Författare Ämne: Beowulf - jätte från Vänersnäs  (läst 60516 gånger)

Utloggad stakodder

  • Veteran
  • Antal inlägg: 688
SV: Beowulf - jätte från Vänersnäs
« Svar #160 skrivet: oktober 04, 2014, 21:19 »
Stakodder

Om historien innehåller strider med drakar har vi ju bevis för att detaljerna inte stämmer. Hur skall vi då kunna lita på andra uppgifter?

För mig är det inte så svårt att sålla bort (dvs tolka) orimligheterna, men behålla det som verkar trovärdigt. Varför skulle inte det kunna gå, när det handlar om en kultur, full med kenningar och symboler? Även om en drake är införd i berättelsen (som symbol), så är andra delar av berättelsen passande den tid det handlar om. med händelser dessutom uppgivna i andra källor.
Jag vet var Grendels grotta ligger

Utloggad vemvet

  • Stammis
  • Antal inlägg: 472
SV: Beowulf - jätte från Vänersnäs
« Svar #161 skrivet: oktober 04, 2014, 21:36 »
Vem vet
Om Anskar inte nämner Estländare, är det då självklart att de inryms i något av begreppen Svear eller Daner? Ingår Norrmännen i något av begreppen per automatik om de inte nämns?
Ansvar missionerade inte i Norge. Dåtidens Estland var något helt annat än dagens och de baltiska länderna tvångskristnades sent av tyska orden. På Ansvars tid krävdes nog en inbjudan för att kunna missionera.

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Beowulf - jätte från Vänersnäs
« Svar #162 skrivet: oktober 04, 2014, 22:19 »
Ansgar verkar vare sig ha missionerat i Norge eller i Götaland.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Beowulf - jätte från Vänersnäs
« Svar #163 skrivet: oktober 04, 2014, 23:55 »
Yngwe
Det finns tre relevanta källor.

Jordanes 500-tal, Skandinavien olika stammar inga svear/sweoner i Västsverige.

Ottar 800-tal, Västkusten är dansk?

Adam 1000 -tal , Götarna styr i sweonernas land.

ABSOLUT INGA SWEONER I VÄSTSVERIGE PÅ 500-TALET=OLIKA STAMMAR.
DANSK ÖVERHÖGHET UNDER 800-TALET ENLIGT OTTAR.
UNDER 1000-TALET NÅGON FORM AV FEDERATION STYRD AV GÖTARNA

Visst finns det indikationer på en federation under 1000-talet mellan svear och götar. Att ta denna tanke längre bak i tiden är fullständigt nonsens, fel, ologiskt, falskt, oärligt, om man inte bygger hela sin argumentation på någon saga från 13-1400 talet


JAg tänker inte försöka övertala dig, det har jag gett upp för länge sen.  Men jag tänker fortsätta påtala när du påstår saker du inte vet och när du uppenbart inte vill tänka riktigt färdigt,


Jordanes olika stammar har ingen geografisk placering och alla hypoteser är litet mer än gissningar. Till det kommer att Jordanes inte haft tillgång till huvudförlagan när han skrev, utan utgår ifrån sitt  minne av detta. Dessutom hämtar uppgifter från olika andra romerska och grekiska verk. Allt detta blandas med hans egen bakgrundskunskap.  Källsäkert är det alltså inte och du kan därför knappast dra slutsatsen att hans uppradande av skandinaviska stammar är vare sig komplett eller redovisar förrhållandena vid en given tidpunkt.
Värt att notera också.... Suehans tillsammans med Skridfinnar omnämns som gentes, sen räknas en mängd nationes upp.   Vad menar han med att skilja på gentes oc nationes?  Alltså ungefär varför omnämns Suehans som ett folk medans t.ex. Vaegoth är en stam....   inte vet jag, men det kan kanske vara relevant....


Ottars resa är förvisso också något omtvistad, ändå kan det sägas vara en relevant uppgift.  Nu råkar det ju finnas uppgifter på att även danerna härstammar från svearna, varför uppgiften inte motsäger något alls.


