Hösten 1029 blir Knut av med den unge Håkon Jarl d.y. - från Håleygernas gamla kungaätt. Därmed råder katolikerna över hela den norska ledungen, vilket gjorde Knuts övermakt i Nordsjön och Östersjön fullkomlig.
Konsekvensen för svear, finnar och balter var mao. överhängande. Nu finns det bara den landsflyktiga Olof Haraldsson kvar som kan rädda situationen.
På vägen hem från Jarisleif och Ingegerd samlar Olof stöd i både Finland, Estland och Gotland. Från Oslo-fjorden och hans egen raumer-ätt kommer Dag Ringsson med 1800 man till Uppland, där man samlas. Här avser svenska kungen '
hela sin hird', ca. 400-800 man. Troligtvis talar man då om Emunds hird - något annat vore ytterst märkvärdigt.
Man räknar med att Olav hade ikring 5000 man då dom tog sej ner i Verdalen, där dom möts av Knuts 'saxiska svärdsmän' - och en bondehär på ca. 1800 lokala tvångsutskrivna. Tumulterna på Stiklestad kostade Olav Haraldsson livet, men krävde Knuts styrkor i den grad att han inte blev mån om att göra nya försök på att inta Sverige. Därmed överlevde också dom gamla, ostörda och 'grundrika' handelssamhällen öster om Ålands hav - det centrala Finland inte minst.
Med sitt uppoffrande hade "Gotlands sista patron" därmed blivit en frihetshjälte, vars renome räckte över hela Nord-Europa. Dom kyrkor som senare vigdes i hans namn - från Savolax till York - avspeglar just detta martyrium. Hans hjältestatus förklarar också varför den norska biskopar och ärkebiskopar - hundra år senare - ville göra honom till ett katolsk helgon, genom att omskriva historien och göra den katolska Knuts legoknektar till en hedniskt inspirerad "bondehär". Den med stort flit utformade ansökan finns fortfarande - som "Passius Olavi", där Olav redan får titeln 'den helgade'. Det diplomatiska arbetet med att uppnå officiell helgonstatus pågick faktisk under flera ärkebiskopar av Nidaros, men - av hittills okända orsaker - avböjdes den alltid. Dom bevittnade miraklen till trotts...
I åren som följde kom dom norska stormännen att få ihop ett passivt försvar - också kallad 'civilit motstånd'. Då Knut dog år 1035 fick Alfiva och Svein lämna åka hem till England, där katolikerna i Mercia också fått nytt motstånd från Northumbria och Skottland. När norrmännen sen hämtar Olavs son Magnus hem från Gardariket - får Norge åter en anti-katolsk konung, som med stöd av farbror Harald Hardråda samlar ledung mot Danmark.
När Magnus Gode erövrar kungasätet i Lejre får den katolska renegat-kungen - Svein Ulfsson - fly landet och söka skydd i Västergötland, där Anund sitter som katolsk konung. Därmed får kyrkoherrarna i Bremen lägga planerna om en omedelbar expansion in i Östersjön på is - intill Magnus dör och Svein kan återkomma till Danmark, år 1047-48.
Med den katolske Svein Ulfsson som kung av Danmark kan katolikerna använda segelleden till Åland. Frågan är så varifrån en större ledung skulle ha kommit. På Knut den Stores tid bestod den katolska ledungen av drygt 350 skepp. Då återstår ju frågan inte den panka krigarpåven Leo IX hade sin 30.000 mans stora spezialkomando redo till ett albigensertåg i österled. Danska kungen hade ju skeppen, medan den svenska kände vägen. Sen hade man ju Sigfrid, Gotschalk, Adalvard och Hildebrand...
Anunds är omtalad som en 'hård katolik' där 'brände sina fienders hus'. Likaså beskrivs den kungliga Anunds deltagande i ett 'korståg' i österled - där det enligt Adam fanns "mycket guld". Annars berättar Adam - född ca. 1050 - att Anund och hans vän Ingvar åkte "för att utöka rikedomen".
Frågan är om inte Ingegerds död, 10/2-1050 kan ha varit den anledning man behövde för att "följa kungen i österled". Systerns död förklarar ju varför Anund ville besöka Ryssland. Det kan även förklara hans något märkliga rykte som 'mordbrännare' och 'blind' - samtidigt.
http://books.google.no/books?id=hqkBAAAAQAAJ&pg=PA324&dq=strinnholm+jakup&hl=no&sa=X&ei=iYYxU8nKNaKnywPm8oHYBA&ved=0CCwQ6AEwAA#v=onepage&q=strinnholm%20jakup&f=false