transportbehov kan vi börja titta på vad som behövdes för att frakta detta vilket kan leda oss till rätt storlek på skepp, antal skepp osv. Det bör leda oss till det antal bryggor som behövdes, hur långa de måste vara, förvaringsplatser och deras storlek osv. I slutändan av allt detta bör en bra bild av Birkas folkmängd kunna växa fram.
Någon intresserad?
Thomas