Federationen är en tanke som är låst i nationalromantikens kamp mellan götar och svear. Det behöver inte alls förklaras så. Namn på folk finns och har funnits i flera överlappande lager.
« Senast ändrad: oktober 05, 2014, 00:26 av Yngwe »
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Beowulf - jätte från Vänersnäs
« Svar #164 skrivet: oktober 05, 2014, 00:04 »
Och förresten puh, så struntar jag nog i den här diskussionen här, det finns en egen tråd. Fortsätt där den som vill, jag ids inte ta det igen....
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Beowulf - jätte från Vänersnäs
« Svar #165 skrivet: oktober 05, 2014, 09:13 »
stakodder

Inblandningen av drakar och liknande orimligheter visar på att den som berättar historien om Beowulf inte är främmande för att förbättra historien. Och gör han det när det gäller drakar så får man räkna med att gäller annat också. Så visst kan det finnas verklighet bakom en del av sagan, men det är omöjligt att veta vad som är sant och vad som är påhittat.
Därför blir det meningslöst att diskutera var en person som förmodligen aldrig funnits ligger begravd.

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Beowulf - jätte från Vänersnäs
« Svar #166 skrivet: oktober 05, 2014, 09:25 »
Yngwe
Jag uppfattar inte federationen som en romantisk bild av kamp mellan svear och götar. Alla är väl ense om att det från början fanns en rad små stater som började samarbeta. Det är detta det handlar om, federation är bara ett ord. Kalla det något bättre.
Vad gäller svear och götar så skrev Harrison något intressant på de sidor i nya historien som någon hänvisade till härom dagen. Om jag minns rätt så ansåg han att begreppen götar och svear mest förekom bland daner och tyskar. Vad de här grupperna kallade sig själva kring år tusen vet vi väl inte.
Det är som ordet germaner. Det lanserades av Tacitus, men inget tyder på att de olika stammarna i Tyskland kallade sig germaner.

Utloggad Historikus

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 508
    • Fra romertid til vikingetid
SV: Beowulf - jätte från Vänersnäs
« Svar #167 skrivet: oktober 05, 2014, 10:48 »
Jordanes olika stammar har ingen geografisk placering och alla hypoteser är litet mer än gissningar. Till det kommer att Jordanes inte haft tillgång till huvudförlagan när han skrev, utan utgår ifrån sitt  minne av detta. Dessutom hämtar uppgifter från olika andra romerska och grekiska verk. Allt detta blandas med hans egen bakgrundskunskap. Källsäkert är det alltså inte och du kan därför knappast dra slutsatsen att hans uppradande av skandinaviska stammar är vare sig komplett eller redovisar förrhållandena vid en given tidpunkt.
Ottars resa är förvisso också något omtvistad, ändå kan det sägas vara en relevant uppgift.  Nu råkar det ju finnas uppgifter på att även danerna härstammar från svearna, varför uppgiften inte motsäger något alls.
Och förresten puh, så struntar jag nog i den här diskussionen här, det finns en egen tråd. Fortsätt där den som vill, jag ids inte ta det igen....

Yngwe; jeg har længe undret mig over, at der på dette forum bliver taget de samme eksempler op som beviser - igen og igen - selvom ingen kender oprindelsen til disse informationer. Hverken Jordanes eller Adam har været i de nordiske lande og kildekritisk ved alle, at oplysningerne ikke kan verificeres. Jordanes kilder fortaber sig i tågen - og Adam af Bremen har anvendt mange - også antikke - kilder, til at beskrive forholdene i Norden. Kvindelandet og andre vampyrer er nogle af hans rævestreger. Adam havde ganske givet et stort bibliotek til rådighed eller kunne låne sig frem gennem andre klostre; mange oplysninger har han fra nogle af samtidens kronikører - og hvilke er så deres kilder?

Ottar er måske den eneste direkte øjenvidne beretning - men igen, hvor mange led har oplysningerne været igennem inden de blev nedfældet i England? Og hvad vidste en købmand som Ottar, der kom på handelspladserne, om den faktiske overordnede politiske situation i Norden? Kan vi samtidig stole på at Ottar selv har stået overfor den engelske konge og fortalt ham sin historie? Men som sagt Ottar er måske det eneste virkelige bevis.
Man kan ikke se træerne for bar skov!

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Beowulf - jätte från Vänersnäs
« Svar #168 skrivet: oktober 05, 2014, 12:04 »
Yngwe
Jag uppfattar inte federationen som en romantisk bild av kamp mellan svear och götar. Alla är väl ense om att det från början fanns en rad små stater som började samarbeta. Det är detta det handlar om, federation är bara ett ord. Kalla det något bättre.
Vad gäller svear och götar så skrev Harrison något intressant på de sidor i nya historien som någon hänvisade till härom dagen. Om jag minns rätt så ansåg han att begreppen götar och svear mest förekom bland daner och tyskar. Vad de här grupperna kallade sig själva kring år tusen vet vi väl inte.
Det är som ordet germaner. Det lanserades av Tacitus, men inget tyder på att de olika stammarna i Tyskland kallade sig germaner.


