Yngwe, ja, jag tror det. Jag tror att det fanns en union där alla landskap frivilligt kunde vara medlemmar, ochbatt man frivilligt också kunde lämna unionen.
Jag tror att både Sunnaskog och Nordanskog var sådana "underunioner" också. Vi vet att Värmland till och från räknades som "götar". Vi måste då ställa oss frågan om varför de ibland räknade sig som Götar - och ibland inte. Samma sak med delar av Småland. Varför byggdes Näs på land som tillhörde Småland?
Vi måste även se tvärtom, har delar av Götaland tillhörs t.ex. Småland tidvis? Var Birka alltid Götarnas stad? Vart räknade sig Närke när VG-lagens Eriksgata passerade igenom Närke?
Götaland fanns inte, däremot fanns Götarnas Land. Alltså, om man räknade sig själv som Göte tillhörde man Götarna.
Landskap fanns troligen inte förrän efter enandet 1260. När landskapen bildades och dess gränser fastställdes blev det nödvändigt att skriva ned lagarna som skulle gälla inom respektive landskap. Detta innebar rent praktiskt att alla invånare i riket visste under vilken lag de levde. De kunde inte längre välja sin tillhörighet eller "räkna sig som" något annat än de var.
Hittills har vi använt två begrepp, Sunnanskog och Nordanskog. Innan dessa två namn skapades fanns högst troligt andra konstellationer, t.ex. Fanns det ju sydliga Götar också? Vilka var dessa? Kanske Värmland, Närke och Södermanland tillsammans hade ett "rike" under en tid. Vi måste vara öppna för ett antal olika "riken" eller unioner.
Vi vet mest om Sunnanskog, men väldigt lite om hur Sunnanskog växte fram till ett "rike" som styrdes av en enda kung. Vad fanns före Sunnanskog? Vi vet att VG hade en landskapskung och att ÖG hade detta också. Det bör ha funnits andra kungar också över olika "land", t.ex. Värm-land, Dals-land, osv. Dessa gick så småningom in i Sunnanskog,Om det var fredligt eller ej vet vi inte.
Vi har ÄVG lagens kungalängd som jag anser vara en Kungalängd över VGs landskapskungar. En majoritet av dessa Kungar blev senare i livet valda till Sveakungar. Det är där man tidigare tolkat fel. Man har tolkat Sveakungen som Uppsalakung. Sveakungen var ingen land- kung, han var folkets kung, blotkung, lag-kung om man så vill, överbefälhavare i krig - och kanske ledare för unionen som senare blev Sverige. Denna union kan ha burit namnet Svitjod. Det kan förklara varför t.ex. VG ibland ingick i Svitjod - och ibland inte. Detta var inte unikt för VG utan de flesta landskap räknas ibland som tillhörande Svitjod, och ibland inte.
Vi låste alltså se på olika plan, en stor union med riksenade som mål och fler mindre unioner geografiskt löst hopknutna eftersom man kunde anse sig tillhöra en union - eller kanske till och med två? Nästa axel är som du säger tidsaxeln.
Från de små Kinden och deras kunbar till Sunnanskog och dess kung var det många sekler som rann förbi. Vi måste även väga in att under oroliga tider kunde det råda turbulens och folk "räknade sig" till olika tillhörigheter allt eftersom vinden blåste och växlade rikting.
Thomas