Boreas; som du kan se smider jeg ikke Adam ud med skraldet. Jeg evaluerer hans stof op imod en del af de kilder han selv angiver og dem som kan verificeres som historiske bl.a. hans møde med Svend Estridsen.
Men når Adam dykker ned i sit antikke bibliotek og taler om kyklober, amazoner og andet godtfolk samt 'patriam feminarum' så holder hans seriøsitet op. Jeg kan acceptere at Adam gør fejl - det gør vi alle - men jeg kan ikke godtage at han gør samme fejl op til 5 gange i træk i sit værk. Han må blindt ha' accepteret indholdet i et antikt værk om amazonerne. Du får alle fem her -
Det er fakta; jeg har ikke brug for et kvantum forskellige fortolkninger på 'terram feminarum'.
Hvis du ikke kan forholde deg til overtroen som en psykologisk, sosial, politisk og historisk realitet så vil du få store problemer med din videre historieskrivning. Det finnes knappt et eneste middelalderarkiv i Euorpa som ikke er proppet med fortellinger om "høyere væsener" - på det nivå Adam her gjengir det.
At du ikke skjønner den historiske bakgrunn - dvs. den bakenforliggende årsak - til disse fantasi-bilder er så en ganske annen sak. Hvis du er noenlunde kjent med de greske og persiske sagn vet du att det i det samme område - blant skytere, issedoner og hyperboreer fantes en del slike mærkverdigheter, sett fra utsiden. Selv de eldste norrøne og irske sagn har tilsvarende bilder gående om de nordlige områder øst av Østersjøen.
Forøvrig spredte den samme Adam en del andre, gamle mærkværdigheter han hadde hørt om "de andre" - dvs. 'folkene der nord'. Hans påstander om deres uforlignelige primitivitet er naturligvis langt lettere at se for seg, oppfatte og akseptere - naturligvis. Ettersom også disse røverhistorier har sine forgjengere i det gamle Rom - hos Tacitus for eksempel - tjener de en politisk hensikt, qua propaganda, gjennom å fordreie den virkelighet de beskriver. Poenget er altså p finne tak i de rasjonelle sannheter bak propagandaen.
I slutten av bok IV - om øerne nord i havet - kan Adam avslutte med følgende punch-line:
Capitulum 42.
Ecce illa ferocissima Danorum sive Nordmannorum aut Sueonum natio, quae, iuxta verba beati Gregorii, 'nichil aliud scivit nisi barbarum frendere, iam dudum novit in Dei laudibus alleluia resonare'. Ecce populus ille pyraticus, a quo totas olim Galliarum et Germaniae provintias legimus depopulatas, suis nunc finibus contentus est, dicens cum apostolo: 'Non habemus hic manentem civitatem, sed futuram inquirimus', et 'Credimus videre bona Domini in terra viventium'.
Ecce patria illa horribilis, semper inaccessa propter cultum ydolorum, - 'et Scythicae non mitior ara Dianae', deposito iam naturali furore, praedicatores veritatis ubique certatim admittit, destructisque demonum aris, ecclesiae passim eriguntur et nomen Christi communi ab omnibus effertur praeconio. Nimirum 'haec est mutacio dexterae Excelsi', et tam velociter currit sermo omnipotentis Dei, ut a solis ortu et occasu, ab aquilone et meridie laudabile sit nomen Domini, et omnis lingua confiteatur, quia dominus noster Iesus Christus in gloria est Dei Patris, cum Patre et Sancto Spiritu vivens et regnans per omnia saecula saeculorum. Amen.
Nu er det naturligvis slik at noe Tacitus forteller og Adamn repeterer kan anses for å ha en viss grad av sannferdighet. Legger man de siste 50 års forskersyn til grunn kan man neppe tro annet enn at denne siden av Adam handler om "sannhet". Ikke rart dagens politiske og pedagogiske praktikanter avfeier svensk og annen kulturarv som "tøntig", dvs. bakmåls.
Har du ikke noen formening hva og/eller hvorfor Adam bibringer de gamle propaganda-bilder om "de der, på den andre siden havet"? Husker du ikke en lignende parafrasedring hva gjaldt de amerikanske indianeres sosiale, fysiske og mentale habitus anno 1492?!