Min anmärkning på federation avsåg Martys uttalande
Citera
Visst finns det indikationer på en federation under 1000-talet mellan svear och götar.


Om man ska använda ordet federation, enligt mig känns t.ex. förbund bättre, så kan man inte utgå ifrån att denna sammansattes av en göta och en svea-"stat", vilket man gjorde under nationalromantiken. Man kan inte ta för givet att begreppen svear och götar har sitt ursprung i stater som expanderat och kommit att inkludera fler och fler folk. Ett sådant ursprung är förstås möjligt, men som så många påtalat saknas egentliga tecken på detta och teorin får klara problem med vissa andra faktorer. Därför är det oklokt att bygga en historieskrivning på ett så banaliserat ursprung. 


I denna tråd handlade det ju om att lokalisera händelser i Beowulf, och att då säga att "där fanns inga svear" och "där fanns inga götar" är alltså ytterst problematisk.  Det går ju trots allt att kombinera olika källors uttalande om vem som är vad. Jag kan till exempel på påstå att Själland var svearnas område eftersom bl.a. Jordanes hävdar att danerna hade sitt ursprung bland svearna.  Götarna kan dessutom förläggas till norra Polen....   om man verkligen vill alltså!   


Det rimliga är nog att iakta försiktighet, och inte använda gissningar som fakta!

" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Beowulf - jätte från Vänersnäs
« Svar #169 skrivet: oktober 05, 2014, 12:20 »
Yngwe; jeg har længe undret mig over, at der på dette forum bliver taget de samme eksempler op som beviser - igen og igen - selvom ingen kender oprindelsen til disse informationer. Hverken Jordanes eller Adam har været i de nordiske lande og kildekritisk ved alle, at oplysningerne ikke kan verificeres.

Problemet er at de heller ikke kan avkreftes. 300 års med filologisk og arkeologisk forskning til tross.


Citera
Jordanes kilder fortaber sig i tågen - og Adam af Bremen har anvendt mange - også antikke - kilder, til at beskrive forholdene i Norden. Kvindelandet og andre vampyrer er nogle af hans rævestreger. Adam havde ganske givet et stort bibliotek til rådighed eller kunne låne sig frem gennem andre klostre; mange oplysninger har han fra nogle af samtidens kronikører - og hvilke er så deres kilder?

Nu svinger du øksen for att stusse barten. Se opp for anslag der kutter strupen på de kilder du selv använder som flittigst. Med tilsvarende naitivitet eller ignoranse kan de utsettes for nøyaktig den samme, tankeløse fordømmelse.

Å avfeie passager du ikke forstå betyr ikke nødvendigvis at du har forklaret - eller engang oppfattet - noget som helst av deres historiske bakgrunn.

Citera

Ottar er måske den eneste direkte øjenvidne beretning - men igen, hvor mange led har oplysningerne været igennem inden de blev nedfældet i England? Og hvad vidste en købmand som Ottar, der kom på handelspladserne, om den faktiske overordnede politiske situation i Norden? Kan vi samtidig stole på at Ottar selv har stået overfor den engelske konge og fortalt ham sin historie?

Vi kan naturligvis ikke bruke Ottars graverende uvitenhet som utgangspunkt for noe som helst - uten først å definere vår egen.  ;D
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Beowulf - jätte från Vänersnäs
« Svar #170 skrivet: oktober 05, 2014, 12:44 »

I denna tråd handlade det ju om att lokalisera händelser i Beowulf, och att då säga att "där fanns inga svear" och "där fanns inga götar" är alltså ytterst problematisk.  Det går ju trots allt att kombinera olika källors uttalande om vem som är vad.

Så enkelt är det väl. Sen ser man ju om olika och oavhängiga källor berättar samma sak. Gör dom det kan det knappast vara två, likalydande fantasier utan rot i verkligheten vi talar om.  Dom gamla jättarna inom Nordisk Historia var ju grym på att gräva fram olika traditioner och jämföra alla möjliga och omöjliga sammanfall - innan dom tog fram rakknivarna och studsade skägget inför en komplettering och första presentation av dom t.d. MYCKET källkritiska, fast konstruktiva synteser som producerades under 1800- och 1900-talet första hälft. Av någon mystisk anledning dog hela denna tradition bort under 1940/50-talet...

Citera
Jag kan till exempel på påstå att Själland var svearnas område eftersom bl.a. Jordanes hävdar att danerna hade sitt ursprung bland svearna. 

Nja - var det inte från samma rot (stock) som svearna - i "götarnas område". Annars kom dom väl från "Vinoviloth" .- allihop?

Citera


Det rimliga är nog att iakta försiktighet, och inte använda gissningar som fakta!

Gissningar och 'naturliga antaganden'. Alla som utan vidare, klarlagda premisser påstår att  "naturligtvis var det si och så" använder i princip inte fakta, men gissningar. Det är just denna typ 'gissningar' som gärna utvecklas till rena käpphästar innan man vet hur vida dom har med verkligheten att göra. Forntiden kan inte anses, bestämmas eller bedömas - enbart uppfattas, analyseras och förstås.
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Beowulf - jätte från Vänersnäs
« Svar #171 skrivet: oktober 05, 2014, 13:12 »
Yngwe
Om vi skall tala om federation eller förbund är väl ointressant. Men jag håller med om att vi inte bör trassla in oss i om delarna i förbundet kallade sig det ena eller andra, vi vet ju inte vad de kan ha kallat sig. Bara vad andra kallade dem.

Utloggad Historikus

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 508
    • Fra romertid til vikingetid
SV: Beowulf - jätte från Vänersnäs
« Svar #172 skrivet: oktober 05, 2014, 14:36 »
Å avfeie passager du ikke forstå betyr ikke nødvendigvis at du har forklaret - eller engang oppfattet - noget som helst av deres historiske bakgrunn.

Modsat andre, der åbenbart forstår og kan forklare stort set alt?   :D  Jeg skal ikke gøre mig klog på, hvad der er værst!
Man kan ikke se træerne for bar skov!

Utloggad Historikus

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 508
    • Fra romertid til vikingetid
SV: Beowulf - jätte från Vänersnäs
« Svar #173 skrivet: oktober 05, 2014, 15:23 »
Adam af Bremen har anvendt mange - også antikke - kilder, til at beskrive forholdene i Norden. Kvindelandet og andre vampyrer er nogle af hans rævestreger.
Nu svinger du øksen for att stusse barten. Se opp for anslag der kutter strupen på de kilder du selv använder som flittigst. Med tilsvarende naitivitet eller ignoranse kan de utsettes for nøyaktig den samme, tankeløse fordømmelse.

Boreas; som du kan se smider jeg ikke Adam ud med skraldet. Jeg evaluerer hans stof op imod en del af de kilder han selv angiver og dem som kan verificeres som historiske bl.a. hans møde med Svend Estridsen.

Men når Adam dykker ned i sit antikke bibliotek og taler om kyklober, amazoner og andet godtfolk samt 'patriam feminarum' så holder hans seriøsitet op. Jeg kan acceptere at Adam gør fejl - det gør vi alle - men jeg kan ikke godtage at han gør samme fejl op til 5 gange i træk i sit værk. Han må blindt ha' accepteret indholdet i et antikt værk om amazonerne. Du får alle fem her -

Citera
Adamus Gesta Hammaburgensis ecclesiae pontificum.
LIBER TERTIUS. Capitulum 15.
Interea Sueones, qui episcopum suum repulerunt, divina ultio secuta est. Et primo quidem filius regis nomine Anund, a patre missus ad dilatandum imperium, cum in patriam feminarum pervenisset, quas nos arbitramur Amazonas esse, veneno, quod illae fontibus immiscuerunt, tam ipse quam exercitus eius perierunt.
DESCRIPTIO INSULARUM AQUILONIS. Capitulum 14.
At vero a parte aquilonari revertentibus ad ostium Baltici freti primi occurrunt Nortmanni, deinde Sconia prominet, regio Danorum, et supra eam tenso limite Gothi habitant usque ad Bircam. Postea longis terrarum spatiis regnant Sueones usque ad terram feminarum. Supra illas Wizzi, Mirri, Lamiy, Scuti et Turci habitare feruntur usque ad Ruzziam, in qua denuo finem habet ille sinus. Itaque latera illius ponti ab austro Sclavi, ab aquilone Suedi possederunt.
Capitulum 17.
Praeterea recitatum est nobis, alias plures insulas in eo ponto esse, quarum una grandis Aestland dicitur, non minor illa de qua prius diximus. Nam et ipsi Deum christianorum prorsus ignorant, dracones adorant cum volucribus, quibus etiam litant vivos homines, quos a mercatoribus emunt, diligenter omnino probatos, ne maculam in corpore habeant, pro qua refutari dicuntur a draconibus. Et haec quidem insula terrae feminarum proxima narratur, cum illa superior non longe sit a Birca Sueonum.
Capitulum 19.
Sunt et aliae in hoc ponto insulae plures, ferocibus barbaris omnes plenae, ideoque fugiuntur a navigantibus. Item circa haec littora Baltici maris ferunt esse Amazonas, Schol.119 quod nunc terra feminarum dicitur. Eas aquae gustu dicunt aliqui concipere.
Schol. 119.
Cum rex Sueonum Emund filium suum Anundum misisset in Scythiam ad dilatandum regnum suum, ille navigio in terram pervenit feminarum. Quae mox venenum fontibus immiscentes, ipsum regem et exercitum eius tali modo peremerunt. Haec et supra diximus, et ipse Adalwardus episcopus recitavit nobis, hoc et alia contestans esse veracissima.

Det er fakta; jeg har ikke brug for et kvantum forskellige fortolkninger på 'terram feminarum'.
Man kan ikke se træerne for bar skov!

Utloggad stakodder

  • Veteran
  • Antal inlägg: 688
SV: Beowulf - jätte från Vänersnäs
« Svar #174 skrivet: oktober 05, 2014, 15:37 »
stakodder

Inblandningen av drakar och liknande orimligheter visar på att den som berättar historien om Beowulf inte är främmande för att förbättra historien. Och gör han det när det gäller drakar så får man räkna med att gäller annat också. Så visst kan det finnas verklighet bakom en del av sagan, men det är omöjligt att veta vad som är sant och vad som är påhittat.
Därför blir det meningslöst att diskutera var en person som förmodligen aldrig funnits ligger begravd.

Du behöver inte kasta ut barnet med badvattnet. Större delen av berättelsen innehåller inga orimligheter, utan beskriver dåtidens elitskikt ganska bra. Vi har personnamn och folkslag som finns i flera andra källor. Var för sig är dessa dokument mindre tillförlitliga, men tillsammans får de åtminstone mig att fundera ett steg vidare om bakgrunden, och vem Beowulf, Grendel och draken kan ha varit.
Jag vet var Grendels grotta ligger

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Beowulf - jätte från Vänersnäs
« Svar #175 skrivet: oktober 05, 2014, 17:45 »
Nu är det förstås ett vanligt knep att stoppa in riktiga personer och platser för att göra en roman trovärdig. Det kunde man förstås redan på den tiden.
Men visst skall vi vara tacksamma för att sagan bevarats, vi kan lära mycket av den.

Utloggad stakodder

  • Veteran
  • Antal inlägg: 688
SV: Beowulf - jätte från Vänersnäs
« Svar #176 skrivet: oktober 05, 2014, 18:12 »
Nu är det förstås ett vanligt knep att stoppa in riktiga personer och platser för att göra en roman trovärdig. Det kunde man förstås redan på den tiden.
Men visst skall vi vara tacksamma för att sagan bevarats, vi kan lära mycket av den.

Jag tror att verkligheten i Bs fall var tillräckligt spännande ändå. Som bas för berättelsen. Det här är ingen exakt vetenskap, men med tanke på de hundratals artiklar som producerats på ämnet under 200 år, så lär det fortsätta i den riktningen även framöver.
Jag vet var Grendels grotta ligger

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Beowulf - jätte från Vänersnäs
« Svar #177 skrivet: oktober 05, 2014, 18:47 »
Yngwe
Om vi skall tala om federation eller förbund är väl ointressant. Men jag håller med om att vi inte bör trassla in oss i om delarna i förbundet kallade sig det ena eller andra, vi vet ju inte vad de kan ha kallat sig. Bara vad andra kallade dem.


Egentligen är det av vikt, eftersom federation avser en sammanslutning av olika självständiga enheter, t.ex. olika stater. Ett förbund däremot kan avse sammanslutningar på flera olika plan. Individer, grupper av individer, stater och liknande.  I en så oklar fråga tycker jag att förbund är lämpligare då ordet federation lätt cementerar en uppfattning om att det rör sig om två stater som gått ihop.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Beowulf - jätte från Vänersnäs
« Svar #178 skrivet: oktober 05, 2014, 19:27 »
Boreas; som du kan se smider jeg ikke Adam ud med skraldet. Jeg evaluerer hans stof op imod en del af de kilder han selv angiver og dem som kan verificeres som historiske bl.a. hans møde med Svend Estridsen.

Men når Adam dykker ned i sit antikke bibliotek og taler om kyklober, amazoner og andet godtfolk samt 'patriam feminarum' så holder hans seriøsitet op. Jeg kan acceptere at Adam gør fejl - det gør vi alle - men jeg kan ikke godtage at han gør samme fejl op til 5 gange i træk i sit værk. Han må blindt ha' accepteret indholdet i et antikt værk om amazonerne. Du får alle fem her -

Det er fakta; jeg har ikke brug for et kvantum forskellige fortolkninger på 'terram feminarum'.

Hvis du ikke kan forholde deg til overtroen som en psykologisk, sosial, politisk og historisk realitet så vil du få store problemer med din videre historieskrivning. Det finnes knappt et eneste middelalderarkiv i Euorpa som ikke  er proppet med fortellinger om "høyere væsener" - på det nivå Adam her gjengir det.

At du ikke skjønner den historiske bakgrunn - dvs. den bakenforliggende årsak - til disse fantasi-bilder er så en ganske annen sak. Hvis du er noenlunde kjent med de greske og persiske sagn vet du att det i det samme område - blant skytere, issedoner og hyperboreer fantes en del slike mærkverdigheter, sett fra utsiden. Selv de eldste norrøne og irske sagn har tilsvarende bilder gående om de nordlige områder øst av Østersjøen.

Forøvrig spredte den samme Adam en del andre, gamle mærkværdigheter han hadde hørt om "de andre" - dvs. 'folkene der nord'. Hans påstander om deres uforlignelige primitivitet er naturligvis langt lettere at se for seg, oppfatte og akseptere - naturligvis. Ettersom også disse røverhistorier har sine forgjengere i det gamle Rom - hos Tacitus for eksempel - tjener de en politisk hensikt, qua propaganda, gjennom å fordreie den virkelighet de beskriver. Poenget er altså p finne tak i de rasjonelle sannheter bak propagandaen.

I slutten av bok IV - om øerne nord i havet - kan Adam avslutte med følgende punch-line:

Citera

Capitulum 42.

Ecce illa ferocissima Danorum sive Nordmannorum aut Sueonum natio, quae, iuxta verba beati Gregorii, 'nichil aliud scivit nisi barbarum frendere, iam dudum novit in Dei laudibus alleluia resonare'. Ecce populus ille pyraticus, a quo totas olim Galliarum et Germaniae provintias legimus depopulatas, suis nunc finibus contentus est, dicens cum apostolo: 'Non habemus hic manentem civitatem, sed futuram inquirimus', et 'Credimus videre bona Domini in terra viventium'.

Ecce patria illa horribilis, semper inaccessa propter cultum ydolorum, - 'et Scythicae non mitior ara Dianae', deposito iam naturali furore, praedicatores veritatis ubique certatim admittit, destructisque demonum aris, ecclesiae passim eriguntur et nomen Christi communi ab omnibus effertur praeconio. Nimirum 'haec est mutacio dexterae Excelsi', et tam velociter currit sermo omnipotentis Dei, ut a solis ortu et occasu, ab aquilone et meridie laudabile sit nomen Domini, et omnis lingua confiteatur, quia dominus noster Iesus Christus in gloria est Dei Patris, cum Patre et Sancto Spiritu vivens et regnans per omnia saecula saeculorum. Amen.
 

Nu er det naturligvis slik at noe Tacitus forteller og Adamn repeterer kan anses for å ha en viss grad av sannferdighet. Legger man de siste 50 års forskersyn til grunn kan man neppe tro annet enn at denne siden av Adam handler om "sannhet". Ikke rart dagens politiske og pedagogiske praktikanter avfeier svensk og annen kulturarv som "tøntig", dvs. bakmåls.   ::)

Har du ikke noen formening hva og/eller hvorfor Adam bibringer de gamle propaganda-bilder om "de der, på den andre siden havet"? Husker du ikke en lignende parafrasedring hva gjaldt de amerikanske indianeres sosiale, fysiske og mentale habitus anno 1492?!
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Beowulf - jätte från Vänersnäs
« Svar #179 skrivet: oktober 05, 2014, 22:20 »
Yngwe
Att diskutera förbund eller federation är ju meningslöst. Man använde säkert ingetdera ordet, och den exakta maktbalansen får vi aldrig veta.